Nicolae Dănuț Prunea
Nicolae Dănuț Prunea
Sittings of the Senate of September 16, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.112/25-09-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 16-09-2009 Printable version

Sittings of the Senate of September 16, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.11 Nicolae Dănuț Prunea (PSD+PC) - declarație politică având ca titlu "Piața de capital - între starea de fapt și proiectul de modificare a legislației proprii"

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Are cuvântul domnul senator Nicolae Dănuț Prunea, Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Liviu Pașca, Grupul parlamentar al PNL.

Scurt, 3 minute, vă rog, domnule senator, pentru a ne încadra în timp.

Domnul Nicolae Dănuț Prunea:

Declarația politică are titlul "Piața de capital - între starea de fapt și proiectul de modificare a legislației proprii".

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Recent, Guvernul României a trimis Parlamentului spre analiză și aprobare proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte normative, prin care se modifică legislația instituțiilor cu atribuții de supraveghere, altele decât BNR, și anume Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Cred că o dezbatere publică a modificărilor propuse nu poate fi decât utilă în această perioadă în care s-a dus la paroxism desconsiderarea necesității schimbului liber de idei prin instituționalizarea procedurii asumării răspunderii guvernamentale.

Eu, ca parlamentar, nu pot decât să fiu de acord cu reglementările privind independența politică și autonomia financiară a reglementărilor din sectorul financiar.

În sine - subliniez, în sine -, o astfel de cerință nu poate duce decât la întărirea capacității de supraveghere și control în toate sectoarele financiare, iar Banca Națională a României a demonstrat că numai în acest fel sistemul devine mai eficient, mai sigur și mai sustenabil.

Dacă mergem mai departe cu analiza, trebuie să arătăm că independența politică și financiară a reglementărilor înseamnă că ei urmează să-și stabilească singuri politicile și nivelul de remunerație, că procesul de selecție și demiterea personalului acestor instituții nu sunt stabilite prin decizie politică, ci sunt condiționate de competențele tehnice ale celor vizați să lucreze în cadrul acestora și că ei urmează să beneficieze de protecție legală pentru acțiunile întreprinse, iar bugetul acestor instituții nu mai este stabilit de Parlament.

Cunoscând, din activitatea mea curentă și din literatura de specialitate, situația de pe piața financiară, îndeosebi pe cea de pe piața de capital, pot afirma, în cunoștință de cauză, că drepturile acestor instituții ar deveni, în urma modificărilor preconizate, copleșitoare, exagerate față de capacitatea lor, dovedită până în prezent, de a-și îndeplini sarcinile prevăzute de lege.

Descopăr și relev cu toată răspunderea o incompatibilitate între prevederile proiectului de act normativ și modul în care CNVM și-a etalat competențele de supraveghere a pieței și și-a manifestat, în disprețul valorilor specifice unui stat democratic, puterea în exercitarea atribuțiilor și în stabilirea retribuției cuvenite propriului personal.

A devenit un fapt cunoscut, conștientizat la nivel de stradă, că actuala conducere a CNVM nu și-a îndeplinit nici pe departe obiectivele fundamentale prevăzute de lege, cum ar fi: crearea și menținerea cadrului necesar dezvoltării piețelor de instrumente financiare, întăririi încrederii în aceste piețe, asigurarea protecției investitorilor împotriva practicilor frauduloase, incorecte și de manipulare, asigurarea funcționării corecte și, mai ales, transparente a pieței bursiere.

Se cunoaște chiar și de către ultimul lucrător din piața de capital că unii membri ai conducerii CNVM au fost cercetați penal pentru fapte proprii săvârșite anterior obținerii acestor înalte funcții, că alții au avut strânse legături cu cei care au săvârșit fapte frauduloase în piață, că pregătirea profesională a unora dintre ei nu are nicio legătură cu activitatea care li se cere să o desfășoare în această înaltă instituție.

Or, în aceste condiții, a prevedea în statul CNVM că "membrii CNVM nu răspund civil sau penal, după caz, pentru faptele lor", că "numirea se face pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului", că "revocarea din funcție se face în ședința comună a celor două Camere ale Parlamentului", adică într-un mod aproape imposibil de înfăptuit, induce un risc nejustificat și reprezintă o dovadă supremă a necunoașterii segmentului de realitate ce se presupune a fi reglementat prin noi prevederi ale legii.

Acesta devine de-a dreptul periculos prin prevederea cuprinsă în proiect, că, în îndeplinirea atribuțiilor, atât membrii, cât și personalul CNVM nu vor solicita sau primi instrucțiuni de orice natură de la nicio altă instituție sau autoritate publică. Și pentru ca liberul arbitru să fie mai mare decât și-au imaginat până și comisarii sovietici că ar putea obține cândva, undeva în proiectul de lege este prevăzut că raportul său anual de activitate, care cuprinde activitățile CNVM, raportul anual de audit financiar și execuția bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul precedent vor fi dezbătute în ședința comună a Camerelor Parlamentului fără a fi supuse votului.

În această împrejurare, Parlamentul va fi pus în situația de a se rezuma la a lua notă despre ce a decis și a făcut un individ sau mai mulți într-un domeniu public de mare importanță socială, care, în condiții normale, nici nu ar fi avut dreptul să intre pe poarta acestei prestigioase instituții.

Prin urmare, realitatea imediată - în speță, structura personalului, mentalitatea acestuia și procedurile folosite în CNVM - nu este pregătită să onoreze modificările legislative propuse de Guvern la sugestia Uniunii Europene.

Pentru ca aceste măsuri să poată fi adoptate, acum sau mai târziu, instituția în cauză trebuie pregătită, iar pregătirea se cuvine a fi începută cu numirea în conducerea ei a unor indivizi cu predispoziții morale și cu posibilități profesionale adecvate noilor drepturi și responsabilități preconizate a li se atribui.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Și eu vă mulțumesc, domnule senator.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie vendredi, 26 février 2021, 8:55
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro