Nicolae Dănuț Prunea
Nicolae Dănuț Prunea
Ședința Senatului din 21 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.113/01-10-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 21-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 21 septembrie 2009

2. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  2.15 Nicolae Dănuț Prunea (PSD+PC) - declarație politică cu titlul "România are nevoie de o singură instituție de supraveghere și control al sistemului financiar" (declarație politică neprezentată în plen);

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Nicolae Dănuț Prunea:

Declarația politică este intitulată "România are nevoie de o singură instituție de supraveghere și control al sistemului financiar".

Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Modificarea statutului Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, deci și a legislației privind piața de capital, propusă de Guvernul Boc în cadrul schimbării și completării unor acte normative, ridică o serie de probleme de ordin constituțional, instituțional, organizatoric și financiar peste care nu se poate trece cu ușurință.

Or, dacă se face acest lucru, în sensul că se acceptă modificările propuse în proiect, trebuie să se spună, pentru a cunoaște toată lumea, care sunt prevederile Constituției care se încalcă în mod deliberat, fiindcă este vorba de atribuirea unor drepturi speciale unor instituții.

Acceptându-se schimbarea raporturilor dintre agenții economici, se vor înregistra grave consecințe în planul relațiilor dintre ei, ca și în funcționarea mecanismului economic autohton, care și așa nu este suficient de bine articulat.

Mai mult, prin modificările propuse, se promovează interesele unor grupuri de putere deja constituite, fapt care contravine principiului fundamental invocat, care stă la baza noului tip de democrație care se edifică în țara noastră.

Propunerea ca aceste instituții, îndeosebi CNVM, să-și poată manifesta larg "independența politică și autonomia financiară", în sensul că-și "stabilesc singure politicile și nivelul de remunerare", că "bugetul lor nu este aprobat de Parlament", iar "raportul anual de activitate, respectiv raportul anual de audit financiar și execuția bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul precedent nu vor fi supuse votului celor două Camere ale Parlamentului", echivalează cu diminuarea și mai pronunțată a rolului Parlamentului, care și așa s-a micșorat nepermis de mult după instituirea metodei aprobării legilor prin asumarea răspunderii Guvernului.

Astăzi, când și miniștrii pot fi chemați în justiție pentru faptele lor, a veni cu propunerea că "personalul CNVM nu răspunde civil sau penal, după caz, dacă instanțele judecătorești constată îndeplinirea sau omisiunea de către aceste persoane, cu bună-credință și fără neglijență, a oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor de serviciu" reprezintă o sfidare a prevederii Constituției "nimeni nu este mai presus de lege".

Imposibilitatea corelării politicilor și a acțiunilor principalelor instituții ale statului, urmărită a se realiza și prin prevederea că "membrii și personalul CNVM nu vor solicita sau primi instrucțiuni de orice natură de la nicio altă instituție sau autoritate publică", este în măsură să favorizeze dezintegrarea pe mai departe a unității de acțiune a pârghiilor existente în statul român.

Prin acceptarea acestor modificări, va crește numărul celor care se vor considera stat în stat, iar maniera lor de acțiune va fi ca atare.

Dacă avem în vedere că:

  1. activitatea specifică sectorului bancar se desfășoară corespunzător, luând în considerare condițiile date, că evenimentele perturbatoare din cadrul lui sunt ținute sub control de Banca Națională a României, că operațiunile de supraveghere și control sunt îndeplinite de către această instituție fără a se produce disfuncțiuni în sistem, scandaluri publice, abuzuri și reculuri păgubitoare pentru economie, că BNR își îndeplinește cu regularitate, și la un nivel mulțumitor, sarcinile și obiectivele care decurg din lege;
  2. băncile sunt prezente, direct sau indirect, pe piața de capital, desfășurând activități de mare amploare specifice acesteia;
  3. personalul BNR se bucură de un meritat prestigiu în rândul populației, datorită calităților profesionale și morale pe care le-a etalat de-a lungul timpului - afirmație care nu se poate face cu referire la angajații din CNVM;
  4. și în alte țări există acest tip de organizare și supraveghere unitară a pieței financiare, propun ca atribuțiile date de Parlament CNVM să fie preluate de Banca Națională a României.

Propunerea mea, care, cu siguranță, va fi contestată de cei care, prin acceptarea ei, și-ar pierde multe privilegii nemeritate, ar atrage după sine numeroase avantaje.

Rețin pentru moment trei:

  1. Activitățile desfășurate acum pe piața de capital autohtonă ar avea de câștigat, sub aspectul perceperii lor ca fiind de o altă calitate, fiindcă nu se pot compara, sub niciun aspect, subalternii domnului guvernator Mugur Isărescu cu cei ai doamnei președinte Gabriela Anghelache. S-ar produce, neîndoielnic, ceea ce se numește în sociologie "transfer de prestigiu". Or, acesta ar aduce cu sine o stare de care are mare nevoie acum această piață, și anume un plus de încredere din partea investitorilor.
  2. Politicile bancare și cele proprii pieței de capital s-ar putea corela și elabora mai ușor, iar agenții economici ar putea beneficia din plin de acest fapt, mai ales că vital pentru ei este costul la care își finanțează activitatea.
  3. S-ar realiza mari economii în plan financiar, dat fiind nivelul cunoscut ca fiind foarte ridicat al salariilor personalului CNVM, aspect deloc neimportant azi pentru agenții economici.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 25 februarie 2021, 18:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro