Plen
Ședința Senatului din 17 iunie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/26-06-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 17-06-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 17 iunie 2009

15. Dezbaterea Proiectului de lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere (L106/2008); reexaminare la solicitarea Președintelui României; (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de luni, 22 iunie a.c.)
 
consultă fișa PL nr. L106/2008

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

La punctul 14 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrală a zonei costiere.

Suntem în procedura de reexaminare solicitată de Președintele României.

Pentru raport, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, domnul președinte Petru Filip.

Din partea Guvernului, participă domnul secretar de stat Dan Cârlan.

Vă rog, punctul de vedere al Guvernului. Microfonul 8.

Domnul Dan Cârlan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Se cuvine a face o istorie a acestei propuneri legislative pentru a înțelege exact evoluția lucrurilor.

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrală a zonei costiere, la inițiativa autorității centrale pentru protecția mediului, a Ministerului Mediului, s-a introdus o restricție totală cu privire la construirea oricărui drum pe segmentul de faleză a litoralului Mării Negre, din rațiuni legate exclusiv de protecția mediului natural în acea zonă.

Inițiatorii propunerii legislative pe care o avem astăzi în reexaminare au venit în 2007 cu propunerea de exceptare de la această interdicție a unui drum care să fie construit pe faleză, din rațiuni, în primul rând, de dezvoltare economică și turistică a acelei porțiuni.

În 2007, punctul de vedere al Guvernului a fost negativ, tot din rațiuni legate exclusiv de protecția mediului.

Acel punct de vedere negativ arată explicit faptul că, dacă s-ar fi construit acel drum, ar fi trebuit să existe surse de finanțare extrem de consistente pentru a se asigura, în paralel, combaterea eroziunii falezei, ca urmare a acestei noi construcții, lucru care, la momentul respectiv, nu exista.

Parlamentul a adoptat propunerea legislativă.

Președintele României, în susținerea punctului de vedere al Guvernului, respectiv punctul de vedere al Ministerului Mediului, exprimat în 2007, a înaintat către dumneavoastră această cerere de reexaminare.

Ministerul Mediului, respectiv Guvernul în prezent, a făcut o reevaluare a întregii situații a acestui obiectiv.

Lucrul nou care a apărut îl reprezintă pachetul de finanțare de aproximativ 130 milioane euro, disponibil din Programul operațional sectorial de mediu, destinat tocmai lucrărilor de întreținere și combatere a eroziunii falezei.

Acest pachet de finanțare, în acest moment, constituie un avantaj deosebit pentru autoritatea de protecție a mediului și, mai mult decât atât, pentru a putea implementa acest proiect de protecție și consolidare a falezei este nevoie de crearea unei căi de accesibilitate pentru utilaje, pentru mijloacele de transport care să contribuie la executarea acestor lucrări.

Astfel, în acest moment, prin disponibilitatea de a obține finanțarea externă de 130 milioane euro pentru toate lucrările de pe faleză, practic, dispare principala motivație pentru care Guvernul, în 2007, a dat punct de vedere negativ.

Reevaluând întreaga situație, în acest moment, Ministerul Mediului a propus și Guvernul a acceptat modificarea punctului de vedere, în sensul de a susține propunerea legislativă, crearea prin excepție de la restricția din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 202/2002 a unui drum, pentru început din rațiuni tehnologice, pentru a putea implementa proiectul finanțat din fonduri europene, devenind în acest moment o necesitate care contribuie la buna conservare a falezei Mării Negre prin acele lucrări deosebit de importante care, în sfârșit, au un pachet de finanțare consistentă la dispoziție.

Dispărând opoziția Ministerului Mediului și a Guvernului față de propunerea legislativă, dispare firește și motivația explicită pe care a avut-o Președintele de a susține punctul de vedere al ministerului, cerându-vă dumneavoastră reexaminarea.

În urma reexaminării, punctul de vedere al Guvernului este acela de a se susține propunerea legislativă, așa cum a fost ea adoptată.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Sigur, să vedem ce spune și comisia, pentru că din explicația dumneavoastră nu prea am înțeles, cel puțin eu, cam ce ar trebui să fac.

Să ascultăm și comisia, după care vom începe dezbaterile generale.

Vă rog, domnule președinte Filip.

Domnul Petru Filip:

Ca să intru direct în subiect, comisia a dat, în unanimitate, un raport de respingere a cererii de reexaminare.

Ținând cont de toate argumentele cu care s-a venit în această perioadă, nu de o săptămână, ci de câteva luni, începând cu luna ianuarie, în câteva întâlniri succesive ale Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, am încercat să discutăm, să venim noi și să cerem argumentele, atât ale inițiatorilor proiectului de lege, dar și ale Guvernului, ce anume se dorește mai departe cu dezvoltarea zonei costiere, ținând cont de importanța nu numai a zonei Constanța, ci și a zonei costiere de-a lungul Mării Negre, atât din punct de vedere al dezvoltării durabile a zonei, cât și din punctul de vedere al turismului.

În ultima perioadă - suntem în luna iunie -, la sfârșitul lunii mai, Ministerul Mediului, respectiv Guvernul, și-a repoziționat, și-a reașezat, până la urmă, strategia și posibilitatea, și interesul de a se realiza o șosea costieră în zona de nord a municipiului Constanța.

Sigur că noi nu ne-am pus problema neapărat a finanțării pentru că nu era problema comisiei de a stabili fondurile sau proveniența fondurilor - că e vorba de fonduri europene sau de fonduri ale Guvernului, sau ale administrației publice locale -, ci am discutat din punctul de vedere al oportunității realizării unei astfel de investiții în perspectiva interesului local, regional și național.

Ca urmare, revin și închei cu acest lucru: raportul este de respingere a cererii de reexaminare și de susținere a proiectului de lege privind realizarea șoselei în zona costieră din zona de nord a municipiului Constanța.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Începem dezbaterile generale.

Dau cuvântul domnului senator Puiu Hașotti, după care urmează domnul senator Alexandru Mazăre.

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte de ședință,

Onorat Senat,

Țin să vă spun câteva chestiuni, nu doar pentru că sunt unul dintre inițiatorii acestei propuneri legislative care, într-adevăr, a fost dezbătută și în legislatura trecută.

Domnul secretar de stat Dan Cârlan v-a arătat câteva lucruri. Țin și eu să fac câteva precizări pentru că Domnia Sa a evitat să sublinieze câteva chestiuni pe care Senatul este îndreptățit să le cunoască, dincolo de faptul că, în calitatea Domniei Sale de senator, în legislatura trecută nu a susținut acest lucru.

Pachetul de finanțare despre care vorbea domnul secretar de stat Cârlan exista și în momentul depunerii acestei propuneri legislative, cel puțin cel referitor la protecția mediului.

În ceea ce privește atitudinea domnului președinte, dumneavoastră nu aveți de unde să știți dacă și-a schimbat-o astăzi sau nu și-a schimbat-o, dar asta este altă chestiune.

Cum vă spuneam, propunerea a fost discutată și în legislatura trecută și a avut un traseu foarte interesant, amintit parțial și aici.

De asemenea, vreau să vă spun că propunerea a fost semnată de parlamentarii constănțeni ai legislaturii trecute, din partidele din județul Constanța, inclusiv de un fost deputat PD-L, domnul Mironescu.

Guvernul a avut un punct de vedere negativ la extraordinarele insistențe ale doamnei Sulfina Barbu - trebuie să spunem lucrurilor pe nume - care, la vremea aceea, era ministrul mediului.

Doamna Sulfina Barbu, în calitate de ministru al mediului, s-a opus vehement în Guvern, de câte ori a avut ocazia, și la Constanța, și aiurea, acestei propuneri legislative.

De ce? Sigur, Domnia Sa nu spunea, dar s-a aflat: pentru simplul motiv că primarul Constanței avea altă opțiune politică.

Opțiunea mea politică față de primarul Constanței, Radu Mazăre, este încă una și mai diferită decât a doamnei Sulfina Barbu, care, acum, se află în coaliție cu domnul primar Radu Mazăre, dar aceasta este o propunere legislativă în folosul constănțenilor, al municipiului Constanța și, inclusiv, al dumneavoastră, care veniți vara la mare.

Cum vă spuneam, propunerea a avut un traseu foarte interesant.

A fost votată în Senat de trei grupuri parlamentare, nu spun cel care a fost împotrivă, se subînțelege, a fost votată în Camera Deputaților și a fost retrimisă Parlamentului, în urma unei solicitări de reexaminare, de către Președintele României. Motivele acum îmi scapă.

Mă bucur că Guvernul, de data aceasta, are un punct de vedere favorabil, mă bucur și felicit comisia. Și asta demonstrează puterea Parlamentului - în sfârșit, după 6 luni de zile -, să ne demonstrăm nouă înșine că Parlamentul este o instituție puternică. Și felicit comisia că, printr-un un vot unanim, respinge solicitarea de reexaminare a Președintelui, dincolo de faptul că mai există, probabil, înțeleg, o nouă tranșă de finanțare.

Sunt convins că luni vom da un vot favorabil acestei propuneri legislative care va fi trimisă și la Camera Deputaților, și acolo va primi un vot favorabil.

Și am o rugăminte, în afară de cea față de dumneavoastră, distinși colegi, care sper din toată inima că veți vota această propunere legislativă luni, de vreme ce și Guvernul este de acord, și comisia a dat un raport favorabil:

o rog de la această tribună pe doamna Sulfina Barbu, în calitatea pe care o are de președinte al Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, să nu abuzeze de această funcție.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

Imediat vă dau cuvântul, domnule senator Mazăre.

Asta ca să vă convingeți, stimați colegi mai noi în Senat, că și în legislatura trecută s-a lucrat.

Vă rog, domnule senator Alexandru Mazăre, microfonul 3.

Domnul Alexandru Mazăre:

Domnule președinte, Eu îl contrazic pe colegul meu, domnul senator Puiu Hașotti.

Senatul a respins la acea dată, ca primă Cameră sesizată, proiectul de lege, iar Camera Deputaților l-a adoptat.

Cunosc foarte bine situația.

Eu vreau să lăsăm deoparte factorul politic, nu mă voi mai referi deloc la aspectele politice și vă dau foarte pe scurt patru argumente pentru care trebuie să susținem acest proiect de lege.

  1. Zona este puternic afectată de fenomenul eroziunii și se impun cât se poate de repede lucrări de combatere a eroziunii și de consolidare. Și această șosea de coastă să știți că face parte integrantă din ansamblul de lucrări hidrotehnice împotriva eroziunii. Fără această șosea nu au cum ajunge utilajele acolo, ca să fie demarate lucrările.
  2. Această șosea deschide zona din punct de vedere turistic. Nu există în lumea aceasta oraș la malul mării, oraș maritim, care să nu aibă o rivieră, o șosea în banda litorală. Peste tot, unde mergem, că este Italia, că e Spania, că e Franța, că este Grecia, că este Turcia, că este Egipt, orașele de la malul mării au o astfel de rivieră și de aici toată deschiderea turistică ca atare.
  3. Al treilea argument: descongestionează traficul, pentru că, în sezonul estival, ca să ajungi din municipiul Constanța în stațiunea Mamaia, practic, este un calvar și o nouă cale de acces rezolvă această importantă problemă.
  4. Domnul ministru secretar de stat vorbea despre pachetul de finanțare de 130 milioane euro, prin Programul operațional sectorial.

Da, sunt acești bani destinați lucrărilor de combatere a eroziunii.

Eu vreau să vă spun însă că șoseaua în sine se face pe bani europeni, există un proiect, este derulat prin zona metropolitană Constanța prin Programul operațional regional - Axa 1 și este primul proiect depus prin Planul integrat de dezvoltare.

Este primul proiect depus și va fi construit și realizat exclusiv pe fonduri europene.

Pentru toate aceste motive, consider că, în momentul de față, măcar în ceasul al 12-lea se impune adoptarea acestei legi și să ne apucăm de treabă pentru a avea această șosea cât mai repede.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Mai sunt alte puncte de vedere?

Nu mai sunt.

Raportul comisiei este un raport de respingere a cererii de reexaminare transmisă de Președintele României.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, iar Senatul este primă Cameră sesizată, fapt pentru care eu vă propun ca votul pe raportul de respingere a cererii de reexaminare și inclusiv asupra proiectului de lege să-l dăm luni, 22 iunie anul curent.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 26 mai 2020, 1:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro