Attila-Zoltán Cseke
Attila-Zoltán Cseke
Sittings of the Senate of October 12, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.129/22-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 12-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 12, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.4 Cseke Attila Zoltán (UDMR) - declarație politică cu titlul "Organizarea unui referendum național - între principii, necesități, atribuții și responsabilități ale Guvernului";

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc și eu domnului senator Oprea, care a vorbit 3 minute și 40 de secunde.

Îl invit la microfon pe domnul Attila Zoltán Cseke, din partea Grupului parlamentar al UDMR, se pregătește domnul senator Alexandru Mocanu, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi are titlul "Organizarea unui referendum național - între principii, necesități, atribuții și responsabilități ale Guvernului".

Stimați colegi,

Guvernul Boc a modificat legislația organizării referendumului prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103 din 2 octombrie 2009, instituind mai multe reglementări noi, printre care și obligația Parlamentului de a-și exprima punctul de vedere asupra referendumului inițiat de Președintele României în termen de cel mult 20 de zile calendaristice de la solicitarea acestuia.

Conform actului normativ adoptat, dacă Parlamentul nu-și transmite punctul de vedere în acest termen, Președintele României emite decretul privind organizarea referendumului după expirarea acestui termen, procedura constituțională de consultare a Parlamentului considerându-se îndeplinită.

Faptul că, prin această prevedere, Executivul încalcă grav principiul separației puterilor în stat poate nu mai miră pe nimeni.

Ne-am obișnuit cu această manifestare a puterii executive de a guverna prin ordonanțe de urgență și de a considera Parlamentul ca pe un accesoriu propriu.

Faptul că există și două decizii ale Curții Constituționale care sunt încălcate valvârtej prin acest act normativ este, de asemenea, floare la ureche.

Pe de o parte, Decizia nr. 567/2006, prin care Curtea Constituțională a statuat în mod clar că procedura referendumului inițiat de președinte presupune două faze:

consultarea Parlamentului, care urmează să adopte o hotărâre în ședința comună a celor două Camere, și consultarea poporului, iar, pe de altă parte, Decizia nr. 1.009/2009, care prevede că "fiecare Cameră a Parlamentului este în drept să-și stabilească, în limitele și cu respectarea prevederilor constituționale, regulile de organizare și funcționare, care, în substanța lor, alcătuiesc regulamentul fiecărei Camere.

Nicio autoritate publică nu poate dispune cu privire la aspectele menționate pentru Parlament".

Este evident că instituirea unui termen obligatoriu pentru emiterea unui aviz de către Parlament se încadrează în această categorie de reguli de organizare, astfel că Executivul nu are dreptul constituțional de a institui un asemenea termen.

Este profund nelegal și împotriva regulilor democrației ca Guvernul să impună reguli de organizare Legislativului.

Pentru instituirea acestui termen, Executivul a invocat documentul Comisiei europene pentru democrație prin drept (mai cunoscută sub denumirea de Comisia de la Veneția), intitulat "Liniile directoare cu privire la organizarea referendumului", care, fără a institui un anumit termen, recomandă totuși fixarea unei limite în timp pentru emiterea avizului consultativ de către Legislativ.

Mă bucur, stimați colegi, că Guvernul României a început să dea curs recomandărilor Comisiei de la Veneția.

Aștept ca Executivul să ia în considerare și recomandarea, tot a acestei comisii, cu privire la necesitatea adoptării Proiectului de lege privind statutul minorităților naționale din România.

Revenind la problema în discuție, este sigur că Executivul a citit doar ceea ce a dorit să culeagă din acest document și nu a dorit să observe reglementarea care prevede, pentru stabilitatea legislației în materie de referendum, necesitatea ca aceasta să nu fie modificată cel puțin un an înainte de data referendumului.

Sau, poate, cine știe?, calendarul Guvernului socotește altfel zilele de la 2 octombrie până în 22 noiembrie, când se propune organizarea referendumului, și i-a ieșit mai mult de un an.

Dar, dacă tot suntem la Codul de bune practici în materie de referendum, adoptat de Comisia de la Veneția, sper că guvernanții l-au citit până la capăt și au înțeles ce obligații au, dacă tot vrem să-l transpunem, ceea ce are forța juridică a unei recomandări.

Vă propun să le lecturăm măcar noi aici, în Parlamentul României, despre care unii afirmă că nu face nimic.

Haideți să facem noi și munca Executivului în acest domeniu.

Astfel, la art. 3.1 - Libera formare a voinței electoratului, lit. d), se prevede: "Autoritățile trebuie să furnizeze o informare obiectivă.

Aceasta implică faptul că textul supus referendumului, însoțit de un raport explicativ sau de un material echilibrat aparținând partizanilor și adversarilor propunerii, trebuie să fie pus la dispoziția alegătorilor cu suficient timp înainte, după cum urmează:

  1. ele se publică într-un jurnal oficial cu suficient timp înainte de data votării;
  2. trebuie expediate direct cetățenilor și primite de aceștia cu suficient timp înainte de data votării;
  3. raportul explicativ trebuie să prezinte în manieră echilibrată nu numai punctul de vedere al autorităților, Executivul și Legislativul, sau al persoanelor care îl împărtășesc, ci și punctul de vedere opus.

Lit. e) - informațiile de mai sus trebuie să fie accesibile în toate limbile oficiale și în limbile minorităților naționale.

Lit. f) - încălcarea obligației de neutralitate și a liberei formări a voinței electoratului trebuie sancționată".

Este un text elocvent în ceea ce privește procedura și informațiile ce trebuie oferite și puse la dispoziția alegătorilor.

Se pune întrebarea logică: cât ne va costa toată această procedură?

Probabil, nu foarte mult pentru un guvern care aruncă cu banii în diverse proiecte nesustenabile, în timp ce funcționarii publici sunt în grevă, profesorii și alte categorii sociale sunt nemulțumite, iar magistrații abia și-au suspendat protestul.

De fapt, ce trebuie să facă Executivul? Să întocmească un raport neutru asupra necesității sau nu a Parlamentului unicameral și asupra reducerii numărului de parlamentari până la maximum 300, să ceară punctul de vedere al Legislativului pe acest aspect, dar și al altor instituții publice și private, precum și al persoanelor fizice, inclusiv al celor care au păreri opuse, să traducă acest raport în 20 de limbi, câte minorități naționale recunoscute avem în România, să-l publice în "Monitorul Oficial al României" și să-l expedieze direct tuturor cetățenilor, astfel încât aceștia să-l primească cu suficient timp înaintea datei referendumului.

Cred că este un mizilic pentru un executiv atât de capabil, iar pentru bugetul de stat va fi chiar un extaz de a mai da niște milioane de euro pentru a se organiza un referendum al cărui efect juridic este nesemnificativ, ca să nu spun zero.

V-am prezentat, stimați colegi, principalele reglementări ale documentului invocat de Guvernul României pentru necesitatea modificării legislației în domeniul referendumului, document care, cu titlu de recomandare, conține niște principii și propuneri de luat în seamă pentru organizarea unui referendum care să exprime libera voință a electoratului.

Recunosc că, citind și comparând ordonanța Executivului cu documentul din care ne spune Guvernul că s-a inspirat, a trebuit să-mi dau seama că visez.

Nimic din ceea ce era bun în acest document nu s-a preluat în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2009 și, cunoscând consecvența acestui Executiv, am impresia că nu se va face nimic din ceea ce ne recomandă Comisia de la Veneția, pentru că Guvernul a dorit să se folosească doar de o singură propoziție din acest document vast pentru a supune și a umili - chiar și neconstituțional -, pentru a nu știu câta oară, Parlamentul României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Ați vorbit 9 minute.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 8:26
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro