Elena Mitrea
Elena Mitrea
Sittings of the Senate of June 9, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.77/19-06-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 09-06-2009 Printable version

Sittings of the Senate of June 9, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.16 Elena Mitrea (PSD+PC) - declarație politică intitulată "Pentru un dialog politic de esență" (declarație politică neprezentată în plen).  

Doamna Elena Mitrea:

Declarația politică se intitulează "Pentru un dialog politic de esență".

Comunicarea convingătoare face parte din calitățile speciale, așa-zis soft, ale omului civilizat.

Pentru aceasta este nevoie de idei și informații, nu de vorbe goale.

Informația reală este baza oricărei comunicări eficiente.

În comunicarea politică avem nevoie de o informație corectă, actuală și fără ambiguități.

Parte din aceasta o colectăm direct din teren, din colegiile în care am fost aleși.

Aici ne întâlnim cu cele mai multe probleme, atât ale unor persoane individuale, de cele mai multe ori sub forma unor necazuri personale sau familiale, cât și probleme ale comunităților din sectoarele economice, sociale, culturale.

Avem toată disponibilitatea de a sprijini depășirea lor, dar în rezolvarea unor astfel de probleme, din punct de vedere al informației relevante, ne lovim adesea de lipsa informației pertinente, de caracterul vag, schimbarea rapidă și imprevizibilă a politicilor dintr-un domeniu sau altul.

Din acest punct de vedere, un exemplu este politica industrială, care în viziunea celor mai mulți apare ca un teritoriu necunoscut.

Chiar și pentru cei puțini care mai lucrează în domeniu, dar și pentru cei care ar dori să inițieze investiții și afaceri sau să se pregătească să lucreze în activitatea industrială, direcțiile și tendințele acesteia sunt o necunoscută.

Avem încă institute de proiectare și cercetare pentru diferite ramuri industriale, universitățile noastre tehnice pregătesc la un nivel superior cadre tehnice și inginerești, dar carierea acestora în industria autohtonă rămâne o nebuloasă și astăzi, la 20 de ani distanță de 1989.

Și în privința politicii agricole, proprietarii de terenuri agricole au nevoie de informații, de clarificări și îndrumare, de surse de informare accesibile cu privire la întrebări de felul:

Care ar fi, din punct de vedere comercial, cele mai recomandabile culturi agricole? Aceasta deoarece nu orice proprietar sau țăran poate dispune de studii de piață și marketing agricol.

Ce beneficii s-ar putea obține la sfârșitul unui an agricol, pe ce sprijin din partea statului pot conta, cum s-ar putea integra sau veni în întâmpinarea politicii agricole a Uniunii Europene, ce vor face cu producția obținută sau cu recolta din câmp? - sunt alte întrebări presante pentru cei angrenați în domeniu.

Atâta timp cât oamenii interesați nu vor găsi informația necesară pentru a lămuri astfel de întrebări, terenurile agricole vor rămâne nelucrate, iar noi vom consuma în proporție de peste 70% produse alimentare din import.

Sub acest aspect, consider că și noi, parlamentarii, alături de activitatea principală de legiferare, avem și datoria de a îmbogăți dialogul cu oamenii, ajutându-i să se organizeze și asigurându-le îndrumări spre surse de informare care să-i lumineze în preocupările lor de a face față cu mai mult succes la inițiativele și proiectele la care doresc să se angajeze.

Pentru aceasta, avem nevoie noi înșine să fim conectați la bazele de date cele mai credibile și recente, dar, din păcate, aceste surse, în cele mai multe cazuri, ori nu sunt actualizate, ori nu cuprind cele mai utile informații.

Există o mare lacună pe linia managementului informațional din partea instituțiilor cu obligații de acest fel.

În activitatea mea mă confrunt, adeseori, cu situația că probleme de discutat se găsesc totdeauna, de aceea, pentru a fi utili și mai eficienți, este necesar, ca interlocutori parlamentari, să stabilim dimensiunea politică a subiectului despre care vorbim, nu să pierdem timpul cu amănunte nesemnificative.

Selecția problemelor importante este o altă condiție a unui dialog politic eficient.

Ea decurge din faptul că probleme sunt multe, unele reale, altele pseudoprobleme sau creații artificiale.

Dacă nu stabilim o ordine de priorități, dezbaterea publică se diluează și-i scade audiența.

Ca oameni politici, avem obligația de a orienta dezbaterile publice pe cele mai importante și actuale teme la ordinea zilei.

Pe această direcție consider că avem multe de corectat.

Mi se pare că prea des se recurge la căutarea succesului facil, la abordarea superficială și formală, la jocul de imagine fără altă finalitate practică decât aflarea în treabă.

Ne pierdem timpul în chestiuni minore, în certuri fără o miză majoră, într-un moment greu pentru concetățenii noștri.

Trebuie să dăm mijloacelor de comunicare în masă concluzii, aprecieri, idei, propuneri, acțiuni și evenimente, care sunt interesante și receptate adecvat de publicul-țintă al massmedia.

Furnizând informație corectă și utilă, publicul va fi mai puțin tentat să frecventeze doar mass-media orientată spre spectaculozitate, agresiune și violență, care, în prezent, alimentează exagerat audiența și obsesia unor televiziuni și reviste de pe piață.

O altă direcție de îmbogățire a conținutului mesajului politic constă în abordarea problemelor pe termen mai lung.

Din păcate, discursul politic este cantonat în zone închise, pe probleme concrete, urgente și strict locale.

În felul acesta, dimensiunea politică a problematicii abordabile și care are un orizont mai larg este pusă în umbră, mascată, redusă la chestiunile interne ale birocrației administrative.

Chiar și în campaniile electorale, dintre care una de-abia s-a încheiat, mă gândesc că ar trebui să depășim termenul scurt și orizontul local.

Măcar aici să înlocuim obținerea voturilor cu orice preț prin orientarea pe probleme și soluții de integrare în mecanismele europene, cu asimilarea valorilor civilizației și a comportamentului civic demne de o țară membră a Uniunii Europene. Și la acest nivel cred că există destule teme de interes pentru electoratul din țara noastră, ca, de exemplu, experiența unor țări membre care au făcut față sau au găsit soluții mai bune la criza actuală, politicile antisărăcie care au făcut obiectul unui colocviu european recent, apărarea în comun a mediului, stimularea inovării și a inițiativei private, aplicarea cunoașterii științifice și a progresului tehnic, mai ales pentru combaterea unor maladii, libera circulație a forței de muncă și problematica imigrației în contextul crizei economice, un sprijin mai puternic pentru țările din estul continentului și a celor care au aderat mai târziu etc.

În acest sens, cred, de asemenea, că este necesar un dialog mai strâns între oamenii politici și elita culturalștiințifică a țării, pentru un efort comun de ameliorare a comunicării politice atât pe fond, cât și în formă.

Multiplicarea formelor de dialog prin evitarea formalismului și a blocajelor de comunicare, adecvarea modelului de comunicare la fiecare public-țintă din țară, din Europa și pe plan internațional, global ar trebui să se constituie într-o continuă preocupare a factorilor politici, fie ei la putere sau în opoziție.

S-a demonstrat că, atunci când lucrurile sunt abordate cu seriozitate, dialogul politic și social este util și dă roade.

Am în vedere aici înțelegerile la care s-a ajuns în coaliția de guvernare pe politicile și măsurile de tranziție prin actuala criză, eficientizarea dialogului dintre partenerii sociali - patronate, sindicate și Guvern - prin contribuția deosebită a Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale și altele.

Premisele sunt, trebuie activate voința și priceperea politică.

În încheiere, consider că dispunem în țara noastră de premisele necesare pentru practicarea și ridicarea la un nivel superior a dialogului politic și social de substanță, care să ajute populația să-și clarifice nedumeririle și să-și atingă țintele de dezvoltare, satisfacție și bunăstare personală.

Când vorbesc de premise favorabile, am în vedere realitatea că ne bucurăm de o viață politică liberă, democratică și pluralistă, că avem un sistem mass-media dezvoltat, cu audiență la public și atent la ceea ce se întâmplă în țară, atât în sens pozitiv, cât și la ceea ce este criticabil, că dispunem de instituțiile politice și de resursa umană capabile să aducă mai multă încredere, speranță și bunăstare în rândul cetățenilor noștri.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 30 novembre 2021, 12:04
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro