Adrian Țuțuianu
Adrian Țuțuianu
Sittings of the Senate of October 5, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.124/15-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-02-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 05-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 5, 2009

2. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  2.14 Adrian Țuțuianu (PSD+PC) - declarație politică având ca temă statul de drept și reforma constituțională propusă de către Președintele României;

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul senator Adrian Țuțuianu - Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Cornel Popa - Grupul parlamentar al PNL.

Vă rog. Microfonul central.

Domnul Adrian Țuțuianu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mi-am propus astăzi să vorbesc despre statul de drept și despre reforma constituțională propusă după ureche de către Președintele României, încă în funcție.

Mai întâi de toate, aș vrea să vă spun că în acest an, pe data de 6 decembrie, se împlinesc 145 de ani de la înființarea Senatului României.

La 6 decembrie 1864 domnitorul Alexandru Ioan Cuza, adresându-se senatorilor, a afirmat că "misiunea acestei noi instituții este aceea de a menține în echilibru puterile statului și de a păstra neatinse pactul fundamental și libertățile publice ale României".

Iată că la 145 de ani de la reformele domnitorului Alexandru Ioan Cuza, Președintele României, din considerente evident electorale, și-a propus desființarea Senatului, sub pretextul reducerii cheltuielilor și scăderii corupției.

De ce face astăzi Traian Băsescu acest lucru? Sunt câteva chestiuni pe care cred că trebuie să le spunem foarte ferm.

În primul rând, nu are soluții la problemele crizei economice și, după cum a spus ieri, nici nu și-a propus să rezolve criza economică, iar, în al doilea rând, pentru că nu prea mai are ce să spună românilor.

Sloganul "Să trăiți bine!" nu mai ține, pentru că oamenii trăiesc rău.

Președintele nu mai poate aborda problema corupției, pentru că astăzi corupția stă cu președintele la masă, nu mai poate spune că Adrian Năstase este răul absolut, pentru că astăzi 70% din români cred că Traian Băsescu folosește instituțiile statului împotriva adversarilor politici, nu mai poate vorbi de fraudarea alegerilor, pentru că astăzi se pregătește de către președinte fraudarea alegerilor din data de 22 noiembrie.

De aceea trebuie noi, senatorii, să avem grijă de ce se întâmplă cu această instituție fundamentală.

Eu sunt la primul mandat și vă spun că nu am de gând să plec de aici senator peste 20 sau 25 de ani, dar sunt câteva argumente asupra cărora v-aș invita să medităm.

Argumentul istoric: ține de tradițiile acestui stat să avem Parlament bicameral.

La 1864 Alexandru Ioan Cuza a preluat Statutul dezvoltător al Convenției de la Paris, prima noastră Constituție, după cum spun cei care sunt oameni de doctrină, care a prevăzut sistem bicameral.

La 1866 Carol I a propus o Constituție cu sistem bicameral, la 1921 am avut, din nou, o Constituție cu sistem bicameral.

Argumente de drept comparat: țări precum Austria, Belgia, Elveția, Irlanda, Italia, Olanda, Polonia, Regatul Unit al Marii Britanii, Republica Cehă, Spania sunt țări cu parlament bicameral.

Al treilea argument ține de avantajele dovedite din practica parlamentară a țărilor democratice, respectiv, dubla examinare a unui proiect de lege în cele două Camere legislative poate contribui la îmbunătățirea lui; prin existența celor două Camere se împiedică tendința ipotetică a concentrării puterii legislative de către o singură Cameră; se asigură echilibrul și soliditatea regimului democratic și, în cazul în care avem Parlament bicameral, avem posibilitatea unei duble judecăți asupra importanței, conținutului și semnificației unor anumite legi, permițând o mai bună gândire a soluțiilor juridice, să se evite graba în adoptarea unor decizii și să se ofere un sistem reciproc de contrapondere a forțelor politice care participă la activitatea parlamentară.

Vă mărturisesc că, de nouă luni, constat că Senatul nu prea își găsește locul și nu prea și-a putut îndeplini menirea democratică pe care Alexandru Ioan Cuza le-a considerat necesare.

Adoptăm numai ordonanțe de urgență și ordonanțe simple, discutăm numai de asumarea răspunderii, asumarea răspunderii a devenit regulă, în timp ce dezbaterea parlamentară a devenit excepția.

Parlamentul este sfidat de miniștri, ceea ce este de neadmis în orice sistem democratic.

Și, ultima chestiune, Guvernul Boc funcționează de câteva zile, evident, pe lângă Constituția României.

Pentru toate acestea, eu cred că noi, cei care suntem astăzi aici - poate meritat, poate mai puțin meritat -, avem datoria să gândim cu adevărat la reforma democratică a statului român, nu din fuga calului, nu după ureche, ci văzând lucrurile așa cum sunt.

Suntem datori să facem acest lucru nu pentru noi, ci pentru România și pentru viitorul statului de drept.

Vă mulțumesc mult. (Aplauze.)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Eu vă mulțumesc, domnule senator.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 27 february 2020, 12:28
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro