Nicolae Dănuț Prunea
Nicolae Dănuț Prunea
Ședința Senatului din 15 iunie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/25-06-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 15-06-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 15 iunie 2009

2. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  2.9 Nicolae Dănuț Prunea (PSD+PC) - declarație politică având ca titlu "Piața de capital - stare de fapt, atitudine și cerințe";

Domnul Mircea Dan Geoană:

................................................

În continuare, din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul senator Marius Petre Nicoară...

Mă iertați, vă cer scuze, domnul senator Prunea - Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Domnul Nicolae Dănuț Prunea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația politică se intitulează "Piața de capital - stare de fapt, atitudine și cerințe".

De acum se cunoaște prea bine rolul pe care îl are piața de capital într-o economie de piață.

Dacă ea este bine organizată, reglementată și condusă corespunzător, beneficiile se răsfrâng asupra economiei reale și asupra investitorilor.

Cu toate că această corelație se cunoaște prea bine, la noi în țară nu se respectă, iar piața de capital este tratată ca o adevărată Cenușăreasă, în sensul că posibilitățile ei de a propulsa activitatea economică și de a preveni și zădărnici marea corupție sunt nefolosite.

Desigur că o mare răspundere îi revine, în acest plan, Legislativului, care prin prevederile Legii nr. 279/2004 a politizat exagerat de mult conducerea CNVM, prin numirea comisarilor ei pe criterii exclusiv politice, în condițiile în care în acest domeniu foarte specializat ar trebui să găsim persoane de mare valoare profesională și morală.

Dacă ar avea ei asemenea calități, piața de capital și, mai ales, Bursa de Valori din România ar face pentru economia națională cel puțin ceea ce întreprinde Bursa din Varșovia sau ce fac bursele din Occident pentru o depășire mai rapidă a impasului provocat de actuala criză economică și financiară.

În loc să-și canalizeze energiile și priceperea spre direcțiile de bază, cum ar fi susținerea și fortificarea agenților economici din domeniul pieței de capital și, prin ei, a celor din economia reală, prin asistență tehnică, juridică, prin cursuri și măsuri cu caracter preventiv, conducerea CNVM consideră că înregistrează o mare realizare dacă reușește să-i slăbească, să-i reducă ca număr și să se opună dezvoltării Bursei de Valori București.

Intransigența manifestată în exterior nu este sinonimă cu eficiența și cu corectitudinea din interiorul CNVM.

O altă direcție de bază ar fi stimularea agenților economici să folosească pârghiile proprii pieței de capital pentru finanțarea dezvoltării activității lor.

CNVM se dă de ceasul morții pentru a-și crește salariile, care și așa sunt sfidător de ridicate, dar această creștere intenționează să o acopere cu surse bănești provenite din taxe și comisioane încasate de la agenții economici, în pofida faptului că aceștia consideră piața de capital românească foarte scumpă, abținându-se de la operațiuni în cadrul ei.

CNVM a redus anul trecut tarifele și comisioanele timp de două luni mai mult de formă, dar apoi a revenit asupra nivelului lor, fapt ce face ca Bursa de Valori București să fie cea mai scumpă bursă din Europa.

Or, sarcina CNVM, așa cum rezultă din Legea privind piața de capital, este dezvoltarea acesteia, nu îngustarea dimensiunii ei.

În condițiile în care performanțele CNVM-ului în conducerea, supravegherea și dezvoltarea pieței de capital din România sunt mai mult decât modeste, când latura opresivă este supradimensionată, comparativ cu cea constructivă, când preocuparea majoră a conducerii CNVM

este centrată pe câștiguri personale, nu pe cele ale activităților conexe pieței de capital, cer actualului Parlament și Guvernului analizarea oportunității și schimbării criteriilor de numire a comisarilor și înlocuirea grabnică a lor cu specialiști autentici, susținuți de o impecabilă ținută morală, cer salarizarea lor în funcție de performanțele obținute și în conformitate cu grila comună instituțiilor centrale din domeniul administrației de stat, fiindcă această struțo-cămilă care este CNVM, instituție bugetară autofinanțată din munca altora, nu justifică salariile mai mari decât cele de la Președinție.

Faptul că CNVM obține venituri și din alte surse nu justifică aplicarea altei grile de salarizare decât cea comună instituțiilor guvernamentale, mai ales că performanțele prevăzute de Legea privind piața de capital ies în evidență mai ales prin lipsa lor.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 25 februarie 2021, 18:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro