Gavril Mîrza
Gavril Mîrza
Sittings of the Senate of October 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.135/29-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 19, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.15 Gavril Mîrza (PSD+PC) - declarație politică cu titlul "FMI sau pitbullul de strajă la ușa crizei economice";

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Dau cuvântul domnului senator Gavril Mîrza, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Ioan Chelaru, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Domnul Gavril Mîrza:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Declarația politică de astăzi se intitulează "FMI sau pitbullul de strajă la ușa crizei economice".

De câte ori fragila noastră democrație se confruntă cu un pericol evident, de atâtea ori ne dăm seama că, teoretic, avem presa, pe care ne putem sprijini - spunem noi -, care este câinele de pază al democrației.

Este foarte adevărat că, uneori, câinele nostru își cam pierdea vigoarea și risca să nu mai fie luat în seamă de nimeni, ba mai mult, risca să rămână fără obiectul muncii, înțelegând prin aceasta ori subiecte de scandal, ori subiecte de importanță vitală pentru națiune.

Nu același lucru se întâmplă însă și de când scena politică este într-o continuă agitație, dând condeierilor noștri ocazia să-și afirme sau, după caz, să-și confirme talentul.

Cuvinte și sintagme precum: suspendare, moțiune de cenzură, demisie, asumare de răspundere nu sunt decât cronicile unor decizii bănuite doar înainte, iar acum devenite realitate.

Stimați colegi, Am pornit de la comparația cu presa pentru a ajunge, de fapt, la o altă instituție, căreia pare să îi priască, totuși, în vreme de criză, o instituție respectabilă, care părea ea însăși să cunoască declinul înaintea crizei economice globale.

Este vorba de Fondul Monetar Internațional, cerberul de care vecinii noștri bulgari și unguri fug mâncând pământul și afirmă că sunt în stare să vândă euroobligațiuni sau să apeleze la finanțări de pe piețele mondiale de capital, considerate mai avantajoase.

Impulsionate de guverne tehnocrate instalate la putere în ultimele luni, cele două țări vecine, Bulgaria și Ungaria, au reușit, prin măsuri dure, să resusciteze economia și să demonstreze că Europa Centrală și Europa de Est își pot reveni pe cont propriu, fără a mai apela la ajutor internațional.

În ceea ce ne privește, am apelat, în cunoștință de cauză, la Fondul Monetar Internațional, la momentul respectiv fiind singura soluție identificată drept viabilă pentru a reuși să depășim criza, pentru a plăti pensiile și salariile.

De curând, a fost publicată scrisoarea suplimentară de intenție la acordul stand-by semnat cu România în luna martie.

Documentul în cauză include angajamentele noi ale părții române față de precedenta scrisoare de intenție din primăvară, în vederea reducerii cheltuielilor și creșterii veniturilor bugetare.

Dacă ar fi să aleg spre exemplificare doar una dintre ultimele măsuri pentru care oricare Guvern în exercițiu ar trebui să instaleze deja plasa de siguranță, nu aș ști cum să mă orientez, pentru că, în ciuda intențiilor bune și a gurii de oxigen pe care o prezintă acordul cu această importantă instituție monetară internațională, nu pot să nu observ că măsurile care se impun pentru a putea accesa toate tranșele de împrumut sunt drastice.

Printre acestea, două mi-au atras atenția cu precădere:

  1. Aprobarea până la finele anului a legislației care să permită reducerea semnificativă a numărului de personal din sectorul public, pentru o reducere brută a cheltuielilor de 0,66% din PIB în anul 2010. Acest angajament va fi atins prin aplicare de normative pentru cheltuieli de personal și pentru cheltuieli cu bunuri și servicii, care vor fi elaborate și aplicate în lunile următoare la toate nivelurile administrației, precum și prin restructurarea agențiilor guvernamentale.
  2. Asigurarea în 2010 a unei baze mai mari de contribuții sociale, a unui control mai sever al revendicărilor de pensii de invaliditate și a unui număr mai mic de pensionări anticipate (0,2% din PIB).

Ambele angajamente mă conduc la ideea că sectorul bugetar va fi, ca în toate cazurile de criză economică, principalul acar Păun al negocierilor Guvernului cu Fondul Monetar Internațional.

Sper ca sacrificiul bugetarilor să nu fie în zadar, mai ales că o altă reglementare spune că se va continua politica de înlocuire doar a unui angajat din șapte care părăsesc sistemul.

Cu alte cuvinte, la șapte disponibilizați va fi doar un reangajat, care va face munca tuturor celor șapte, sau cel puțin așa se înțelege.

Cu un vârf al datoriei publice externe de aproximativ 13% din PIB, la sfârșitul anului viitor, România abia va face față, cu greu, rambursării sumelor cu care s-a îndatorat către fond, mai ales că în raportul primei evaluări a Fondului Monetar Internațional privind acordul cu țara noastră se menționează că nu au fost ținute sub control cheltuielile din autofinanțate - universități și spitale - și au crescut cu peste 20% în primul semestru, de trei ori mai mult față de avansul înregistrat în administrația centrală, de 6%.

Peste toată avalanșa de probleme, care oricum ne dădeau bătăi de cap și care nu se vor apropia de sfârșit nici măcar anul viitor, se suprapune și criza politică, criză pe care nu noi am provocat-o și al cărei artizan, în persoana președintelui țării, are toate șansele să ne întoarcă în timp cu 20 de ani.

Impresia de instabilitate politică ar pune pe fugă investitorii al căror aport direct este anticipat de Fondul Monetar Internațional la 5,4 miliarde de euro în 2010 și la 5,9 miliarde de euro în 2011.

Avem și noi nevoie de un guvern credibil, pentru a face față nevoilor și noilor provocări economice și, mai ales, pentru a trece, fără ample manifestări sociale de protest, peste iarna care bate la ușă.

Între timp, disperat că majoritatea parlamentară a impus o altă regulă a jocului, doborând prin moțiunea de cenzură un guvern de mucava care nu se legitima politic în niciun fel, același actor disperat caută soluții, încercând să întoarcă până și Constituția în favoarea sa.

El amenință cu suspendarea Parlamentului, în cazul în care nu va fi votat Guvernul format de premierul ales de el.

Uită că în ultimele șase luni de mandat președintele nu are voie, potrivit aceleiași Constituții, să suspende Parlamentul.

Lupta sa este mai mult mediatică și din ce în ce mai inconsistentă.

Substituindu-se lui Dumnezeu, el se agață de cifra 7 pentru a lăsa impresia că deține încă decizia.

Așa reacționează un om încolțit de propriile himere, care stârnesc și rănesc dorința paranoică de putere.

Nu trebuie să ne lăsăm prinși în acest joc.

Pe 7 decembrie altă făină se va măcina la moară.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu. Domnule senator, ați vorbit 6 minute și 30 de secunde.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 7:26
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro