Dumitru Oprea
Dumitru Oprea
Sittings of the Senate of October 12, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.129/22-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 12-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 12, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.14 Dumitru Oprea (PD-L) - declarație politică intitulată "Abuzurile de interpretare legislativă, un pericol pentru democrație";

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Îl voi invita la microfon pe domnul senator Dumitru Oprea, Grupul parlamentar al PD-L, se pregătește domnul senator Sorin Lazăr, Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Domnul Dumitru Oprea:

Declarația politică este intitulată "Abuzurile de interpretare legislativă, un pericol pentru democrație".

Faptul că multe dintre prevederile Constituției României, ale unor legi și chiar ale regulamentelor Parlamentului sunt interpretabile nu mai este o noutate pentru nimeni.

Chiar funcționarea justiției în această țară este afectată de lipsa de precizie a normelor juridice.

Dacă această situație se datorează incompetenței, neglijenței sau unor rele intenții ale acelora care le-au stabilit este o altă temă.

Problema este tot mai serioasă și s-a ajuns chiar la situații periculoase, care pun în discuție funcționarea normală a statului.

Sunt încă vii ecourile faimoasei suspendări din funcție a Președintelui României. 322 de persoane, parlamentari angajați într-un război dur cu adversarii lor politici, au reușit să-l înlăture, chiar dacă și temporar, pe șeful statului.

S-a trecut atunci peste un semnal negativ al Curții Constituționale, semnal care a venit, după câteva săptămâni, și de la populație, care l-a votat din nou pe președinte.

Acesta nu este însă singurul exemplu.

Constituirea comisiilor parlamentare de anchetă, având ca scop clar vendeta politică, a devenit obișnuință.

De la faimoasa "Comisie Voiculescu", menită să-l înlăture pe șeful statului, și până la comisiile făcute cu dedicație pentru miniștrii anumitor partide, se comit serioase abuzuri de interpretare a normelor de funcționare a Parlamentului.

Zilele acestea se vorbește de alți miniștri chemați la anchete, această practică urmărind, în mod evident, doar loviturile de imagine.

Comisiile trebuie să-și atingă scopul de verificare, și nu de stabilire a unor verdicte, transformându-se în instanțe de judecată.

De asemenea, este posibilă și încercarea de suspendare din funcție a președintelui Camerei Deputaților, de parcă întreg PD-L-ul ar trebui suspendat.

Ar urma astfel o altă forțare de notă, lucru care ar duce la interminabile dispute politico-juridice, întrerupând temporar activitatea Camerei Deputaților, amânând aprobarea propunerilor și proiectelor de lege și a altor acte normative.

Pe lângă situațiile arătate mai sus, sunt știute disputele aprinse pe marginea blocării unor proiecte de lege, a suspendării unor miniștri de către președinte, a funcționării CNSAS sau a ridicării imunității unor parlamentari.

Toate aceste conflicte își au originea tocmai în modul defectuos în care sunt alcătuite normele juridice românești.

Atribuțiunile și răspunderile demnitarilor și instituțiilor sunt prea vag conturate.

Se ajunge prea des în blocaje juridice care angrenează Curtea Constituțională, transformând-o într-un substitut al Parlamentului.

Deși sunt un adept al dereglementării, se pare că în România nu merge flexibilitatea cadrului legislativ.

Totul trebuie să fie foarte clar și riguros reglementat, pentru a nu mai da loc interpretărilor și speculațiilor normativelor.

De aceea, dacă tot se intenționează o viitoare revizuire a Constituției României, consider că ar trebui avută în vedere și o regândire a regulamentelor Parlamentului.

Este necesar să se oprească această avalanșă de răstălmăciri care pot denatura în grave anomalii ale funcționării statului.

Acest lucru trebuie făcut cât mai curând, dacă nu dorim ca, într-o bună zi, să ne trezim că cineva suspendă democrația pentru vreun viciu de procedură.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc domnului senator Oprea. Intervenția dumneavoastră a avut 6 minute.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 8:19
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro