Traian Constantin Igaș
Traian Constantin Igaș
Sittings of the Senate of September 28, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.120/08-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 28-09-2009 Printable version

Sittings of the Senate of September 28, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:-
  1.21 Traian Constantin Igaș (PD-L) - declarație politică având ca titlu "Politicile sociale - temă secundară pentru politicienii români de până acum (declarație politică neprezentată în plen);

Domnul Traian Constantin Igaș:

Declarația politică se intitulează "Politicile sociale - temă secundară pentru politicienii români de până acum".

Politicile publice sunt sarcina clasei politice.

Dacă ne întrebați pe cei de la Partidul Democrat Liberal, aceasta este singura rațiune pentru care sistemul democratic a instaurat clasa politică drept clasă conducătoare.

Spuneți dumneavoastră, stimați colegi, care sunt subiectele de interes manifestate în intervențiile publice și inițiativele legislative ale oamenilor politici din România.

Vorbesc politicienii români despre altceva decât persoane, calități ale lor, manifestări ale acestora, sau de proiecte de legi disparate, aruncate în Parlament la întâmplare, pentru a rezolva probleme de moment, în stil pompieristic?

Singurele analize serioase, cu date statistice solide, cu evaluări profesioniste, efectuate de cei mai buni specialiști români în domeniu, au fost efectuate la Palatul Cotroceni, în ultimii cinci ani, sub conducerea și la cererea președintelui Traian Băsescu.

Interesul pentru programele de politici publice l-a distanțat pe actualul șef al statului de oricare dintre persoanele publice care își dau cu părerea, doct, pe televizoare și în presă.

Lipsa de coerență și eficiență a politicilor sociale este evidentă pentru oricare dintre locuitorii acestei țări, blocați în straturi sociale polarizate excesiv.

Opozanții reformelor structurale necesare statului român mai găsiseră un pretext pentru stagnarea care ne caracterizează de douăzeci de ani încoace: nu se fac reforme radicale în momente de criză.

S-au găsit tocmai național-liberalii să spună asta, cei care pretind că au în vocabular și înțelesul exact al termenului "criză".

De fapt, în mod evident, și semnatarii moțiunii de cenzură de săptămâna trecută știu că esența termenului "criză" este "oportunitate", adică șansa de a reforma tot, fără să mai fie nevoie să dărâmi tot ce se dovedise ineficient până la acea perioadă.

Nevoia de reformare nu mai este satisfăcută, în perioade de criză, prin necesitatea de a dărâma întâi, din temelii, tot ceea ce încurcă procesul, ca abia apoi să reconstruiești, criza rezolvă ea, în sine, problema dărâmării structurilor care s-au dovedit ineficiente.

Nu mai rămâne decât ca noua viziune asupra domeniului atins de criză să fie pusă în aplicare.

Întreaga istorie a lumii a dovedit asta cu asupra de măsură.

Doamnelor și domnilor colegi, Știți foarte bine că am dreptate atunci când afirm că este rușinos pentru societatea românească să continue tergiversarea modernizării statului și să blameze, pe motive inventate, reformele structurale absolut vitale.

Raportul prezidențial elaborat pe marginea situației socioeconomice arată clar faptul că, în contextul socioeconomic de astăzi, ar trebui să facem față unei duble provocări: reducerea încasărilor bugetare și a veniturilor populației și nevoia de creștere a cheltuielilor de protecție socială.

Dacă ne uităm dincolo de realitatea de peste o oră sau de peste cinci ore, atunci realizăm și altfel de realități, pe care le tot ignorăm, pentru că ne afectează prea puțin în acest moment: îmbătrânirea accelerată a populației prin politicile implicite de descurajare a natalității și prin migrație.

Nu s-a preocupat nimeni de asta până acum, așa cum nu s-a preocupat nimeni nici de șansele reale ale generației tinere într-o societate globalizată, și nici de asigurarea calității actului medical prin calificarea unui personal care să fie și dispus să sprijine concetățenii în efortul de asigurare a sănătății.

Cu alte cuvinte, dezinteresul pentru resursa umană în România a depășit de mult cotele acceptabile.

Nicio politică socială promovată de vreun guvern social-democrat, liberal sau țărănist n-a avut în vedere o viziune pe termen mediu și lung asupra dezvoltării societății românești, în ansamblul ei.

Carențele sistemului național de protecție socială identificate de comisia prezidențială reprezintă baza de la care oricare dintre noi, de bună-credință, poate enumera cauzele lipsei de perspectivă față de evoluția românilor, în ansamblu, ca națiune.

Specialiștii au pomenit, în raport, despre lipsă de coerență instituțională și de planificare strategică, despre risipa banului public, inechitatea flagrantă în distribuirea resurselor bugetare, dar, mai ales, despre existența unor riscuri sociale majore generate de tendințele de evoluție a structurii populației.

Adică, tot despre lipsă de politici publice vorbim, pentru că problemele rezolvate de guvernanții români din 1990 și până acum au fost doar cele ale clasei privilegiate, cea care are acces la structurile de putere și de conducere din statul român.

Nici nu-i de mirare că mai mult de o zecime din populația țării a ales să părăsească țara, în efort individual de salvare familială, de vreme ce tot situația grupurilor restrânse a fost rezolvată și prin actele de guvernare.

Ar fi un gest de mare responsabilitate din partea noastră, a celor care ne aflăm aici tocmai pentru a da coerență și viziune eforturilor de transformare a statului român într-unul capabil să aibă grijă de cetățenii săi, să ne preocupăm cu adevărat de șansele cetățenilor noștri de a se împlini personal și profesional pe aceste planuri mioritice, nu în alte zone ale globului.

Planurile de monitorizare și evaluare a strategiilor curente și anterioare ar trebui să fie punctul de plecare pentru orice nou plan elaborat.

Gândiți-vă, stimați colegi, nimeni n-a efectuat vreodată în vreo instituție românească, în afara Curții de Conturi, o analiză obiectivă a execuției bugetare proprii.

Numai când vom fi capabili de o asemenea performanță vom putea să găsim soluții pentru îmbunătățirea mecanismelor de alocare eficientă a resurselor și pentru creșterea productivității muncii.

Iată de ce propunerea președintelui Traian Băsescu de a trasa, la unison cu întreaga clasă politică, liniile directoare pe care să poată fi construit actul de guvernare coerent și predictibil merită luată în considerare și merită să întrunească adeziunea noastră.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 30 novembre 2021, 7:14
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro