Nicolae Stan
Nicolae Stan
Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.44/09-04-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 30-03-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.90 Nicolae Stan - despre "Abandonul școlar - o problemă gravă a societății contemporane";

 

Domnul Nicolae Stan:

"Abandonul școlar - o problemă gravă a societății contemporane"

Reabilitarea unităților de învățământ, informatizarea școlilor, dotarea cu microbuze, programele de perfecționare continuă a dascălilor rămân doar simple notițe pe hârtie, cu pretenții de valori legislative, în momentul când vorbim despre abandonul școlar, fenomen care crește vertiginos și nu poate fi stopat.

Cauzele care generează abandonul școlar sunt multiple, dar cea mai gravă o constituie faptul că educația nu mai este percepută ca o funcție vitală a societății, iar școala drept principala instituție prin care societatea își perpetuează existența.

Factorii determinanți pot fi prezentați, pe scurt, astfel: sărăcie, mediul socio-cultural inadecvat, educație familială precară precum și costurile colaterale pe care le presupune învățământul, chiar dacă este gratuit.

Unu din zece copii români renunță la studii încă din ciclul primar. Statistica este aceeași și pentru elevii din gimnaziu, astfel încât, în momentul actual, 70.000 de copii sunt nevoiți să muncească în loc să învețe. O treime din aceștia sunt analfabeți.

În învățământul primar, rata abandonului școlar depășește 11%, iar în cel gimnazial 14%, în timp ce Uniunea Europeană impune reducerea ratei abandonului școlar în învățământul obligatoriu la cel mult 10%.

Populația romă constituie grupul cel mai expus riscului de părăsire timpurie a școlii. Se estimează că frecvența în sistemul de învățământ preșcolar a copiilor romi este de 4 ori mai mică decât media națională; unii copii nu au fost niciodată înscriși în sistemul de învățământ primar, astfel încât 17,3% din aceștia nu sunt cuprinși în sistemul de învățământ.

Rata de abandon școlar în timpul învățământului obligatoriu este mare: 12% dintre copiii romi abandonează școala în timpul ciclului primar și 20 % în timpul celui gimnazial, fetele fiind cele mai afectate din cauza condițiilor grele de trai și a tradițiilor.

Există și cazuri în care familia consideră că este mai utilă folosirea copiilor pentru a întregi veniturile familiei. Această situație se regăsește în special în mediul rural, unde copiii trebuie să muncească pământul, sunt folosiți pe post de ciobani, trimiși la muncă în alte județe sau chiar la cerșit. Numai unu din patru adolescenți de la țară ajunge să frecventeze cursurile unui liceu.

O altă categorie care îngroașă rândurile celor catalogați că abandonează școala sunt copii care pleacă în străinătate la părinți și își continuă acolo studiile. Abia în momentul în care se reîntorc în țară și își echivalează studiile sunt șterși de pe lista neagră.

Există și alte cauze ale abandonului școlar printre care: problemele de sănătate, vagabondajul, copiii cu tulburări de comportament, dezvoltarea intelectuală redusă, repetenția, venituri insuficiente pentru navetă etc.

Dacă această tendință de creștere a ratei abandonului școlar nu este contracarată, consecințele pentru piața de muncă vor fi devastatoare. Forța de muncă necalificată, presiuni crescute pe sistemul de protecție socială, delicvența juvenilă, exploatarea minorilor, munca la negru - acestea ar fi câteva din repercusiunile părăsirii de către elevi a sistemului educațional.

Situația trebuie analizată cu luciditate pentru a găsi soluții viabile de stimulare și motivare a tinerilor, astfel încât aceștia să-și poată contura personalitatea și să se poată integra în societate.

În educație stă speranța renașterii morale românești. E timpul ca învățământul românesc să intre în normalitatea europeană la care are dreptul, să devină o prioritate a lumii noastre politice.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 22 février 2020, 19:11
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro