Gabriel Mutu
Gabriel Mutu
Ședința Senatului din 4 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/14-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 04-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 4 mai 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.15 Gabriel Mutu (PD-L) - declarație politică având ca titlu "Cantitate minus calitate egal futilitate";

Intervenții consemnate conform materialelor depuse la secretariatul de sedință

Domnul Mircea Dan Geoană:

................................................

În încheierea declarațiilor politice, domnul senator Gabriel Mutu.

Domnul Gabriel Mutu:

Domnule președinte, Stimați colegi, Mi-am intitulat declarația politică de astăzi "Cantitate minus calitate egal futilitate".

Prin aceasta nu vreau să spun altceva decât că oferirea unor servicii publice lipsite de calitate nu are nicio valoare.

Vorbesc acum, în primul rând, în calitate de beneficiar al acestor servicii.

Furnizorul, pentru cantitatea pe care ne-o oferă, primește o sumă de bani, dar ar trebui ca de-acum înainte furnizorii să știe că drepturile sunt complementare cu obligațiile.

Prin urmare, va trebui să-i determinăm să ofere toate serviciile la un anumit nivel de calitate stabilit prin lege.

Nu este posibil ca în secolul XXI cetățenii acestei țări să nu beneficieze în mod adecvat de pe urma serviciilor pe care le plătesc cu regularitate.

Astăzi voi avea în vedere o problemă pe care am identificat-o în special în urma întâlnirilor avute cu cetățenii din colegiu, o problemă pentru a cărei rezolvare voi conlucra cu toate persoanele interesate, și vă asigur că numărul acestora este foarte mare.

Majoritatea oamenilor care locuiesc la bloc se confruntă aproape dintotdeauna cu această chestiune.

Din păcate, oamenii s-au obișnuit cu acest lucru și deja pentru foarte mulți a căpătat valențe de normalitate.

Dar nu, stimați colegi, ceea ce se întâmplă în legătură cu furnizarea apei calde nu este ceva normal.

Nu este normal să plătești un serviciu care nu îți este furnizat în condiții optime.

Care este justificarea pentru care un locatar de bloc trebuie să plătească un număr de metri cubi de apă caldă, dacă o parte din această cantitate a fost furnizată la o temperatură nedorită?

Vi se pare normal ca un cetățean, când deschide robinetul de apă caldă, să fie nevoit să aștepte mai bine de cinci minute până când apa începe să se încălzească? Cinci minute în condițiile în care sunt mai mulți oameni care fac această operațiune simultan, în caz contrar ești nevoit să stai zece minute.

Cine plătește cetățeanului timpul pe care îl pierde astfel?

Aveți dreptate, stimați colegi, nimeni!

Se vorbește, în ultima perioadă, și în țara noastră despre dezvoltarea durabilă.

Ni se spune cum să consumăm rațional resursele, astfel încât generațiile viitoare să poată beneficia și ele de ceea ce beneficiem noi astăzi.

Sunt total de acord cu acest punct de vedere.

Deunăzi citeam pe site-ul unui astfel de furnizor că un robinet defect din care curge o picătură pe secundă duce la o pierdere de 16 litri de apă în 24 de ore.

Aș sugera să se calculeze totodată și câți litri de apă se pierd în minutele în care așteptăm încălzirea ei.

Cred că ar fi interesant de știut.

Oamenii s-au familiarizat în timpul perioadei comuniste cu probleme și mai mari în ceea ce privește tema abordată.

Ne aducem cu toții aminte că, de foarte multe ori, chiar lipsa apei calde devenise o banalitate, ceva ce se petrecea aproape zilnic.

Astfel furnizorii au considerat că nu mai este nicio problemă dacă un client așteaptă câteva minute până să primească apa caldă.

Dar nu, acest lucru nu mai poate fi îngăduit!

Cu toate acestea, problema timpului pierdut cu această operațiune "complicată" trece, de cele mai multe ori, în plan secund. Și asta pe bună dreptate, pentru că principala injustiție care se face este aceea că, în pofida faptului că oamenii beneficiază de apă rece, timp de câteva minute ei sunt obligați să plătească apă caldă. Și iată cum, primind ceva, omul este înregistrat că a consumat altceva. Și, evident, plătește ca atare.

Tot o meteahnă preluată din timpul regimului comunist este sistemul de plată paușal.

Cu acest lucru nu mai putem fi de acord.

Este o dovadă a anacronismului.

Plata utilităților, indiferent de natura acestora, trebuie să se facă pe baza unui sistem de înregistrare a consumului, individual, pe unitatea locativă.

În plus, consumul realizat trebuie dovedit de cel care furnizează respectivul serviciu și cere bani, și nu de cel care beneficiază.

De aici rezultă și obligația primului de a monta gratuit aceste dispozitive de înregistrare.

Deși majoritatea oamenilor și-au instalat apometre, acestea, să o spunem drept, nu au calitatea de a fi decât niște simple debitmetre.

Cu alte cuvinte, măsoară doar cantitatea de apă care curge, neavând și o componentă care să identifice, de exemplu, temperatura apei consumate.

De ce? Ar fi fost complicat?

Nicidecum, dar așa este în avantajul furnizorilor.

Ei bine, ne-am săturat să fie în avantajul furnizorului, trebuie ca, de-acum înainte, să mai fie și în avantajul utilizatorului.

Sunt convins că oamenii ne-au votat pentru a le reprezenta interesele.

Eu voi face toate demersurile necesare pentru a-i face, în primul rând, pe cetățeni să conștientizeze această problemă, iar pe furnizori să o elimine.

Această declarație politică este doar un prim pas, un prim demers prin care am dorit să atrag cât mai mulți oameni cu putere de decizie în vederea rezolvării unei nereguli.

În cele din urmă, țin să precizez că, de fiecare dată când voi identifica astfel de nedreptăți, mă voi prezenta la tribuna Senatului pentru a le developa, din dorința de a reda o imagine cât mai reală.

Numai prin conștientizarea problemelor vom putea începe rezolvarea lor.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 3 decembrie 2021, 0:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro