Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 martie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.38/02-04-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 23-03-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 martie 2010

5. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.69/2009 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (retrimis comisiei);
 
consultă fișa PL nr. 495/2009

 

Domnul Mircea Dușa:

  ................................................

Punctul 5. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.69/2009 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Are cuvântul inițiatorul.

Domnul Cristian Anton Irimie (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Prin proiectul de act normativ se urmărește modificarea condițiilor pe care o persoană trebuie să le îndeplinească pentru a ocupa funcția de manager în sistemul de sănătate, modificarea prevederilor Legii nr.95/2006, prin introducerea posibilității pentru managerii spitalelor și ai stațiilor de ambulanță de a desfășura și activitate medicală și alte asemenea prevederi.

În cadrul comisiilor pentru sănătate și muncă ale Camerei, acestei inițiative legislative i-au fost aduse amendamente care au fost însușite și agreate de către Ministerul Sănătății.

Având în vedere cele prezentate, vă adresez rugămintea de a aproba inițiativa legislativă în baza raportului comun de admitere prezentat de către comisiile de fond.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Are cuvântul președintele Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Domnul Victor Paul Dobre:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art.95 și art.115 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru sănătate și familie au fost sesizate cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.69/2009 pentru completarea și modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

La întocmirea prezentului raport, comisiile au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, al Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în sensul modificării condițiilor pentru ocuparea funcției de manager al spitalului, completării cauzelor pentru încetarea contractului de management și introducerea posibilității pentru managerii spitalelor care au pregătire medicală de a desfășura și activități medicale.

În conformitate cu prevederile art.61 și 63 din regulament, comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședințe separate.

Comisia pentru sănătate și familie a dezbătut proiectul în ședința din data de 23 februarie. Au fost prezenți 17 deputați din totalul de 18 și, în urma dezbaterilor, au hotărât, cu majoritate de voturi, un vot împotrivă și o abținere, aprobarea proiectului de lege cu amendamente.

Comisia pentru muncă și protecție socială a dezbătut proiectul de lege în ședința din 10 martie 2010. Au fost prezenți 20 de deputați din totalul de 20 și, în urma dezbaterilor, au hotărât, cu majoritate de voturi, trei voturi împotrivă și o abținere, aprobarea proiectului de lege, cu amendamente.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederile art.73 alin. (3).

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în condițiile art.111 alin. (5) teza trei din Constituție. Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterilor, cele două comisii propun adoptarea, cu amendamentele care sunt prevăzute în raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Dacă, din partea grupurilor parlamentare, dorește cineva să ia cuvântul?

Doamna deputat.

Doamna Sonia-Maria Drăghici:

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege pe care-l dezbatem astăzi completează Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și țin să precizez că două aspecte, și ca fost manager de spital și ca medic cu îndelungă practică medicală pe care o am, sunt utile pentru progresul și reformarea sistemului sanitar.

Un prim punct este calitatea managerială, adică atribuțiunea managerului sau competențele manageriale să fie satisfăcute la nivel de spitale doar de cei care au o anumită expertiză, adică în domeniul medical, administrativ, juridic.

A doua problemă se leagă de faptul ca managerii să poată să desfășoare și activitate medicală, pentru că, într-adevăr, niște medici de frunte și eminenți, care hotărăsc să se implice în actul de management, nu pot să se deprofesionalizeze și să părăsească atât de ușor câmpul de bătălie. Acest lucru mi se pare foarte semnificativ.

De asemenea, la nivelul spitalelor cu caracter universitar, faptul de a fi conduse de persoana cu cel mai înalt titlu științific, respectiv de un medic primar, conferă o credibilitate și un randament științific maxim, pe care-l poate da doar un cadru care cunoaște problemele atât manageriale, cât și cele de specialitate.

De aceea, Gruparea PSD+PC va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Domnul deputat Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Aș fi salutat cu toată bucuria dacă prin acest act normativ chiar s-ar fi dorit să se rezolve problemele din sectorul sanitar în sensul de profesionalizare a managementului. Din păcate, este un act normativ clientelar. Și dacă o să vă uitați cu atenție pe actul normativ, veți înțelege că am dreptate.

În primul și în primul rând, vreau să vă duceți la expunerea de motive și să vedeți cum se invocă caracterul de urgență al acestei ordonanțe. Dacă vă aplecați cu atenție, veți constata că este o înșiruire de dorințe și faptul că se vorbește de o funcționare optimă și de acreditarea spitalelor, suntem deja într-o epocă fantastică, pentru că nici până astăzi nu a început acreditarea spitalelor, iar noi vorbim de un act normativ emis cu mai multă vreme în urmă.

Dar m-aș referi numai la două aspecte din actul normativ. Primul: la introducerea arbitrariului sau, mai altfel spus, lăsarea la îndemâna ministrului sănătății să schimbe directorii de spitale după cum îi convine.

Dacă vă uitați, de asemenea, în expunerea de motive, veți vedea că se introduce, în mod pervers, o prevedere prin care acei manageri care au arierate peste doi ani, pot fi schimbați din funcție de ministru. Când noi știm - și doar am avut mai devreme dezbaterea unei moțiuni - că sistemul este subfinanțat, că nu se face o decontare normală și că se acumulează arierate cu bună știință, deci prin termene depășite, cu acordul tacit al autorităților se întâmplă asta și totuși noi punem prevedere legală că putem să schimbăm managerul de spital că nu-și plătește datoriile la timp, mi se pare mai mult decât perversitate.

Iar al doilea lucru se referă la faptul că managerii pot să presteze și activități medicale. Această prevedere există astăzi în lege, dar, sigur, la spitalele sub 400 de paturi, acolo unde un manager poate, în timpul multelor ore de program pe care le are ca manager, să desfășoare și activități medicale. Dar acolo unde spitalele sunt mai mari, peste 400 de paturi, dacă un manager vrea cu adevărat să fie manager, nu-i ajunge timpul nici pentru munca de manager, darămite să mai facă și alte activități, cum ar fi cele medicale, pe care, sigur, le poate desfășura, dar nu trebuie să fie neapărat manager.

Nu înțeleg de ce un profesor universitar, care este un medic excepțional, trebuie să fie neapărat și manager. El învață studenți, pregătește rezidenți și se ocupă de bolnavi. Oare nu-i suficient pentru o somitate în materie medicală?

De aceea, eu cred că un asemenea proiect de lege este departe de sensul pe care ar trebui să-l aibă actul managerial în România.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Domnul Călian.

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Legea nr.95/2006 și-a arătat, în sfârșit, falimentul, să spun așa, din foarte multe puncte de vedere.

Afirmațiile antevorbitorului meu sunt cel puțin nefondate, datorită faptului că un medic de spital, care este și manager, poate presta și acte medicale. Poate, nu este obligatoriu. Or, noi nu putem să punem la îndoială acest lucru și cred că fiecare medic profesionist va cântări și va considera de cuviință dacă va presta și act medical sau își va exercita doar atribuțiunile de manager al acelui spital.

Însă, vreau să mai spun doar atât: trebuie să știm, și știm cu toții, faptul că adevărații medici din România, prin tradiție, au condus multe spitale și în special spitalele universitare pe parcursul timpului și au făcut-o foarte bine.

Prin această ordonanță, așadar, lucrurile practic revin pe un făgaș normal.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Dacă mai sunt intervenții? Domnul deputat Popa.

Domnul Florian Popa:

Sunt de discutat două probleme, înțeleg. Una: în ce condiții poate fi scos un manager de spital și, așa cum spunea și domnul Eugen Nicolăescu, eu cred că e o exagerare ca să punem o perioadă de timp până la a-l putea scoate din funcție pe un manager în această perioadă în care spitalele sunt într-o derivă îngrozitoare.

Eu vreau să-i amintesc domnului Nicolăescu că și eu am fost unul din cei scoși din activitatea de direcție a unui spital pentru o datorie la nivelul anului 2005, o datorie care astăzi este de cinci ori mai mare în același spital datorită faptului că nu există fonduri să se plătească achizițiile unui spital. Și am spus și în cuvântul legat de moțiune că descentralizarea mi se pare o aventură acum, tocmai din acest punct de vedere.

Dar, cea de-a doua parte a ordonanței, mie mi se pare normală. Domnul deputat Călian vorbea de tradiție. Știu eu dacă mai putem vorbi de tradiție în România? Cred că sunteți un optimist, așa... Tradițiile le sfărâmăm pe zi ce trece și ne uniformizăm într-o situație care nu mi se pare prea comodă și nici elegantă.

Spitalele universitare din România au fost conduse foarte mult timp, ca și ministerul, de altfel, de profesioniști în România de mare valoare. Chiar și după revoluție și înainte de revoluție. Unul din colegii noștri, domnul rector Drăgulescu, a fost ministru al sănătății și nu într-o perioadă ușoară. Dar trebuie să ne amintim că aceleași funcții le-au ocupat profesorii Burghelea, profesorul Proca, profesorul Ciobanu și alte figuri ilustre ale școlii medicale românești și nu s-a întâmplat nimic rău în școală și mult mai puțin rău în Ministerul Sănătății.

Legat de acest lucru, eu sunt de acord cu propunerea Guvernului, care permite managerului de spital și activitate medicală. Și pot s-o și susțin și s-o justific. De ce? Managerul unui spital nu este, așa cum am putea crede, un om care să decidă totul într-un spital. Un spital e o uzină vie, în care bolnavul, când vede în fața lui un director profesionist, are mai multă încredere. El este ajutat de director financiar-contabil, este ajutat de director de cadre, de director de ce vreți dumneavoastră, acum s-a micșorat numărul și cred că-și poate face bine activitatea managerială chiar în condițiile posibilității de a face și activitate medicală.

Susțin acest înscris prezentat de domnul secretar de stat Irimie și mă întreb unde o să se ajungă când vom discuta Legea învățământului. Pentru că în Legea învățământului, dacă tot vorbim de incompatibilități, sunt incompatibilități care aruncă în afara zonei parlamentare pe toți cei care au câte o funcție în domeniul educațional, ceea ce îl face să se învârtă puțin în mormânt pe marele Iorga.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Mulțumim.

Domnule președinte, vă rog să faceți propunerile de timp de dezbatere.

Domnul Victor Paul Dobre:

Două minute.

Domnul Mircea Dușa:

Supun votului dumneavoastră propunerea făcută. Votul este deschis.

Reluăm votul. Votul este deschis.

Propunerea a fost adoptată.

Discutăm pe raportul comisiei.

Dacă la pct.1 din raport sunt observații?

La pct.2? La pct.3? La pct.4? La pct.5?

La pct.6 avem două amendamente respinse. Dacă se susțin? Poftiți.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Onorată reprezentare a comisiei,

Am o întrebare legată de amendamentele admise.

Ordonanța inițială, venită de la Guvern, cred eu, are pe undeva o prevedere justă. Acest manager trebuie să aibă o competență, adică studii superioare, mă rog, sunt înșiruite acolo câteva genuri de studii superioare, plus o altă calitate de a fi urmat o specializare în management sau management sanitar.

În locul acestuia, prin modificarea pe care au propus-o comisiile, pe lângă faptul că s-a deschis acea arie din care pot să provină persoanele care au studii superioare, s-a mai făcut și altceva. În loc "de cumulativ"... este doar o posibilitate, "să corespundă la una din cele trei posibilități". Una este de ajuns să aibă studii superioare. Deci... vă rog să citiți raportul comisiei... "să corespundă uneia dintre următoarele" și sunt două puncte și sunt a), b), c). b) este studii superioare cu 180 de puncte, studii superioare de orice natură. Deci nu se mai cere ca să aibă cumulativ, ci această calificare în management, pentru că celelalte două posibilități să aibă un curs de management. Deci chiar și cu studii medii sau postliceale sau superioare de scurtă durată sau un masterat în management superior. Evident, cel care are masterat trebuie să aibă studii superioare. Și nu înțeleg dacă s-a dorit asta la deschiderea acestor posibilități. Mi se pare că această deschidere ar fi normală... (Consultări cu domnul deputat Tinel Gheorghe)

...este "sau" acolo, vă rog să citiți... trebuie să corespundă uneia dintre cele trei ... nu citiți ordonanța, citiți raportul, amendament acceptat de comisie... "una din următoarele" și se pun două puncte. Și să îndeplinească una din următoarele condiții: una este să aibă studii superioare și cealaltă să aibă studii de management. Trebuie să corespundă uneia din trei.

Păi dacă s-a dorit altceva, e de reformulare, atunci, vă rog, în loc de "sau" să folosiți "și".

Domnul Mircea Dușa:

Domnule deputat, eu am ajuns la pct.6, la amendamente admise și nu există niciun amendament respins.

Sunt două, unul e al doamnei Varga și unul al domnului Dan Mircea Popescu. Nu știu pe ce interveniți. Eu mă refeream la amendamentele respinse. Ajung la pct.7, amendamentele respinse sunt la pct.6.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nu vă supărați, amendamentele admise... Dacă există amendamente admise de către comisie, orice deputat poate să intervină la aceste amendamente. Și cu amendamente de formulare se poate interveni în orice moment, inclusiv la textul inițial al legii. Deci, folosind această situație, pentru că n-am înțeles ce s-a dorit, am solicitat o explicație din partea conducerii celor două comisii, dacă s-a dorit, într-adevăr, pentru că unii dintre colegii noștri din sală au dat din cap cum că s-ar fi dorit altceva. Și dacă da, atunci în loc de "sau" să se folosească "și". E foarte ușor de rezolvat, dacă asta este opțiunea. Sau, dacă nu, să supuneți votului amendamentele comisiei și dacă nu se votează amendamentul comisiei, rămânem cu varianta venită de la Guvern.

Domnul Mircea Dușa:

Domnul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Eu aș vrea, întâi și întâi, să-i precizez colegului, care este foarte riguros în respectarea Regulamentului, că eram la pct.7. Normal. Și asta este la pct.2. Pentru rigoare.

Dar permiteți-i colegului, domnul deputat Horia Cristian, medic, să prezinte mai exact acest amendament și pentru înțelegerea domnului deputat.

Domnul Mircea Dușa:

Da, poftiți, domnule deputat.

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Două precizări vreau să fac. Una: amendamentul, așa cum este redactat, stipulează că managerul sau candidatul la manager trebuie să aibă studii superioare și una din cele patru variante: adică fie să aibă cursuri ale Ministerului Sănătății, fie să aibă un masterat în economie, un masterat în management sanitar sau un curs de 180 de credite, conform Procesului de la Bologna; și, într-adevăr, domnul deputat a sesizat acolo o lipsă, este vorba de 180 de credite în management sanitar și este o greșeală de redactare și am să rog să avem în vedere acest lucru și să schimbăm acolo.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte,

Vă propun retrimiterea la comisie pentru a se verifica acest punct, deoarece colegii mei din grupul parlamentar, membri ai Comisiei pentru sănătate, spun că, în cadrul ședinței de comisie, a fost altfel formulat decât așa cum este scris. Ceea ce colegii noștri au susținut este corect, iar din ceea ce mi-au spus colegii mei, la comisie a fost scris să fie absolvent al unei instituții de învățământ superior și un curs de management și nicidecum așa cum este scris.

Deci propunem retrimitere la comisie, pentru ca cei care sunt puși să analizeze să prezinte plenului Camerei varianta care trebuie adoptată de noi și analizată.

Domnul Mircea Dușa:

Domnul deputat Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Și Grupul parlamentar al PD-L este de acord cu retrimiterea la comisie.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Poftiți, domnul deputat Horia.

Domnul Horia Cristian:

Stimați colegi,

În varianta inițială a Ministerului Sănătății, a ordonanței acestuia, practic ministerul deținea monopolul pregătirii managerilor de spitale, printr-un curs organizat sub oblăduirea ministerului.

Acest curs de două săptămâni a dus sistemul sanitar românesc acolo unde se află el acum, adică conform ordonanței, un domn stimat care avea un MBI? nu putea să fie manager de spital decât dacă făcea cursul acela faimos de două săptămâni. Sau un cetățean care avea un masterat în management sanitar, trebuie să facă cursul acela de două săptămâni. Și atunci, comisia a stabilit că condițiile obligatorii pentru a fi manager de spital sunt să ai studii superioare și să ai unul din următoarele: fie cursul Ministerului Sănătății, fie un masterat în management, fie un masterat în management sanitar, fie un curs de 180 de credite, conform Procesului de la Bologna, în management sanitar. Toate acestea erau trecute în amendament "sau" ... "sau" ... "sau" ... "sau" ...

Consiliul Legislativ a făcut o observație de bun simț, să punem a), b), c), d). Și aceasta este singura modificare care s-a făcut.

Bineînțeles că în acest proces faimos s-a pierdut sintagma "management sanitar" după cele 180 de credite conform Procesului de la Bologna.

Ca atare, eu cred că retrimiterea la comisie a acestui text de lege nu face decât să îngreuneze activitatea comisiei.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Domnul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Înțeleg că și domnul Márton Árpád e de acord. Deci propunerea este la pct.b), să fie absolvent al unor forme de învățământ universitar sau postuniversitar, conforme cu sistemul Bologna, având minim 180 de grade în management sanitar. Și cu asta se închide subiectul și cred că nu mai este nevoie să-l trimitem la comisie.

Sper să fie de acord toată lumea.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Sunt de acord cu această variantă. Devine clară formularea în acest fel și atunci este OK, poate fi acceptat.

Domnul Mircea Dușa:

Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Și noi suntem de acord cu propunerea președintelui comisiei, domnul Dobre, și-mi retrag propunerea de retrimitere la comisie.

Domnul Mircea Dușa:

Și Grupul parlamentar al PD-L își retrage propunerea de retrimitere la comisie?

Domnul Petru Movilă:

Noi ne menținem propunerea de retrimitere la comisie.

Domnul Mircea Dușa:

Bun! Supun votului plenului propunerea de retrimitere la comisie. Votul este deschis.

Se retrimite la comisie. Termen, domnule președinte? O săptămână. Două.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 18 iulie 2019, 5:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro