Plen
Ședința Senatului din 1 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.101/10-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 01-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 1 septembrie 2009

17. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961 (L168/2009); (retrimitere la Comisia pentru muncă, familie și protecție socială)
 
consultă fișa PL nr. L168/2009

Domnul Mircea Dan Geoană:

................................................

La punctul 15 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961.

Inițiatorii?

Domnule senator Hașotti, vă rog.

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Urmează două propuneri legislative care sunt aproape identice.

O propunere are ca inițiatori senatori ai Grupului parlamentar al PD-L, cealaltă propunere legislativă are ca inițiatori senatori ai Grupului parlamentar al PNL, care sunt aproape identice.

Există o mică diferență între cele două propuneri legislative.

De asemenea, la comisie s-a discutat, în același timp, o altă propunere legislativă care vizează aproximativ același subiect, care are totuși unele diferențe față de cele două propuneri legislative, una a colegilor de la PD-L, alta, după cum spuneam, a senatorilor liberali.

Cutuma ne arată că ar fi corect ca toate aceste trei propuneri care au fost discutate în aceeași zi la comisia respectivă să fie discutate cu rapoartele lor cu tot și în plen, motiv pentru care eu v-aș propune ca să retrimitem la comisie cele două propuneri legislative ale unei majorități a senatorilor, ca, împreună cu cealaltă propunere legislativă care, atenție!, spre deosebire de acestea două are un aviz favorabil, să discutăm împreună toate cele trei propuneri legislative.

Menționez faptul că nu există niciun fel de pericol de adoptare tacită.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc.

Domnul președinte Rădulescu.

Domnul Cristian Rădulescu:

Cele două inițiative legislative de la punctele 15 și 16 din ordinea de zi au același obiect de reglementare și își propun cam aceleași rezolvări.

Comisia a deliberat, în obiectivitatea care o caracterizează, asupra celor două inițiative legislative și a dat raport de respingere.

Prima inițiativă legislativă este inițiată de senatori liberali, cea de-a doua este inițiată de parlamentari PSD, PD-L, PNL.

Ei au văzut situația în același fel, ca urmare și comisia a dat același raport de respingere.

Cea de-a treia inițiativă legislativă la care se referă domnul senator Hașotti are în comun cu acestea două doar o modificare la aceeași lege.

Este vorba de cei care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, dar acolo nu este vorba de acordarea unor drepturi suplimentare, ci de extinderea cu o categorie, care nu era luată în considerație, a celor cărora li se aplică prevederile legii.

De aceea, cele două inițiative legislative la care ne referim au venit grupate în acest fel, le avem pe primele două în față, este vorba de cele care acordă drepturi suplimentare, iar cealaltă va veni mai târziu, pentru că se referă la aceeași categorie, dar nu urmărește același lucru.

În orice caz, aș vrea să vă spun - și voi trece la susținerea raportului comisiei -, este vorba de dublarea în primul caz, de triplarea în cazul celei de-a doua inițiative legislative a indemnizației lunare.

Este vorba de acordarea unor drepturi care unele chiar sunt acordate, referitor la medicamentele gratuite, acest drept este deja reglementat, și de acordarea unor alte avantaje cum ar fi: călătorii gratuite, scutire de impozit, sejur de 10 sau de 18 zile, prevederi din cea de-a doua inițiativă legislativă.

Toate aceste reglementări au influențe bugetare care nu sunt deloc nesemnificative, așa cum spuneau în expunerea de motive inițiatorii.

Influența anuală la prima inițiativă legislativă este de o sută de milioane RON, iar la cea de-a doua de două sute de milioane RON numai pentru majorarea acelei indemnizații.

Dacă adăugăm și influențele celorlalte facilități care se acordă, se ajunge la dublarea sau triplarea acestei sume într-o perioadă în care cred că nu ne putem permite să dăm astfel de reglementări.

Din aceste considerente, raportul comisiei, de altfel ca și al celorlalte comisii care au dat avize, a fost negativ.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Este o situație cu care ne-am mai întâlnit atunci când se suprapun mai multe inițiative legislative și cred că ceea ce a sugerat domnul senator Hașotti este o încercare de a optimiza.

Acest lucru este perfect legitim.

În același timp, avem proceduri parlamentare care trebuie să își urmeze cursul și finalitatea acestora va fi până la urmă decisă prin votul plenului Senatului.

Domnule senator Cordoș, dacă aveți o intervenție pe acest subiect, vă rog să luați cuvântul.

Domnul Alexandru Cordoș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, După ce am ascultat cele două puncte de vedere, eu vin în fața dumneavoastră să ridic problema de a face totuși un act de dreptate pentru cei care și-au desfășurat activitatea în cadrul acestor detașamente.

Strict, din punct de vedere procedural, cred că, într-adevăr, pentru tot ceea ce s-a menționat în cele trei inițiative legislative am putea să le retrimitem la comisie.

Aș sugera și eu retrimiterea la comisie pentru a rediscuta și, împreună, să avem un alt punct de vedere.

Cred că influențele bugetare nu sunt atât de mari.

Numărul supraviețuitorilor este limitat la această oră și, după cum spuneam, solicit retrimiterea la comisie pentru reanalizare.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc.

Domnul președinte Rădulescu.

Domnul Cristian Rădulescu:

Domnule președinte, Discuțiile care au avut loc în comisie au fost foarte clare în privința a ceea ce se poate în acest moment.

Nu putem nici dubla, și nici tripla indemnizația, nu putem da tratament anual nici de 10 zile, nici de 18 zile într-o stațiune de profil, nu putem exclude de la plata impozitului pe prima locuință și așa mai departe.

Putem acorda câte una dintre aceste facilități, însă în niciun caz nu le putem acorda pe toate cumulate, iar influențele, cel puțin acolo unde sunt direct calculabile, referitor la dublarea sau triplarea indemnizației, sunt atât cât ne-a spus Guvernul.

Se ajunge la o sută, respectiv la două sute de milioane RON anual.

Un raport comun nu avea rost să facem, deoarece raportul comun este când iei ideile bune dintr-o inițiativă legislativă și le melanjezi cu cele bune din a doua inițiativă, și atunci iese un produs bun.

Întrucât respingerea era evidentă la discuțiile pe fond și la o inițiativă, și la a doua, nu aveam cum să facem un raport comun, ci am respins aceste două inițiative legislative pe rând.

De altfel, nu există o obligativitate, ci o posibilitate a unui raport comun.

Invoc traseul legislativ al unor inițiative în comisia noastră, până acum au fost aproximativ șase inițiative legislative care s-au referit la diverse abordări privind majorarea alocației pentru copii și nu a trebuit să facem un raport comun.

Pe prima care cuprindea un raport comun, care avea o formulă viabilă, am adoptat-o, iar pe celelalte, care au venit ulterior, din diverse considerente le-am respins pe rând.

În acest caz nu am putut face raport comun, din cauză că este vorba de respingere, nu de aprobare.

Revenirea acestor două inițiative legislative la comisie nu poate fi tratată altfel decât dacă, sigur, perspectiva politică s-a modificat major și votul care va fi dat acum asupra retrimiterii la comisie poate să devoaleze o nouă majoritate în această privință. (Discuții în sală.)

Domnul Mircea Dan Geoană:

Domnul senator Hașotti.

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc.

În primul rând, aș vrea să-i risipesc temerile politice domnului senator Cristian Rădulescu.

Un coleg îmi spune că este greu.

Nu este greu, este ușor.

Majoritatea este cea prezentă.

Nu este o chestiune de majoritate și minoritate.

Stimați colegi, Sunt niște chestiuni simple până la urmă.

Comisia poate studia primele două inițiative legislative și poate veni cu amendamente pe una dintre ele, de exemplu, în care să nu mărească, poftim..., că România nu este săracă de nu știu câți lei, este săracă de foarte mulți bani.

Numărul acestor concetățeni este foarte mic.

Poate să nu mărească cu 200% sau cu 100%, să fie un amendament prin care să mărească cu 50%.

Nu cred că este o nenorocire dacă le acordăm o scutire la plata taxei de abonament pentru radio și televiziune.

Nu este o nenorocire.

Sunt foarte puțini, stimați colegi.

Nu este o nenorocire dacă le acordăm călătorii gratuite pe mijloace de transport în comun.

Sunt câteva mii de persoane.

Nu cred că se prăbușește bugetul național dacă îi scutim de impozit pentru o singură locuință - cine are două plătește pentru una -, dar, până la urmă, putem să renunțăm și la aceasta, și la concediul acela de zece zile, nu sărăcește România că dăm câtorva concetățeni zece zile de concediu gratuit.

Dar, poftiți, renunțăm și la această chestie.

Eu propun ca la comisie să veniți cu un raport în care să luați de bază o singură propunere legislativă, nu avem pretenția să fie a noastră, să faceți niște amendamente, să mai reduceți din aceste facilități pe care cu toții ne-am gândit să le acordăm, și săptămâna viitoare să discutăm și aceste propuneri amendate de comisie, și cealaltă propunere care a trecut de comisie, și cred că toată lumea va fi mulțumită.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Înțeleg că există o propunere din partea domnului senator Cordoș, cu privire la retrimiterea la comisie. Și domnul senator Hașotti a susținut această sugestie.

Supun votului această solicitare, urmând ca în funcție de votul dumneavoastră să parcurgem sau nu acest subiect.

Vă rog să votați.

Cu 40 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă și 23 de abțineri, plenul Senatului a decis prin majoritate retrimiterea acestor propuneri legislative la comisia de specialitate.

Sper să putem găsi o formulă care să întrunească o soluție agreată și care să poată da celor care sunt beneficiarii acestui proiect de lege un mic gest din partea statului român, prin intermediul Parlamentului României.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 10 aprilie 2021, 21:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro