Ciprian-Florin Luca
Ciprian-Florin Luca
Ședința Camerei Deputaților din 8 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.105/18-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 08-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 septembrie 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.17 Ciprian-Florin Luca - considerații despre viziunea anticriză a Guvernului Boc;

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al PSD+PC, îl invit la microfon pe domnul deputat Cătălin-Ioan Nechifor. Nu este în sală.

Domnul Ciprian-Florin Luca. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Ciprian-Florin Luca:

Mulțumesc.

Tema declarației politice: «Viziunea anticriză ce se rezumă la mimarea anulării sporurilor și a indemnizațiilor funcționarilor publici, atât timp cât de acum vameșii și administrațiile financiare vor continua să-și încaseze primele și sporurile fără probleme, numai funcționarii ce se ocupă de bani europeni vor fi monitorizați și taxați dacă nu "absorb" fonduri structurale».

Actuala criză este o criză financiară determinată de scăderea bruscă a lichidităților în piețele globale de credit și în sistemele bancare, cauzată de eșecul companiilor care au investit în ipotecile subprime (cu grad ridicat de risc).

Cauzele interne ale crizei constau în principal în inexistența unui sistem de control intern sau funcționarea defectuoasă a acestuia, în inexistența unor standarde și reguli imperative pentru funcționarii financiari-bancari, managementul defectuos la nivelul companiilor și expunerea companiilor la diversele categorii de riscuri, fără implementarea unui sistem eficient de gestionare a acestora.

Guvernul a declarat în luna martie că a formulat cererea de asistență din partea Uniunii Europene și a Fondului Monetar Internațional, suma împrumutului extern fiind de 20 miliarde euro, pe care contribuabilii ce vor supraviețui crizei vor trebui să le restituie.

Când discutam în timpul campaniei electorale, în perioada guvernării liberale, pachetul anticriză propus de PNL, PD-L pomenea doar de valoarea unui pachet care nu se regăsea în posibilitățile bugetare ale anului 2009, iar în perioada de întocmire a documentației de finanțare externă, PSD a avut o poziție riguros mai rațională, argumentată de nevoia de evaluare a riscurilor și a sarcinii fiscale repercutate în mod indirect asupra populației și a companiilor, completată de creșterea procesului de absorbție a fondurilor structurale.

Dacă PD-L a făcut efortul de a arăta că măsurile anticriză constau în tăierea primelor, a sporurilor salariale, a procentului indemnizațiilor de conducere acordate funcționarilor de conducere din sistemul bugetar, cu excepția unui singur spor, cel de 75% pentru personalul care lucrează cu fonduri europene, din analiza pertinentă efectuată desprindem o concluzie, și anume că toți funcționarii publici din cadrul administrațiilor publice locale (Primării, Consilii Județene), din structurile deconcentrate și din serviciile descentralizate ale statului care lucrează cu fonduri europene, își mențin sporul de 75%, acordat de fiecare ordonator de credite, împotriva mult anunțatelor măsuri anticriză ale premierului României.

Dacă aceasta este viziunea unui executiv care înțelege că cei chemați să controleze modul de atribuire a contractelor de achiziții publice de la nivelul tuturor structurilor bugetare din România trebuie să fie singurii care își pierd drepturile salariale conferite prin legea de funcționare, în timp ce funcționarii publici din cadrul Primăriilor, Consiliilor Județene etc., primesc sporul de 75% pentru simplul fapt că sunt încadrați în cadrul compartimentelor de achiziții publice, cunoscând ansamblul normelor juridice ce privesc cheltuirea și controlul banilor publici, constatăm că:

  1. Numărul funcționarilor publici care au pierdut sporul de 75% a rămas nemodificat în anul 2009, față de anul 2008, astfel că, cuantumul economiilor la buget prin neacordarea procentului de 75% acestora pentru anul 2009 a devenit doar o temă a discuțiilor privind măsurile de evitare a crizei economice a Guvernului Boc.
  2. Sumele atrase din fondurile structurale pentru anul 2009, comparativ cu cele ale anului 2008, pe diferitele programe de accesare a fondurilor europene, reprezintă doar un obiectiv declarativ al cabinetului Boc, în fapt, constituind doar o mimare a "soluțiilor anticriză ale cabinetului Boc".
  3. Produsul intern brut se estimează că va crește cu un ritm de 5,9%, în principal pe baza contribuției majoritare interne asupra p.i.b., potrivit Raportului privind proiecția macroeconomică pe perioada 2009-2011, în condițiile creșterii consumului intern. Cum se va realiza acest obiectiv, în condițiile reducerii cu circa 326.000 posturi bugetare până în anul 2015, ceea ce ar urma să lase în sistem puțin peste un milion de angajați la stat, față de aproape 1,4 milioane, câți sunt în prezent. Oare aceasta este măsura eficienței și a suficienței Cabinetului Boc?

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 8:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro