Sorin Fodoreanu
Sorin Fodoreanu
Sittings of the Senate of September 21, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.113/01-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 21-09-2009 Printable version

Sittings of the Senate of September 21, 2009

2. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
    2.1 Sorin Fodoreanu (PD-L) - declarație politică având ca titlu "Partidul Democrat Liberal, interesat doar de buna guvernare";

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Dau cuvântul domnuui senator Sorin Fodoreanu - Grupul parlamentar al PD-L -, urmează doamna senator Doina Silistru - Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Stimați colegi,

Tocmai pentru că avem 45 de minute la dispoziție, vă rog să vă încadrați în cele trei minute, pentru a da posibilitatea colegilor senatori care au declarații politice să le susțină.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Sorin Fodoreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Voi susține în fața dumneavoastră declarația politică intitulată "Partidul Democrat Liberal, interesat doar de buna guvernare".

Este vorba despre declarația politică a Grupului parlamentar al PD-L din Senat.

Partidul Democrat Liberal este interesat de o bună guvernare.

Noi am impus, încă de anul trecut, prin aleșii noștri locali - cei mai performanți pe care i-a dat România postdecembristă -, criteriul performanței drept criteriu esențial în analizarea eficienței unei guvernări.

De asemenea, am avut destinele țării în mâinile noastre în perioada 2005-2007.

Miniștrii noștri au fost cei care au făcut și imposibilul acolo unde a fost nevoie, pentru ca toate angajamentele luate în vederea integrării europene să fie îndeplinite la timp, fără scăpări și fără putință de îndoială asupra seriozității demersurilor.

Aveam și atunci strategii de reorganizare a întregului sistem statal românesc, după direcții care urmăreau eficientizarea și optimizarea structurilor administrației centrale și locale.

Începuserăm deja să le punem în practică.

Ne interesasem și atunci, în mod aplicat, de construirea mecanismelor capabile să absoarbă întreaga masă de finanțare europeană care ne era pusă la dispoziție pentru dezvoltare și modernizare.

Nimic din ceea ce fusese trasat și demarat de miniștrii noștri nu a fost continuat de miniștrii liberali care ne-au înlocuit în structura de conducere a statului român după integrare.

Doamnelor și domnilor senatori, Partidul Democrat Liberal are din nou o șansă unică.

Noi credem că este șansa noastră ca, în timpul unei crize economice și financiare severe care a cuprins întregul mapamond, să avem oportunitatea de a demonstra că știm, vrem și putem să determinăm evoluția pe baze solide, sănătoase a economiei românești.

Este șansa noastră să arătăm că și în România, ca în toate țările necuprinse de corupție endemică, se poate să se transfere în buzunarul și în nivelul de trai al fiecărui român evoluția obținută în mersul economiei statului.

Am vorbit despre asumarea răspunderii Guvernului pe liniile majore ale reformării structurale ale statului român de la începutul lunii august.

Era deja evident că, după încheierea primei sesiuni parlamentare a actualei legislaturi, dincolo de cifrele și declarațiile oficiale, dincolo de pacte de guvernare, dincolo de programe asumate, votate și adoptate, legile necesare rămâneau, în continuare, în stadiu de proiect, cum în stadiu de intenție utopică sunt de cel puțin două decenii.

Construiserăm această coaliție de guvernare, aparent contra naturii, dintr-o rațiune ce ni s-a părut de bun-simț și firească: să lăsăm la o parte calculele de voturi și de linie de comunicare politică și să facem, în sfârșit, un lucru esențial și pentru cetățenii care ne cred atunci când le promitem și care ies din casă pentru a ne onora cu încrederea lor la diferite tururi de scrutin.

Cele trei legi pentru care Cabinetul Emil Boc și-a sumat răspunderea săptămâna trecută reprezintă doar începutul a ceea ce trebuie să facem pentru a restructura statul român.

Una dintre acestea urmărește reducerea cheltuielilor la stat, a numărului de agenții.

Alta pune, în sfârșit, bazele unui sistem de salarizare unitară a bugetarilor din România, ca în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.

Nu în ultimul rând, am purces, în sfârșit, să dăm importanță firească educării și instruirii generației care va trebui să aibă grijă de societatea românească în mai puțin de 20 de ani de acum încolo.

Impunerea interesului pentru generația tânără drept prioritate națională a avut un parcurs destul de lung.

Discutăm de ani de zile de Pactul pentru educație, ca urmare ar fi trebuit să spunem că nu este o noutate pentru nimeni nevoia unor atari pachete legislative care să fie implementate și cărora să li se dea șansa de a produce roade.

Ele nu reprezintă reforma în sine, să fim bine înțeleși, ci doar începutul, primele baze ale suportului pe care să reorientăm structura statului român democrat și european.

Ar trebui să fie hilar, dacă nu ar fi dramatic, faptul că, în timp ce interesul nostru este doar buna guvernare, partenerii noștri social-democrați, cei cu care avem un protocol semnat, cu care am bătut palma, au cu totul alte preocupări decât respectarea angajamentelor asumate.

Nici nu s-a uscat bine cerneala cu semnătura pe noua lege a educației, iar doamna ministru le încalcă pe amândouă, și pe cea anterioară, și pe cea de acum.

Mutarea deciziei de la nivelul inspectoratului școlar la pixul doamnei ministru nu face altceva decât să îl transforme pe ministrul educației, cercetării și inovării într-un Dumnezeu.

Doamna ministru nu respectă legea și a decis să o calce în picioare cu două luni înainte de alegerile prezidențiale, crezând că punerea zecilor de mii de directori și inspectori școlari la cheremul său poate plăti susținerea politică pentru scrutinul din această toamnă.

Doamna ministru a uitat că poziția de ministru nu-i oferă drepturi depline, inclusiv acela de a se juca de-a Dumnezeu cu posturile a peste 16 mii de oameni.

Prin emiterea acestui ordin, ministrul educației, cercetării și inovării și-a semnat singur demisia și așteptăm ca doamna Andronescu să acționeze în consecință.

În același timp, nu ne așteptăm ca foștii noștri parteneri de guvernare să acționeze în sensul celor pe care le declară, adică în sensul reformării statului român, despre care au început, brusc, să vorbească.

Este firesc, în conformitate cu lipsa de coerență pe care deja o cunoaștem, ca liberalii să mimeze opoziția acum, după cum au mimat guvernarea atunci când au avut frâiele ei în mâini.

Așa cum atunci au acționat după cum a tras sforile Partidul Social Democrat, așa se prefac acum că au puterea unei opoziții constructive, în momentul în care inițiază moțiuni de cenzură exact asupra actelor normative care vin să pună ordine în funcționarea instituțiilor statului românesc.

Au fost negocieri dure chiar și cu FMI pe legea referitoare la sistemul unic de salarizare, au fost înțelegeri din partea FMI.

Fondul Monetar Internațional a acceptat ca în anul 2015

ponderea din PIB alocată cheltuielilor cu salarizarea bugetară să crească de la 5,9% la 7%.

Nu au fost negocieri ușoare.

În plus, este deja știut că România avea un grant chiar de pe vremea Guvernului Adrian Năstase, luat de la Banca Mondială, pentru a realiza această lege.

Atunci ar fi trebuit ca Ministerul Muncii să rezolve sistemul de salarizare a bugetarilor, iar la Ministerul Administrației și Internelor să se elaboreze o lege de salarizare a funcționarilor publici.

Proiectele au fost gata chiar la acel moment, erau aceleași principii, doar că nu a putut trece nimeni peste sistemul încrengăturilor de interese pentru a le da viață.

Domnul Emilian Valentin Frâncu (din sală):

Doar trei minute!

Domnul Sorin Fodoreanu:

Cum de s-au gândit acum cei de la PNL că pot avea credibilitate cenzurând Cabinetul Emil Boc tocmai pe această temă este un lucru care depășește puterea de înțelegere a celor care doresc binele pentru țara asta.

Așteptăm cenzura electoratului, singura capabilă să ne arate că nu suntem în acord cu interesele celor care ne-au trimis în Parlament și în Guvern.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Domnule senator, ați consumat 8 minute din cele 34 de minute acordate Grupului parlamentar al PD-L.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 4 décembre 2021, 7:02
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro