Corneliu Grosu
Corneliu Grosu
Sittings of the Senate of October 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.135/29-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-12-2021
06-12-2021 (joint)
06-12-2021
25-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 19, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.26 Corneliu Grosu (PSD+PC) - declarație politică având ca titlu "Despre aducerea în dezbaterea publică a legalizării prostituției" (declarație politică neprezentată în plen);

Domnul Corneliu Grosu:

Declarația politică este intitulată "Despre aducerea în dezbaterea publică a legalizării prostituției".

Am fost surprins, zilele trecute, de interesul deosebit arătat de cetățenii circumscripției electorale pe care o reprezint în Senatul României sugestiei survenite în urma elaborării raportului Comisiei prezidențiale pentru analiza riscurilor sociale și demografice, aceea de legalizare a prostituției în România.

Preluarea concluziilor raportului de către presă a adus în fața cetățenilor, într-o formă brutală, această posibilitate, privându-i frustrant de exprimarea în mod direct a opțiunilor asupra ei.

Acesta este motivul pentru care am decis să pun în discuție în fața Senatului acest subiect.

Existența fenomenului, profitul realizat de către stat în urma legalizării acestuia și a taxării lui, a scoaterii lui din economia neagră și posibilitatea controlului său sunt argumentele aduse în sprijinul legalizării.

Ele au fost coroborate cu realitățile legislative din țări ale Uniunii Europene precum Olanda, Germania, Belgia, Austria, unde prostituția este legală și reglementată.

Ar exista astfel, spune raportul, un precedent pentru legalizarea prostituției, într-o logică a celui slab: e voie de la stăpânire - sau, în cazul de față, stăpânirea nu are o politică unitară -, deci putem și noi.

Vin astăzi în fața dumneavoastră pentru a argumenta contrariul și pentru a invita la o dezbatere serioasă asupra acestei propuneri venite din partea Președinției.

Folosind comparația, observ că țări precum Suedia, Franța, Statele Unite ale Americii și atâtea altele s-au situat în mod decis de cealaltă parte a baricadei în ceea ce privește legalizarea prostituției.

Motivațiile acestora sunt diverse.

Ele vin, în unele cazuri, din sfera drepturilor omului, alteori sunt de ordin moral sau rezultă în urma experienței acumulate ca urmare a legiferării prostituției de către alte state.

Posibilitatea controlului bolilor cu transmitere sexuală, limitarea traficului de persoane, limitarea agresiunilor de natură sexuală au fost motive suficiente pentru decizia legalizării prostituției.

Toate aceste fenomene însă sunt observate, în continuare, de către statele care au adoptat legislații permisive.

Se vorbește des despre dreptul femeii/dreptul persoanelor de a alege să practice această "meserie".

Se vorbește mult mai rar despre factorii care conduc la această alegere.

Studiile arată că libertatea acestei alegeri este, în majoritatea cazurilor, condiționată de factori externi.

După cum observă chiar raportul comisiei, persoanele care practică prostituția provin, în majoritate, din mediul rural, din zone sărace, au o educație precară și sunt victime ale violenței și agresiunilor de natură sexuală.

Schimbarea percepției populației prin educarea acesteia nu doar asupra prostituției, în general, dar și asupra femeilor care practică prostituția — acestea sunt considerate infractori, ele violează normele sexuale, transmit boli —, percepția trebuia nuanțată.

Educația, protecția socială, o atenție sporită acordată drepturilor femeii, protecției acesteia, eficientizarea accesului la informații despre bolile cu transmitere sexuală pot înlocui propunerea de legalizare a prostituției.

Argumentul economic pare însă să aibă o importanță majoră.

În timp ce educația sau protecția socială implică un angajament financiar serios din partea Guvernului, legalizarea prostituției ar aduce, se precizează, un câștig statului, prin scoaterea acesteia din economia subterană și taxarea ei.

Turismul sexual pe care țări vecine îl practică cu succes s-ar putea astfel alătura turismului religios pe care ministerul îl promovează astăzi.

Implicarea instituțiilor religioase în dezbaterea asupra legalizării prostituției a putut fi observată în aceste zile.

Este regretabil că specialiști în etică, teologi, personalități ale vieții religioase nu au fost invitați să își exprime punctul de vedere asupra raportului.

Această dezbatere nu este doar una a cifrelor, a statisticilor, a modelelor occidentale.

Dezbaterea pierde o miză etică, ea trebuind să presupună și definirea unui profil moral al cetățeanului acestei țări.

Vă invit să vă implicați punctual în această dezbatere, să încercăm să scoatem subiectul din sfera ridicolului și a absurdului, unde a fost târât în aceste ultime zile.

Poate servi ca punct de plecare pentru o discuție despre educație, drepturile omului, protecție socială, poate fi un bun mod de a înțelege și a dezbate rolul statului, nivelul și modalitatea de implicare a acestuia în viața de zi cu zi a cetățeanului.

În același timp, poate fi și un bun moment de analiză a poziției noastre fruntașe pe harta traficului de persoane și a comerțului sexual.

Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 9 décembre 2021, 3:46
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro