Titus Corlățean
Titus Corlățean
Sittings of the Senate of May 4, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.60/14-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 04-05-2009 Printable version

Sittings of the Senate of May 4, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.2 Titus Corlățean (PSD) - declarație politică având ca subiect necesitatea înscrierii Republicii Moldova într-o listă de priorități a statului român;

Domnul Mircea Dan Geoană:

................................................

În continuare, domnul senator Titus Corlățean, se pregătește domnul senator Liviu Titus Pașca - Grupul parlamentar al PNL.

Domnul Titus Corlățean:

Domnule președinte, Stimate colege, Stimați colegi, Evoluțiile din Republica Moldova reprezintă pentru statul român și pentru clasa politică de la București, în mod firesc, o prioritate - o prioritate nu numai românească, ci și una europeană.

Din acest punct de vedere, dezbaterile de săptămâna trecută din plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei reprezintă un punct de referință și un test pentru familia democratică europeană față de ceea ce reprezintă provocări sau chiar violări ale unor standarde democratice bine definite la nivel european, chestiuni la care am fost martori în trecutul recent la Chișinău.

Trebuie spus că în cursul săptămânii trecute, la propunerea delegației socialiste și, respectiv, a delegației române la APCE, a avut loc în plenul adunării o dezbatere de urgență pe tema mai sus menționată.

Adunarea a adoptat, în final, textul unei rezoluții pe baza unui raport întocmit de experți ai Consiliului Europei, care dezvăluie violări flagrante ale standardelor democratice, încălcări evidente ale drepturilor fundamentale ale cetățenilor de către puterea comunistă de la Chișinău.

Textul acestui raport ar trebui tradus și diseminat la nivelul opiniei publice și al presei românești pentru o înțelegere mai clară a gravității evoluțiilor dramatice care au avut loc în Republica Moldova.

Pe de altă parte, textul rezoluției, amendat prin vot inclusiv la propunerea unor parlamentari români, stabilește un mecanism de monitorizare mult mai strict cu privire la ceea ce se întâmplă în domeniul statului de drept și al drepturilor cetățenilor din Republica Moldova, precum și obligativitatea puterii de la Chișinău de a adopta rapid măsuri de ordin legislativ și instituțional pentru remedierea acestor grave deficiențe de ordin democratic.

De altfel, un nou raport al comisiei de monitorizare a adunării urmează să fie prezentat la sesiunea APCE din iunie.

Menționăm că delegația parlamentară română, printr-un efort de coordonare fără precedent, aș spune la nivelul tuturor grupurilor politice reprezentate, a reușit să impună adoptarea câtorva amendamente importante.

Printre acestea: stoparea aplicării legii moldovenești cu privire la dubla cetățenie, lege care ar fi impus parlamentarilor recent aleși la Chișinău care dețin și cetățenia română să renunțe fie la această cetățenie, fie la mandatul de parlamentar, stopare până la momentul ultimei pronunțări a Curții Europene a Drepturilor Omului pe această temă.

Menționăm că, anterior, Republica Moldova a fost condamnată, în primă instanță, la CEDO pentru această legislație discriminatorie, urmând ca decizia finală să fie adoptată după examinarea apelului.

Li s-a garantat actorilor politici de la Chișinău, nemulțumiți de modul nedemocratic de desfășurare a procesului electoral și de rezultatul final al alegerilor, atât desfășurarea unei anchete independente, inclusiv anchetă internațională, cât și libertatea accesului la mijloacele jurisdicționale de contestare, inclusiv la CEDO.

Este semnificativ faptul că o serie de parlamentari comuniști moldoveni, cu sprijinul altor parlamentari din spațiul CSI, au dorit să blocheze acest amendament.

S-a garantat obligativitatea modificării Codului electoral moldovenesc, care a generat evidente discriminări pentru opoziție, favorizând în mod clar puterea comunistă.

Delegația parlamentară română a atras atenția asupra responsabilității familiei democratice europene în raport cu toleranța excesivă manifestată anterior față de excesele puterii comuniste de la Chișinău și necesitatea implicării directe pentru a sprijini sau determina acele transformări democratice necesare în vederea facilitării apropierii Republicii Moldova de Uniunea Europeană.

Pe de altă parte, dezbaterea la APCE ne-a arătat locul real pe care se situează România în cadrul familiei democratice europene, limitele înțelegerii la nivelul multor capitale europene a evoluțiilor care se produc dincolo de Prut și cât anume putem conta pe solidaritatea europeană în momente importante pentru România.

Din păcate, concluziile nu sunt foarte încurajatoare și ele se explică, în primul rând, prin lipsa de profesionalism, de viziune politico-diplomatică a reprezentanților României în ultimii patru ani, prin modul în care aceștia "au promovat"

interesele țării noastre în relațiile cu partenerii europeni.

Inconsecvența, neprofesionalismul și, adesea, populismul au generat o astfel de situație în urma căreia culegem fructele unei insuficiente promovări și consolidări a noului statut european și euroatlantic al României.

Nu în ultimul rând, declarații politice neinspirate de la cel mai înalt nivel în statul român ne-au creat vulnerabilități nedorite, s-au oferit pretexte altora pentru acuze nefondate la adresa României.

Fapt uimitor, am început în ultimii ani să resimțim un nou început de izolare a României în planul relațiilor internaționale.

Este o concluzie care mă îngrijorează și ne îngrijorează de o manieră foarte serioasă.

Ar trebui cu toții, în această țară, să înțelegem că interesele României nu se promovează printr-o retorică politicianistă, de consum intern electoral, ci presupune o acțiune profesionistă, coordonată cu prietenii noștri europeni și euroatlantici, și, adesea, măsuri concrete pentru atingerea unor obiective stabilite fără mult tam-tam, dar urmărite cu consecvență.

A fost o bună lecție pentru reprezentanții Parlamentului României membri în delegația APCE să tragă concluziile care se impun pentru remodelarea modului în care trebuie promovată politica externă a României de către toate instituțiile românești și, în același timp, pentru realizarea unei liste de priorități în care Republica Moldova trebuie să se înscrie cât mai sus, indiferent de alternanța la putere de la București.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 7:53
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro