Plen
Ședința Senatului din 9 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.106/18-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 09-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 9 septembrie 2009

9. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată (L185/2009); (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de miercuri, 16 septembrie a.c.)

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

La punctul 7 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată.

Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări este un raport de respingere.

Inițiatori, domnii deputați Mircea Dușa și Relu Fenechiu.

Sunt prezenți? Nu.

Din partea Guvernului participă domnul secretar de stat Ioan Andreica, microfonul 9.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat.

Domnul Ioan Andreica - secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale și Locuinței:

Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Prezenta propunere legislativă propune, de fapt, printr-o lege-cadru, modificarea unor legi speciale, cum ar fi Legea nr. 184/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcție de autostrăzi și drumuri naționale.

De asemenea, prin acest act normativ s-ar încălca prevederile Constituției României, care prevede că expropriatorul poate intra în posesia bunurilor abia după o justă și prealabilă despăgubire.

În prezenta inițiativă legislativă se propune ca terenurile și alte imobile să fie preluate imediat de către expropriator, după ce s-au întocmit documentațiile cadastrale, or, procedura care respectă Constituția României prevede foarte clar în Legea nr. 33/1994, actuală, înțelegerea părților sau, după caz, ca instanța să hotărască procedura de despăgubire, iar expropriatorul să intre în posesie abia după despăgubirea propriu-zisă.

De asemenea, prezenta propunere legislativă încalcă și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării construcțiilor și unele măsuri pentru realizarea locuințelor, motiv pentru care Guvernul nu este de acord cu această propunere legislativă și propune respingerea ei.

Mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Domnule senator Rușeț, vă rog să prezentați raportul comisiei. Microfonul 7.

Domnul Ion Rușeț:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a fost sesizată în vederea întocmirii raportului la Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.

În ședința din 16 iunie 2009, comisia a analizat această propunere legislativă și a hotărât, cu unanimitate de voturi, să adopte un raport de respingere.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, în sensul reglementării unor măsuri premergătoare exproprierii și asigurarea proprietarului expropriat cu o locuință corespunzătoare.

De asemenea, inițiatorii vizează ca lucrările de utilitate publică să înceapă după efectuarea notificărilor privind propunerea de expropriere cu acordul expres al persoanelor fizice și juridice cu drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii.

Membrii Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări au adoptat această soluție, deoarece, analizând legislația în materie, au constatat că soluțiile legislative propuse de inițiatori se regăsesc în dispozițiile Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcție de autostrăzi și drumuri naționale, cu modificările și completările ulterioare, care au fost adaptate la cadrul general al exproprierii pentru cauză de utilitate publică.

Inițiatorii propun ca din cuprinsul alin. (3) al art. 28 să fie eliminate concesiunea și atribuirea în folosință, care fac obiectul art. 281, pentru care s-a instituit un alt regim juridic, în sensul că transferul dreptului de proprietate în patrimoniul expropriatorului nu este condiționat de plata efectivă a despăgubirilor către concesionar.

În acest sens, membrii Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări consideră că momentul stingerii concesiunii și atribuirii în folosință, ce se încadrează în categoria drepturilor reale, este momentul îndeplinirii obligațiilor impuse prin hotărâre judecătorească, regim stabilit de art. 28 din legea în vigoare.

La dezbateri au participat reprezentanții Ministerului Justiției și Libertăților Cetățenești, care nu au susținut propunerea legislativă.

În consecință, supunem spre dezbatere și adoptare plenului Senatului raportul de respingere a propunerii legislative.

În raport cu obiectul de reglementare, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, iar în conformitate cu art. 75 din Constituție, Senatul este primă Cameră sesizată.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc, domnule senator.

La dezbateri generale dacă sunt solicitări? Nu sunt.

Raportul comisiei este un raport de respingere a propunerii legislative.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, iar Senatul este primă Cameră sesizată.

Vă propun ca votul pe raport și pe propunerea legislativă să fie dat în data de 16 septembrie.

Spun, deocamdată, probabil, pentru că nu am hotărât nici în Biroul permanent și nu a votat nici plenul Senatului că în data de 16 septembrie 2009 vom avea ședință în plen, dar să fim cât mai aproape de ședința noastră de astăzi, peste o săptămână să dăm voturile pe legile organice.

Deocamdată, este o propunere.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 10 aprilie 2020, 10:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro