Plen
Ședința Senatului din 9 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.106/18-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 09-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 9 septembrie 2009

13. Dezbateri asupra Propunerii legislative privind simplificarea modului de accesare a fondurilor comunitare (L201/2009); (retrimitere la Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului)

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Revenim la punctul 9 din ordinea de zi.

La punctul 9 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă privind simplificarea modului de accesare a fondurilor comunitare.

Pentru raport, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Este prezent domnul președinte Petru Filip.

Vă rog, microfonul 7.

Dintre inițiatori dorește cineva să susțină propunerea legislativă?

Nu dorește nimeni.

Din partea Guvernului participă domnul secretar de stat Valentin Adrian Iliescu.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule secretar de stat.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea legislativă semnată de un număr important de senatori și deputați are ca obiect de reglementare simplificarea modului de accesare a fondurilor comunitare prin înființarea în cadrul prefecturilor a unui Birou pentru Acord Unic pentru emiterea unui acord unic de proiect pentru accesarea acestor fonduri.

Guvernul nu susține această propunere legislativă pentru că soluția propusă este doar în aparență o măsură de simplificare a accesării fondurilor comunitare, existând în concepția Guvernului cel puțin trei argumente care să susțină respingerea inițiativei.

În primul rând, chiar dacă solicitantul de fonduri comunitare depune într-un singur loc, la acest birou unic, documentația pentru a obține fondurile respective, este foarte posibil să fie nevoit să se prezinte la instituțiile emitente de avize pentru eventuale clarificări, ceea ce ar prelungi, evident, perioada de obținere a avizelor respective.

În al doilea rând, înființarea Biroului pentru Acord Unic în directa subordonare a prefectului încalcă o prevedere importantă din Constituție, respectiv art. 123 alin. (4), care consacră faptul că, între prefecți, pe de o parte, și consiliile locale și primari, precum și consiliile județene și președinții acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.

În al treilea rând, un motiv important pentru care, evident, Guvernul nu poate susține inițiativa este acela că nu sunt precizate sursele financiare necesare aplicării măsurii propuse, încălcându-se în acest fel prevederile art. 138 alin. (5) din Constituția României.

Pe de altă parte, înțelegând și apreciind bunele intenții ale inițiatorilor acestui proiect, Guvernul face solicitarea coordonării eforturilor colegilor deputați și senatori, autori ai acestei inițiative, cu Comitetul interministerial pentru absorbția fondurilor comunitare, construit la nivelul Guvernului României, în vederea construirii și unui cadru legislativ mai bun, și identificării de soluții practice pentru accelerarea procesului de accesare a fondurilor comunitare.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Pentru raport, vă rog, domnule președinte Petru Filip, microfonul 7.

Domnul Petru Filip:

Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului a discutat această propunere legislativă la sfârșitul sesiunii trecute, în 16 iunie anul curent, în prezența reprezentanților Ministerului Administrației și Internelor.

Ce am constatat este că această propunere legislativă dorește un lucru evident pozitiv, acela de a realiza o coerență în ceea ce înseamnă depunerea proiectelor și realizarea unei relații directe, nescurtcircuitate, între aceste propuneri de proiecte și instituțiile care decid și triază aceste proiecte.

Evident că realizarea unei structuri noi în interiorul prefecturii este un demers din punct de vedere legal care implică de fapt și alte modificări de legislație, inclusiv modificarea legii prin care sunt organizate prefecturile, pentru că este o structură, evident, nouă și, în acest caz, sigur că lucrurile trebuie discutate mult mai în profunzime.

Acesta este un aspect.

Cel de-al doilea aspect este legat de ce va face acest Birou pentru Acord Unic, în sensul în care o structură similară, după cum știți, am discutat-o în cadrul Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții privind Biroul pentru Acord Unic din cadrul primăriilor, cu problematica, sigur, diferită a acelei legi, dar pe undeva similară din punctul de vedere al lucrului cu solicitanții care, până la urmă, au nevoie de aviz.

Toată această problematică nedefinită de această propunere legislativă, sigur, acum noi nu ne-am pus problema să găsim - nu am avut timp să găsim soluții sau nu am discutat nici măcar cu inițiatorii care nu au venit la comisie - a făcut ca, în unanimitate, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului să dea un aviz negativ.

Mai mult decât atât, celelalte comisii care au fost sesizate pentru aviz, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări au dat avize negative.

Punctul de vedere al Guvernului l-am constatat și în comisie, acela de nesusținere a adoptării acestei propuneri legislative și, sigur, în aceste condiții, și comisia a dat, cu unanimitate de voturi, un raport de respingere.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, vă rog, doamna senator Anca Boagiu, microfonul 2.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este clar că Guvernul are un punct de vedere care este pertinent în acest moment, și spun "în acest moment" pentru că luând în considerare și ceea ce spunea mai devreme colegul nostru, președintele Comisiei pentru administrație, publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, faptul că inițiatorii, practic, nu și-au susținut punctul de vedere, ne-a condus la o răscruce.Și spun "răscruce" pentru că, din punctul meu de vedere, acest proiect de lege este necesar.

Apreciez propunerea pe care a făcut-o reprezentantul Guvernului de a comunica cu acest Comitet interministerial, astfel încât să stabilim cea mai bună formulă, dar ea este necesară, și o spun ca om care a negociat, până la urmă, modul în care banii alocați diverselor programe operaționale au fost împărțiți între diversele instituții, modul în care s-au creat instituțiile de coordonare.

Dar rămâne ceva nedefinit încă: cum se corelează aceste programe operaționale între ele și cum reușim să facem ca ele să nu se suprapună, cum facem ca potențialii beneficiari să primească în timp util avizele necesare, cum facem ca beneficiarii să primească și consultanța necesară. Și aici există un răspuns: răspunsul se află tot în exercițiul financiar european 2007-2013, unde în afară de banii alocați pentru programele operaționale există și o componentă de asistență tehnică dedicată tocmai pregătirii proiectelor, pregătirii celor care trebuie să dea avize, pregătirii beneficiarilor și așa mai departe.

Această componentă nu a fost folosită coerent până în acest moment și, din punctul meu de vedere, cred că nu ar trebui să îngropăm această propunere legislativă, ci, dimpotrivă, să avem o atitudine pozitivă de colaborare și comunicare atât cu instituția guvernamentală responsabilă, cât și cu comisia de specialitate, cât și cu colegii care au inițiat acest proiect de lege, astfel încât să obținem în final ceea ce nu am reușit să facem în ultimii doi ani de când suntem stat membru al Uniunii Europene.

Și închei spunând doar atât: unul dintre punctele-cheie la negociere, o cerință esențială, a fost acela, de a corela Programul de Dezvoltare Regională cu Programul de Dezvoltare Rurală.

Nu cred că se întâmplă nici astăzi, și este doar un exemplu pe care îl dau, pot fi date nenumărate.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, doamna senator.

Domnule senator Toader Mocanu, aveți cuvântul la microfonul 2, vă rog.

Domnul Toader Mocanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Încă de la început pot să spun că am să mă alătur inițiatorilor fiindcă, după cum spusese și colega noastră, inițiativa este bună și totodată poate fi și perfectibilă.

Ca un precedent, vreau să vă reamintesc: pe guvernarea trecută a fost un set de legi pentru instituțiile deconcentrate care lucrau cu public, dar e vorba de public mult mai numeros, s-a semnat și un memorandum, este vorba de permise, este vorba de pașapoarte, este vorba de Registrul Comerțului și așa mai departe.

Ca și conducător al Instituției Prefectului, am constatat că acel birou unic care a luat ființă a fost foarte bun, în sensul că s-a defluidizat foarte mult aglomerația și, din acest punct de vedere, consider că inițiativa este bună. Și încă ceva: cred că Guvernul va fi de acord în situația în care nu va fi nevoie de un blat la organigramă, fiindcă resursele umane se pot găsi și în cadrul instituțiilor, în cadrul Instituției Prefectului, și, totodată, prefectul, prin ordin, poate apela la specialiștii de la unitățile deconcentrate din județ.

Astfel, propun, domnule președinte, să retrimitem la comisie această inițiativă și am încredere că expunerea va fi mult mai bine fundamentată și va fi, în final, și Guvernul de acord.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Domnule senator Günthner Tiberiu, aveți cuvântul la microfonul 2, vă rog.

Domnul Günthner Tiberiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Trebuie să remarc că dincolo de o abordare total greșită a problemei acordului unic, a avizării, aprobării și autorizării investițiilor, această inițiativă a colegilor din arcul guvernamental are și un mesaj absolut pozitiv, și anume, la puțin timp după ce am eliminat ideea acordului unic a simplificării obținerii avizelor din Legea nr. 50/1991 a autorizării construcțiilor, mulți colegi din arcul guvernamental, care au votat această scoatere a ideii acordului unic, s-au lovit de această problemă și se pare că va fi repusă pe tapet.

Sigur, forma în care dânșii au repus-o este total greșită, pentru că nu poți favoriza investitorii care apelează la fondurile europene, față de cei care investesc banii proprii.

Nu poți să-i lași pe unii pe drumuri pentru că investesc banii proprii, iar cei care încearcă să acceseze fonduri europene să aibă o cale mai facilă, o cale politică, ilegală, care se practică în viața reală, că "las' că rezolvă prefectul!".

Nu se poate această diferențiere.

Eu cred că toți investitorii trebuie tratați la fel, nu intră în atribuțiunea prefectului, trebuie reintrodusă la autoritățile locale, trebuie prevăzută în lege și, repet, este un semnal bun, inclusiv Guvernul se lovește la tot pasul de această birocrație exagerată, dar și Guvernul apelează la aceeași procedură, cum a făcut ultima dată cu anveloparea blocurilor.

Practic, dacă aceste investiții de anvelopare se derulau pe procedura prevăzută în legislație erau blocate total.

De aceea, Guvernul a apelat pentru propriile investiții, se face derogare, se fac excepții, se eliberează toate în sistem de urgență, fără taxe.

Eu cred că ar trebui elaborată o lege serioasă, în care toți investitorii să fie tratați la fel, să beneficieze de o procedură simplificată.

Cred că aceasta este calea pe care va trebui să o urmăm.

Încă o dată spun: această legalizare a procedurilor politice ilegale care se încearcă aici, cum că prefectul rezolvă... nu are aparat, nu are specialiști, dar el rezolvă avizele, nu cred că este o soluție corectă.

Domnul Alexandru Pereș:

Nu știu dacă în această idee a fost propunerea de retrimitere și, inclusiv, propunerea legislativă.

Dumneavoastră vedeți partea goală a paharului, nu pe cea plină, dar, în sfârșit, nu fac eu considerente, mai ales aici, de la tribună.

Vă rog, avem o propunere de retrimitere la comisie a acestei propuneri legislative.

Supun votului dumneavoastră această propunere de retrimitere pentru o perioadă scurtă, astfel încât până în data de 14 octombrie anul curent - avem peste o lună de zile - să facem un raport suplimentar și să venim cu amendamente, dacă este cazul.

Supun votului dumneavoastră această retrimitere la comisie.

Vă rog să votați.

Cu 43 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 5 abțineri, este aprobată retrimiterea.

Mulțumesc.

Am rugămintea adresată către reprezentanții Guvernului și către reprezentanții comisiilor de a încerca să comprimăm, dacă este posibil, expunerea noastră, tocmai pentru a da posibilitatea să trecem cât mai multe propuneri legislative prin filtrul plenului Senatului.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 3 aprilie 2020, 7:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro