Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 iunie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/08-07-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 28-06-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 iunie 2010

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind parteneriatele încheiate între sectoarele public și privat.
 
consultă fișa PL nr. 299/2010

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Punctul 6. Proiectul de Lege privind parteneriatele încheiate între sectoarele public și privat.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Doamna senator Anca Boagiu.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Mulțumesc, doamna președinte.

În primul rând, aș vrea să le mulțumesc tuturor colegilor senatori și deputați sau deputați, de data aceasta, că senatorii lipsesc, din toate partidele politice care s-au implicat în realizarea, chiar amendarea acestei legi.

Trebuie să recunosc că a fost un efort conjugat, un efort depus de-a lungul mai multor luni de zile și pentru acest lucru le mulțumesc tuturor colegilor care s-au implicat în realizarea acestui proiect de lege.

Pe fond discutăm despre o formă de colaborare între sectorul public și cel privat, în cadrul căreia sectorul privat participă în diverse etape de realizare a proiectului. Discutăm despre o partajare, dacă vreți, a riscurilor și a responsabilităților în cadrul acestui tip de colaborare. O partajare a riscurilor care aduce și beneficii, pentru că în cadrul parteneriatului este clar că se face transferul de experiență managerială către autoritatea publică locală, dar și o preluare majoră a riscurilor în ceea ce privește finanțarea proiectelor.

Doresc să fac o mențiune pentru a elimina unele comentarii care au existat la un moment dat. Există state membre care utilizează în mod frecvent parteneriatul public-privat. Printre acestea putem menționa: Marea Britanie, Germania, Irlanda, Italia, Spania, Portugalia. În aceste țări, în majoritatea acestor țări sunt organizate unități specializate pentru parteneriatul public-privat.

Ce aduce acest parteneriat în plus? Aduce un sprijin pentru dezvoltarea infrastructurilor, aduce mobilizare de capital, aduce, așa cum spuneam mai devreme, experiență managerială și, nu în ultimul rând, aduce responsabilitate pentru autoritatea publică în interesul public și calitatea serviciilor.

N-am să continui cu prezentarea legii, pentru că știu că sunt foarte mulți dintre colegii deputați care au participat la dezbaterea ei.

Vă mulțumesc încă o dată tuturor pentru efortul pe care l-ați depus și, bineînțeles, pentru faptul că reușim în această sesiune să votăm această lege.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Comisia? Raportul Comisiei juridice? Este pe fond cu Comisia pentru industrii. Domnule președinte Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Cele două comisii au fost sesizate pentru dezbaterea în fond cu propunerea legislativă menționată. Aș vrea să subliniez că Senatul a adoptat propunerea legislativă, iar în cadrul Camerei, comisiile de specialitate au avizat favorabil.

De asemenea, Consiliul Legislativ a avizat favorabil, Consiliul Economic și Social a avizat favorabil propunerea legislativă, care are ca obiect de reglementare analiza formelor de parteneriat public-privat pentru a stabili dacă și în ce măsură regulile privind achizițiile publice pot constitui un cadru juridic potrivit pentru asigurarea conformității cu regulile tratatului și fără a împiedica evoluția acestor forme de cooperare.

În cadrul dezbaterilor, în comisiile de specialitate, Guvernul a fost reprezentat prin reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice, ai Ministerului Justiției, precum și ai Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, de monitorizare a achizițiilor publice. În esență, se distinge Ministerul Finanțelor Publice, care a făcut mai multe motivații privind implicațiile asupra bugetului de stat și asupra legislației în domeniul achizițiilor publice.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât să propună plenului adoptarea acestei propuneri cu amendamente admise.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Punctul de vedere al Guvernului, domnule ministru.

Domnul Valentin Adrian Iliescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Bună ziua, doamnelor și domnilor deputați!

Înainte de a mă exprima pe fondul acestei inițiative, aș dori să felicit echipa de inițiatori pentru perseverența și tenacitatea cu care au susținut necesitatea promovării acestui proiect de lege.

Inițial, Guvernul nu a fost de acord, a manifestat o oarecare rezervă, însă cred că argumentele extrem de puternice și mă bucur din toată inima că dincolo de inițiatori și membrii comisiei și reprezentanții tuturor partidelor au înțeles necesitatea acestui proiect de lege, din motive pe care chiar aș vrea să le justific, foarte puține dintre ele.

Parteneriatul public-privat constituie premisa asigurării coerenței aplicării unor programe și a transparenței realizării lor.

În același timp, parteneriatul contribuie implicit la întărirea sistemului de guvernare și la dezvoltarea locală.

De asemenea, parteneriatul public-privat poate constitui în anumite momente economice critice, inclusiv în cel pe care-l depășește România, una dintre principalele surse de dezvoltare economică sau de menținere a unui grad de dezvoltare constant, de creare de locuri de muncă sau de menținere a unei rate scăzute a șomajului, de creare de resurse bugetare constante și sigure atât la bugetele locale, cât și la cel central.

Încă o dată, nu vreau să închei înainte de a mulțumi colegilor inițiatori pentru perseverență și pentru forța cu care și-au susținut punctul de vedere și nu în ultimul rând dumneavoastră, doamnelor și domnilor deputați, pentru modul în care, chiar în ciuda unui raport inițial, care era departe de ceea ce doreau inițiatorii, în final a reușit să fie, cred eu, un suport legal extrem de important pentru o zonă extrem de importantă.

Subliniez și eu același lucru pe care îl spunea doamna senator Anca Boagiu, că multe din statele europene care utilizează frecvent parteneriatul public-privat, atât la nivel central, cât și local și subliniez și eu exemple importante: Marea Britanie, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Spania, Portugalia, au unități specializate de coordonare a acestor parteneriate public-privat la nivel de instituții centrale și locale, asigurându-și pe domenii extrem de importante de activitate acest sistem care aduce multe beneficii. E vorba de infrastructură pentru drumuri publice și autostrăzi, pentru sănătate, pentru educație, pentru instituții de detenție, apă, energie, transporturi și telecomunicații.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Intervenții în cadrul dezbaterilor generale, dacă sunt? Nu.

Domnule Victor Surdu, vă rog, din partea Grupului parlamentar al PSD. După aceea domnul Vainer și domnul Fenechiu.

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Așa cum v-am mulțumit pentru Legea camerelor agricole, mă simt nevoit să fac același lucru și astăzi. Nu știam că de rândul acesta, cu parlamentarii Guvernul va fi atât de generos, prin cuvântul pe care l-a avut aici distinsul ministru al relației cu Parlamentul.

Mă număr printre inițiatori, iar Grupul parlamentar al PSD a susținut dintotdeauna ideea parteneriatului public-privat și cred că această lege, spre deosebire de unele din legile pe care noi le-am votat, am muncit aici uneori și până la 12 noapte, va fi promulgată cât se poate de repede și va produce efecte, pentru că această lege, ca și Legea camerelor agricole, este foarte așteptată de cei care ar putea împreună să creeze o nouă șansă, să urnească motoarele economiei.

Aștept un vot, dacă nu cu unanimitate, măcar sută la sută.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Vainer.

Domnul Aurel Vainer:

Doamnă președinte,

Stimate colege, stimați colegi,

Precizez de la început că vorbesc în nume personal, nu al grupului din care fac parte. Vorbesc, pentru că acest subiect îmi este drag de foarte mulți ani.

Pe vremuri, la Camera de Comerț și Industrie a României, funcționa un grup de reflecție care se numea "Economie de piață funcțională". Și unul din subiectele dezbătute adeseori a fost dezvoltarea parteneriatului public-privat. Nu este o invenție, în nici un caz românească, dar este un concept larg răspândit în economiile care au performanțe. Și eu cred că nu avem voie să lăsăm din mână o șansă. Parteneriatul public-privat, gândit și aplicat corect, nu numai prin prisma unor interese mărunte, poate fi un factor de progres extrem de important, și nu e vorba numai de infrastructură, nu există domeniu de activitate în care să nu se poată realiza parteneriat public-privat.

Eu gândesc că mai ales pentru economia locală, astăzi este o șansă, o șansă mare care trebuie pusă în valoare. Există în diferite zone și localități ale țării potențial natural și nu numai, și uman, și care nu se poate valorifica pentru că nu există resursele financiare. Haideți să deschidem poarta, dar așa cum se cuvine, nu, repet, cu interese mărunte, și veți vedea că este cu adevărat o șansă pentru România. Cu atât mai mult astăzi, când ne chinuim să inventăm, să creăm, să aducem programe și proiecte de relansare a economiei. Eu cred sincer că este una din căile de relansare a economiei românești.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vreau să știți că există și o limită de timp, drept care o să vă rog, intervențiile să fie concentrate.

Domnul Fenechiu.

Domnul Relu Fenechiu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal avea și anunțase propriul proiect pentru o lege a parteneriatului public-privat. Având în vedere însă importanța acestei legi pentru relansarea economică, mai ales în situația de criză de astăzi, am ales să amendăm cu completările noastre propunerea legislativă care din Senat a ieșit într-o formă, aș putea să spun eu, cel puțin acceptabilă.

Vreau să fac o precizare. Dacă am fi avut această lege de acum un an și am fi aplicat-o, sunt convins că astăzi nu ar mai fi fost nevoie nici să creștem TVA-ul, nu ar fi fost nevoie nici să scădem salariile oamenilor. Așa încât salut adoptarea acestei legi, sunt convins că în curând vom avea un guvern care s-o și pună în aplicare, dar vreau să spun trei lucruri pentru a rămâne în stenogramă care trebuiau să completeze această lege.

1. Creditul furnizor nu este prevăzut în România decât în limita veniturilor proprii la instituții. Creditul furnizor este un alt mijloc prin care se puteau atrage foarte mulți bani privați în România, iar el, după părerea mea, trebuia introdus în această lege.

2. De asemenea, această lege cred că mai are o lacună și să dea Dumnezeu să mă înșel, dar ea va face ca multe parteneriate public-privat să nu fie realizabile. Această lacună este legată de faptul că legea prevede ca, în final, investitorul să predea cu titlu gratuit autorității locale sau centrale obiectivul pe care îl realizează. Or, trebuia să existe și posibilitatea ca în timp, statul sau autoritatea locală să plătească o parte din această investiție.

Cred că cel puțin aceste două chestiuni vor trebui să însemne amendamente la prezenta lege pentru a putea fi într-adevăr funcțională.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Antal.

Domnul Antal Istvan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

De data asta, eu am venit să susțin acest proiect în numele grupului, și nu în nume personal, pentru că după foarte multă bâlbâială din partea autorităților, în sfârșit, ne aflăm în fața faptului împlinit și avem o lege care sunt convins că va fi aprobată astăzi și, în sfârșit, această instituție a parteneriatului public-privat va funcționa, pentru că de câțiva ani buni, tot discutăm despre această posibilitate, dar, din motive neînțelese de mine și de noi, în general, n-a fost lansată această posibilitate și, de data asta, cele două comisii au aprobat proiectul de lege cu unele modificări.

Personal, sunt de acord cu lacuna privind lipsa instituției creditului furnizor, pentru că, într-adevăr, această instituție reprezenta o șansă bună, dar credem că la programul de relansare a economiei, grupul nostru să încerce să reia această discuție și să ajungem, până la urmă, într-o fază în acest an în care această instituție va fi agreată de toți cei care consideră că fără această instituție va fi greu să avem o relansare a dezvoltării investițiilor în infrastructură.

Permiteți-mi să mai exprim totuși un punct de vedere vizavi de această bâlbâială a Ministerului Public, Ministerului de Finanțe care pentru noi a fost o surprindere. Ne-a surprins, la începutul dezbaterilor din comisie, printr-o intervenție care era neavenită, dar îl felicit de data asta pe domnul secretar de stat că Guvernul, în sfârșit, susține această inițiativă, pentru că este o șansă reală pentru autoritățile publice locale și centrale, ca prin atragerea capitalului din mediul privat, într-adevăr, să realizeze foarte multe investiții prevăzute în strategiile lor, care, în această criză, altfel nu au nicio șansă de realizare și felicit inițiatorii acestui proiect.

Grupul nostru va susține adoptarea proiectului de lege.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Am încheiat sesiunea de dezbateri generale.

Intrăm în amendamente.

Titlul: "Legea parteneriatului public-privat". Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 2 la punctul 4. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 5 la punctul 14. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 14 la punctul 29. Nu sunt observații. Adoptate.

De la punctul 30 la punctul 47. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 48 la punctul 70. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Punctul 71. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 72. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Amendamentele respinse. Dacă le susține cineva? Nu.

Urmează votul final.

Trecem la următorul proiect de lege.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 februarie 2020, 13:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro