Alexandru Mocanu
Alexandru Mocanu
Sittings of the Senate of September 28, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.120/08-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-12-2021
06-12-2021 (joint)
06-12-2021
25-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 28-09-2009 Printable version

Sittings of the Senate of September 28, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:-
  1.22 Alexandru Mocanu (PD-L) - declarație politică intitulată "De ce Parlament unicameral și mai puțini parlamentari?" (declarație politică neprezentată în plen);

Domnul Alexandru Mocanu:

Declarația politică este intitulată "De ce Parlament unicameral și mai puțini parlamentari?"

Joi, 24 septembrie, președintele Traian Băsescu a cerut avizul Parlamentului pentru organizarea unui referendum național prin care cetățenii României să se pronunțe dacă sunt de acord cu un Parlament unicameral, care să funcționeze cu cel mult 300 de parlamentari.

Este nevoie de referendum? Părerea mea este că da.

Mai mult, cred că președintele era obligat să cheme poporul la referendum pentru că:

a) De 6-7 ani, toate cercetările sociologice arată că românii acordă Parlamentului, pe zi ce trece, mai puțină încredere, pronunțându-se, invariabil, pentru reducerea numărului de parlamentari.

b) Ținând cont de această voință explicită rezultată din sondaje, clasa politică trebuia să ia act și să procedeze în consecință.

Aceasta este regula de fier care trebuia să funcționeze și în democrația noastră, insuficient consolidată, dar nu a funcționat.

Singurii politicieni care încă din 2005, în mod constant, au adus de mai multe ori în dezbatere publică această chestiune și s-au pronunțat în favoarea cererii populare au fost Traian Băsescu și cei din PD-L, dar neavând majoritate nu au putut demara procedura.

Restul politicienilor au îngânat ceva - nimic concret, nimic categoric -, adică s-au făcut că plouă, ca de obicei.

c) Dacă voința poporului nu este luată în seamă de către cei trimiși de acesta să îi reprezinte, atunci, spune Constituția, poporul decide inclusiv pentru politicieni.

De aceea, președintele, cel mai reprezentativ ales al poporului, era obligat să ceară organizarea referendumului.

Amintiți-vă că așa s-a întâmplat și cu votul uninominal cerut insistent de cetățeni.

N-a fost aleasă cea mai potrivită formă, dar se poate corecta, altfel nu am fi avut niciodată votul uninominal dacă șeful statului nu ar fi convocat un referendum pe această temă.

Peste tot în lume, reforma statului nu se face de la sine.

Adesea ea trebuie împinsă vârtos de la spate, alteori este nevoie de revolte sau chiar de revoluții, și asta pentru că reforma se face împotriva intereselor diriguitorilor vremii.

Dar iată, în câteva date statistice, cum este rezolvată această chestiune în lume:

Astăzi, 60% din statele lumii și 65% din statele europene afiliate Uniunii Interparlamentare au parlamente unicamerale.

Din cele 27 de state ale Uniunii Europene, 14 au parlamente unicamerale.

Cât privește numărul de parlamentari, în țările europene numărul mediu de parlamentari este de 170.

În Uniunea Europeană numărul mediu este de 185, niciunul din parlamente nedepășind 400 de membri.

România are 471 de parlamentari, 334 deputați și 137 senatori.

Oricum, avem un număr excesiv de senatori, chiar prin comparație cu țările care au parlament bicameral.

Astfel: Germania are 69 de senatori, la 82 de milioane de locuitori, Polonia are 100 de senatori, la 38 de milioane de locuitori, Statele Unite ale Americii au 100 de senatori, la 302 milioane de locuitori, România are 137 de senatori, la 22 de milioane de cetățeni.

Nu este cazul, aici și acum, să trec în revistă avantajele și dezavantajele unui Parlament unicameral, spun doar că, în situația României de azi și de mâine, ele pledează net în favoarea introducerii sistemului monocameral, care asigură, de departe, o eficiență sporită a activității de legiferare.

Prin renunțarea la o Cameră și reducerea numărului de parlamentari, se reduce și birocrația excesivă și se fluidizează procesul de adoptare a legilor.

În plus, astăzi, toate statele lumii sunt afectate de criza economică și toate încearcă să găsească modalități de reducere a cheltuielilor publice.

La noi, prin această măsură, se va realiza o economie anuală de minimum 400 de milioane de euro.

Propunerea i-a luat prin surprindere pe preopinenții domnului Băsescu, care, la primele declarații, păreau căzuți de pe Lună.

De exemplu, profesorul de istorie Crin Antonescu, deși nu-l întrebase nimeni, s-a simțit obligat să zică ceva, și atunci a spus că unicameralul este un fel de Marea Adunare Națională, pe modelul Sovietului Suprem.

Se vede că și ca profesor de istorie a făcut cam tot atâția câlți cât a făcut ca deputat de Teleorman (2000-2004), altfel trebuia să știe că Sovietul Suprem avea două Camere:

Sovietul Uniunii (Camera inferioară) și Sovietul Naționalităților (un fel de Senat, cu reprezentare egală a republicilor și teritoriilor autonome).

Dacă nu știe, să-l întrebe pe "primarul care este", care este prieten cu...

Goagăl!

În același timp, Mircea Geoană, vânăt ca sulfatul de sodium, silabisea ceva despre nu știu ce panică în care ar fi intrat Traian Băsescu.

De altfel, aceasta face diferența între președintele Băsescu și ceilalți politicieni:

Traian Băsescu ascultă vocea națiunii, iar ceilalți doar se prefac că o ascultă.

Prin ceea ce a făcut și face în continuare, Președintele României răspunde nevoii de reformă și de modernizare a societății românești.

Traian Băsescu are puterea și curajul de a recunoaște că fără reforme profunde România nu poate recupera decalajul față de statele vechi ale Uniunii Europene.

Ne place sau nu, reforma nu este completă dacă nu se reflectă și asupra clasei politice.

Avem nevoie de eficientizare și de reducere a cheltuielilor la toate nivelurile.

Dacă va înțelege comandamentul momentului, clasa politică are șansa să (re)câștige încrederea românilor.

Aceștia ar vedea că și clasa politică este dispusă să se reformeze, să devină mai eficientă, dar și să suporte un cost în vremuri de criză economică.

În fine, dacă referendumul are loc în noiembrie pe 15, pe 22 sau pe 29, ori în decembrie, pe 6 sau pe 13, asta, credeți-mă, are puțină importanță.

Pentru români va conta doar cine susține voința lor, Și numele acesta este deja cunoscut:

Traian Băsescu, Președintele României.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 9 décembre 2021, 3:25
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro