Alexandru Cordoș
Alexandru Cordoș
Sittings of the Senate of October 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.135/29-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-10-2009 Printable version

Sittings of the Senate of October 19, 2009

18. Întrebări și interpelări adresate Guvernului de către doamnele și domnii senatori:
  18.10 Alexandru Cordoș  

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul senator Alexandru Cordoș.

Aveți 3 minute din timpul alocat Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Domnul Alexandru Cordoș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Interpelarea mea este adresată domnului Radu Mircea Berceanu, ministrul interimar al transporturilor și infrastructurii.

Obiectul interpelării: Reabilitarea trenului cu abur "Mocănița" din Munții Apuseni, Abrud-Turda, județul Cluj.

Stimate domnule ministru,

Doresc să vă aduc în atenție câteva aspecte, unele dintre ele devenind deja istorie, despre acest subiect.

"Mocănița" este un tren forestier a cărui utilizare în România este din ce în ce mai restrânsă.

Pe lângă vechimea utilajelor și costurile mari de întreținere, "Mocănița" trebuie să facă față și noilor posibilități de transport care au o fiabilitate mai bună.

Totuși, dincolo de aceste greutăți, "Mocănița" supraviețuiește, în bună măsură, din cauza nevoii de deplasare a localnicilor, dar mai ales pentru că a devenit un obiectiv turistic.

"Mocănița" din Valea Vaserului este un tren cu abur cu ecartament îngust, al cărui singur scop este de a merge spre vale.

Calea ferată merge de-a lungul râului Vaser și este una dintre ultimele șine de cale ferată pentru locomotivele cu abur care încă mai este activă în Europa, fiind și singura din România care mai este folosită pentru a coborî buștenii de pe munți.

Locomotiva cu abur mai avea o sarcină, aceea de a transporta turiștii, având în vedere că acest loc este printre puținele în care cineva poate merge într-un vagon tras cu puterea vaporilor.

În fiecare an, bătrâna "Mocănița" atrage mii de turiști din toată lumea, oferindu-le călătorii de neuitat.

Calea ferată îngustă care lega orașele Sibiu și Agnita ajungea chiar și în Sighișoara, în trecut.

Ultimul tren a circulat în anul 2001, de atunci linia fiind trecută în conservare.

După ce a ruginit timp de 10 ani, "Mocănița" din comuna suceveană Moldovița gâfâie din nou pe ecartamentul îngust din Bucovina.

Sute de turiști, dar și localnici, se înghesuie la fiecare sfârșit de săptămână să prindă un loc în "Mocănița".

Deocamdată, se plimbă doar pe raza comunei, 3,6 kilometri, pentru că atât s-a recondiționat din întreg traseul de 24 de kilometri.

O altă zonă în care "Mocănița" mai circulă este județul Alba.

Aici autoritățile locale au apelat la un artificiu legislativ pentru salvarea de la topit a liniei fostului trenuleț care străbătea Apusenii, "Mocănița", este vorba despre declararea acestuia ca monument istoric.

Calea ferată îngustă traversează și o parte din Munții Apuseni, între orașele Turda și Abrud.

Între anii 1910 și 1912, ia ființă calea ferată îngustă Turda-Abrud, numită "Mocănița"

datorită faptului că localnicii din zona respectivă, moții, erau cunoscuți și sub numele de mocani. "Mocănița" Turda-Abrud s-a dat în funcțiune la 21 iunie 1912 și a fost scoasă din uz în 1998.

Unul dintre cele mai importante proiecte din domeniul turismului în Munții Apuseni a fost blocat din cauza unei datorii de 78 miliarde lei pe care societatea de administrare a activelor feroviare o avea la SC "Tunele" Brașov.

Firma brașoveană a apelat la instanță pentru a-și recupera banii și a primit, în schimb, tocmai linia de cale ferată din Alba.

În aceste condiții, "Mocănița" urma să aibă aceeași soartă ca și alte linii de cale ferată din țară pe care le-au câștigat în instanță și pe care, ulterior, le-au tăiat și le-au topit, de exemplu linia de cale ferată Hațeg-Boutari.

Linia de ecartament îngust, construită în 1912, a fost scoasă la licitație pentru suma de 15,6 miliarde lei, însă, până la urmă, s-a ajuns la concluzia că declararea "Mocăniței" ca monument istoric ar putea să o salveze de la topit, adică firma care o va cumpăra nu o va mai putea demonta și distruge, ci va fi obligată să o folosească în scop turistic pentru a-și recupera banii.

Având în vedere cele menționate, precum și intenția mea de a iniția o propunere legislativă în acest sens, vă rog, domnule ministru, să-mi comunicați următoarele:

Care este inventarul acestor linii cu ecartament îngust, precum și numărul de locomotive, garnituri de tren în funcțiune în România?

Care sunt liniile și garniturile de tren deținute în patrimoniu?

Aveți în vedere vreun proiect de reabilitare a acestor linii de cale ferată sau "așteptăm în continuare" alți investitori care doar, doar or mai face ceva în acest domeniu?

În ce măsură există posibilitatea repunerii în funcțiune a trenului cu abur "Mocănița" pe ruta Abrud-Turda?

Solicit răspuns în scris și oral.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul senator Cordoș a fost ultimul coleg care a prezentat interpelarea.

Aș vrea să vă informez că, pe lângă colegii care au formulat oral interpelări, au mai depus în scris interpelări: din partea Grupului parlamentar al PD-L, domnul senator Dorel Borza, domnul senator Dorel Jurcan și domnul senator Iulian Urban; din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC au depus în scris interpelări domnii senatori Vasile Cosmin Nicula și Mihăiță Găină, iar din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul senator Cseke Attila Zoltán.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 30 novembre 2021, 5:13
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro