Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 decembrie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.188/24-12-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 14-12-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 decembrie 2010

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (PL-x 681/2010), Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare (Pl-x 503/2010) și Propunerii legislative pentru abrogarea Legii nr.416 din 2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 739/2010). (rămase pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 503/2010 681/2010 739/2010

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Până atunci, până se întorc colegii noștri din cele două comisii, vă invit să discutăm proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, și Propunerea legislativă pentru abrogarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat.

Este procedură de urgență.

Domnule ministru, punctul de vedere?

Scuze! Pe procedură, domnule vicelider, vă rog.

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Aș dori să vă atrag atenția că acest raport, în programul pe care-l aveam, și-l avem fiecare dintre noi, urma să fie supus dezbaterii de plen în măsura în care vom primi raportul.

Vreau să vă anunț că eu și colegii mei din Grupul parlamentar al PSD+PC, nu avem sau nu suntem în posesia raportului comisiei de specialitate la acest punct.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Eu știu că a fost distribuit acest raport. A fost distribuit, înțeleg, în sală, și că s-a aflat pe masa fiecăruia dintre dumneavoastră.

O să rog personalul de la Secretariatul tehnic să vorbească cu Grupul parlamentar al PSD+PC, să vedem ce se întâmplă aici.

Până atunci, dați-mi voie să-i dau cuvântul domnului ministru Botiș.

Uitați, colegii găsesc aceste rapoarte pe masă.

Domnul Ioan-Nelu Botiș (ministrul muncii, familiei și protecției sociale):

Doamna președinte,

Domnilor vicepreședinți,

Domnilor secretari,

Doamnelor și domnilor deputați,

Modificările propuse la Legea nr.416 reprezintă un pas spre ceea ce vrem să modernizăm în administrația locală, spre ceea ce intenționăm să vă propunem ca modalitate de abordare a acordării venitului minim garantat printr-o altă formulă, astfel încât să ne adresăm direct acelor comunități care au, într-adevăr, nevoie de banii Guvernului.

Este vorba, și vreau să specific aici, acest lucru, de venitul minim garantat. Este vorba de acele persoane care se află în situație de excluziune socială și, prin propunerile pe care le facem, urmărim, în primul rând, să găsim o cale, din punct de vedere tehnic, de a acorda în mod just acești bani celor care au, într-adevăr, nevoie.

În primul rând, aș remarca faptul că decizia rămâne la nivel local, rămâne ca parte de întocmire a dosarului la Primărie, această decizie, și rămâne, practic, în competența administrației locale ideea de a verifica, de a constata și de a întocmi dosarele necesare, astfel încât aceste dosare să fie eligibile pentru ajutorul social.

Un lucru extrem de important, și aș vrea să-l remarc aici, este legat de faptul că, prin această modificare a legii, într-un fel sau altul, urmărim în ce mod aceste persoane participă în mod direct la dezvoltarea lucrărilor în folosul comunității.

Practic, până la această dată, aceste lucrări erau necontrolate și nu știa, sau nu se știa, într-o anumită măsură, unde se efectuează cele 72 de ore și care sunt rezultatele acestei munci.

Prin modificările pe care le-am propus, Consiliul Local aprobă în fiecare an un plan de măsuri pentru anul următor, astfel încât, pe baza unei situații lunare, Agenția de prestații poate verifica în ce măsură cei care sunt îndreptățiți să primească ajutor lunar prestează activități în folosul comunității.

Prin această prevedere avem, practic, un control asupra lucrărilor efectuate de aceste persoane și, mai ales, avem un angajament clar al Consiliului Local în a efectua lucrări în dezvoltarea comunității.

Ideea nu este originală, este preluată din Legea nr.76, art.78. Acolo existau așa-numitele lucrări publice și am translatat această idee din Legea nr.76 în noile propuneri privind Legea nr.416.

De asemenea, pentru a stimula participarea pe piața forței de muncă, am cerut, prin prevederile noii legi, ca fiecare persoană, aflată în acest tip de ajutor, să participe lunar la activitățile desfășurate de agențiile de ocupare a forței de muncă, astfel încât ele să fie beneficiare ale unor măsuri active de ocupare.

Dacă, până acum, Legea nr.416 prevedea ca la fiecare 3 luni să obții acea viză, în aceste noi prevederi cerința este ca în fiecare lună să fii beneficiarul unor măsuri active desfășurate de agențiile de ocupare a forței de muncă din fiecare județ.

Sunt câteva prevederi importante și aceste prevederi constituie doar un pas spre ceea ce va însemna, în final, un sistem integrat informatic al Ministerul Muncii, astfel încât fiecare primărie să poată introduce electronic toate datele, să le transmită pe suport electronic agențiilor de ocupare, să facă o evaluare independentă, prin soft, a acestor dosare, și plata, tot în sistem electronic, să fie transmisă prin poștă către aceste persoane.

Este doar o componentă din ceea ce înseamnă o reformă instituțională în Ministerul Muncii, o reformă care presupune o abordare integrală a familiei, o reformă care presupune o abordare informatică a plăților, astfel încât să eliminăm zonele de subiectivism din administrație.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Claudia Boghicevici, raportul comisiei.

Doamna Claudia Boghicevici:

Mulțumesc, doamna președinte.

Vă rog să-mi permiteți să susțin raportul.

În conformitate cu prevederile art.95 și art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu dezbaterea în fond a acestor proiecte de lege. Pentru evitarea paralelismelor în reglementare și adoptarea unor soluții legislative echitabile a fost necesară conectarea acestor trei inițiative.

Obiectul de reglementare se referă la pentru modificarea și completarea cadrului legal existent. De asemenea, se referă la acordarea de ajutoare de urgență, din partea statului român, familiilor și persoanelor care se află în stare de necesitate, dar și se propune, printr-un proiect, abrogarea Legii nr.416.

De menționat că acestea fac parte din categoria legilor organice.

Au fost respinse de Senat.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia propune adoptarea, cu modificări, a PL-x 681/2010.

Vreau să fac doar scurte precizări de natură tehnică legislativă. La întocmirea raportului este necesar să se facă niște ajustări, și anume: la art.20 lit. b) trebuie modificat astfel: "În cazul în care dreptul la ajutor social, respectiv plata acestuia, au fost suspendate...", deci este necesară efectuarea acestei modificări; la art.18 să se completeze alin. (2) "În termen de 15 zile de la emitere"; la art.281 lit. c) să se introducă și paragraful (7); să se introducă, de asemenea, și alin. (2); este necesară, de asemenea, tot din motive legislative, să se realizeze la art.281 alin. (5) introducerea alin. (3); la alin. (8) introducerea și a alin. (4); la art.30 este necesară efectuarea următoarei corecții: "Dispoziția primarului privind acordarea/neacordarea, modificarea/suspendarea/încetarea dreptului prevăzute de prezenta lege".

Cam acestea ar trebui să fie efectuate, pentru ca raportul să fie corect întocmit.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții în cadrul dezbaterilor generale?

Domnul președinte Dobre, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Victor Paul Dobre:

Stimată doamnă,

Stimați colegi,

Este o lege cu modificări extrem de importante, iarăși, pentru milioane de români.

Din tot ce a spus aici domnul ministru, un singur lucru este adevărat: din ce în ce mai mulți români au nevoie de banii Guvernului.

Din păcate, nu au la cine se adresa. Este un guvern incapabil de a asigura resursele necesare bunei funcționări a țării, darămite să-i ajute pe români să trăiască mai bine.

În legătură cu proiectul de lege, vă pot spune, de la bun început, că Partidul Național Liberal nu îl va vota. Acest proiect de lege este și împotriva programului asumat de guvern. Domnul prim-ministru ne-a vorbit de descentralizare, și vorbește de dimineața până seara. Descentralizarea, în viziunea domniei sale, și a domnului ministru al muncii, este ca și creșterea economică: totdeauna la început de an; sfârșitul de an este trist.

La fel și aici, vorbim de descentralizare și, în fapt, ce se întâmplă? Acel ajutor social, care îl primesc categoriile defavorizate, se acordă, în momentul de față, pe baza unor anchete sociale, pe baza hotărârilor Consiliului Local, a prevederilor legale, și se acordă de către Primărie. Bineînțeles, cu condiția să aibă resurse Guvernul, să aloce banii necesari.

Ce face acest proiect de lege pe care ni-l prezintă Guvernul? Centralizează. Primarii vor face numai anchetele sociale; primarii vor răspunde contravențional, dar și penal, de anchetele sociale, ei, Consiliul Local, salariații Primăriei, în schimb, plata o va decide Direcția județeană, Agenția județeană de prestări sociale. De ce? Datorită necesității ca plata către comune să se facă din considerente politice, pentru că directorul Agenției este unul din acei celebri oameni numiți conform Ordonanței de Guvern nr.37. Nu contează câtă carte știi, important este să fii membru de partid. Asta este esența modificării.

Bineînțeles, în același timp, se complică procedurile: lunar, fiecare om care beneficiază (familie ș.a.m.d.), trebuie să explice că în timpul lunii respective nu a câștigat la loto, ce de o slujbă în condițiile zilei de azi este greu să presupui că se va întâmpla, să-și găsească o slujbă să câștige altfel minimii bani necesari existenței.

De asemenea, toate procedurile complică birocrația. Esența este: vom face mai multe hârtii, vom face mai multe controale, vom controla politic plata ajutoarelor sociale, în special în mediul rural, și pentru nereguli vom responsabiliza primarii, probabil că și acolo, cu o anumită înțelegere pentru unii și cu mai puțină înțelegere pentru ceilalți.

Din aceste considerente, o lege care recentralizează, care este o lovitură, în continuare, dată autonomiei locale, care politizează inclusiv distribuirea ajutoarelor sociale, venitului minim garantat, nu o putem accepta, nu o putem vota.

Vă mulțumesc.

 

În continuare, ședința este condusă de domnul deputat Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Georgian Pop și Dumitru Pardău, secretari ai Camerei Deputaților.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul lider al Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, Mircea Dușa.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte,

Să știți că mă simt foarte bine când vă am pe dumneavoastră în spate, că știu că militați pentru respectarea Regulamentului și a principiilor parlamentare.

Domnul Ioan Oltean:

Treceți la obiect.

Domnul Mircea Dușa:

Stimați colegi,

Legea nr.416, așa cum bine știți, reglementează modul de acordare a ajutorului social. Legea nr.416 a fost adoptată acum vreo 10 ani de zile, și sigur că este nevoie ca ea să fie corectată, pentru că societatea a evoluat, mai ales în această perioadă, în rău, și oamenii au nevoie de sume mai mari la ajutorul social.

Privind această lege și schimbând ceva, ca să nu se schimbe nimic, de fapt se urmărește reducerea ajutorului social. Dar nu numai că se urmărește reducerea ajutorului social, ceea ce doriți dumneavoastră să modificați la lege nu este esențial. Trebuiau, zic eu, niște criterii mult mai exacte și mai echitabile, astfel ca, într-adevăr, oamenii care sunt nevoiași, oamenii care nu au posibilitatea să-și asigure traiul de zi cu zi să primească acest ajutor social. Asta, dintr-un punct de vedere.

Spunea și colegul Dobre, aici, că prin această lege, dumneavoastră, care din 2006 încoace v-ați declarat "campioni ai descentralizării", "campioni ai creșterii autonomiei locale a autorităților administrației publice locale", nu faceți altceva decât prin fiecare proiect de lege care vizează administrația locală și atribuțiile administrației locale, să recentralizați. De fapt, luați acest atribut al administrației locale, al primarilor, cel de acordare a ajutorului social.

Credeți dumneavoastră că o direcție de muncă sau Ministerul Muncii, la nivel județean, știe mai bine ce ajutor social trebuie să primească Nea Ion din Cucuieții din Vale? Nu! Nu, pentru că, până la urmă, ajutorul social va fi acordat de către minister, pe niște documente, pe niște documente întocmite de către primării. Dumneavoastră vreți să transformați primarii și administrația locală, care sunt baza administrației în România, dar recunoașteți aceasta numai la simpozioane și la dezbateri pe problemele administrației publice locale. Le luați aceste atribuții și vreți să-i transformați în funcționari ai direcției de muncă sau agenției de plăți sociale.

Oare primarii aceștia chiar au ajuns să întocmească documente pe care să le supervizeze un director de direcție?! Nu uitați că primarul este o persoană aleasă, este un demnitar al administrației locale. Vreți să-l transformați în funcționar public al Direcției județene de muncă? Oare Direcția județeană de muncă știe care șanț din localitate trebuie curățat, atunci când oamenii care au capacitate de muncă și beneficiază de ajutorul social trebuie să presteze muncă în folosul comunității? Nu.

Și atunci, ce vreți să faceți cu această lege? Vă ascundeți în dosul a ceva, ca să reduceți la nivel național și, sigur, la nivel județean, să reduceți, de fapt, cuantumul total al ajutorului social, chiar dacă unele categorii de persoane vor beneficia de sume în plus la ajutorul social.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule deputat,

Este procedură de urgență și o să vă rog să scurtați.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte,

Acum, vă lăudam! Suntem la dezbateri generale.

Domnul Ioan Oltean:

Suntem în procedură de urgență, domnule deputat.

Domnul Mircea Dușa:

Nu a luat niciun coleg cuvântul și vă rog să nu mă întrerupeți, pentru că dumneavoastră sunteți un campion al respectării Regulamentului.

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog să vă apropiați de sfârșitul intervenției.

Domnul Mircea Dușa:

Pe aceste motive, uitați, că eu vă respect pe dumneavoastră, și nu vă întrerup, pe aceste motive, Grupul parlamentar al PSD + PC nu va vota proiectul de lege.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Vă cer scuze, dar suntem în procedură de urgență, domnule deputat, și timpul este limitat.

Domnul Mircea Toader, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Noi susținem acest proiect legislativ și știm cu toții, dacă suntem corecți cu noi, ce se întâmplă cu acest "celebru" 416 în campanie și în precampania electorală: este atributul de vot al primarilor, de la toate partidele. Nu, că noi suntem mai frumoși decât ceilalți sau mai puțin frumoși ca ăilalți. Deci, practic, ăsta este elementul substanțial.

Din acest motiv, foarte mulți primari, de comune în primul rând, încearcă să folosească această lege, "celebra" 416, ca un mijloc electoral. Acele dosare care se fac - și banii, știți foarte bine, se plătesc cu 2 - 3 zile înainte de vot, buletinele se strâng la primari, la toți, și la unii, și la alții. Asta am vrut să facem noi: să fie odată pentru totdeauna un lucru corect: cei care trebuie să beneficieze de ajutorul social să fie cu adevărat cei care au nevoie de ajutorul social, iar primarii să nu o folosească ca monedă de schimb.

Tot primarul face, bineînțeles, dosarul, tot la el este, dar nu de dosar este problema, ci de modul în care se achită - și știți foarte bine, mergeți în oricare comună și întrebați: cine vă dă 416? Guvernul? Nu, primarul. Ăsta este motivul pentru care, în primul rând, susținem acest proiect legislativ și normele care trebuie să spună foarte clar cine beneficiază și în ce condiții și care este modul de verificare.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Vă rog, din partea UNPR, doamna colegă.

Doamna Luminița Iordache:

Foarte pe scurt: părerea mea este că această lege nu a fost dată bine pentru că a încurajat nemunca.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Oajdea, pe procedură, vă rog.

Domnul Daniel Vasile Oajdea:

Da, foarte pe scurt, 20 de secunde.

Deci, ce scăpări are această lege? Ea acordă ajutor social persoanelor și familiilor cu doi soți ...

Domnul Ioan Oltean:

Domnule Oajdea, am spus pe procedură.

Domnul Daniel Vasile Oajdea:

Pe procedură, dar lăsați-mă să ajung acolo. Deci, familiilor cu doi soți care au capacitatea de muncă.

Deci, eu sunt de acord să dai ajutor social celor care nu pot munci, dar dacă este vorba de persoane care pot munci și le dăm ajutor social, puneți-i, domnule, la o anumită formă de muncă în comunitate, este normal. Ai doi soți apți de muncă, le dai ajutor social, și nu ceri nimănui să presteze o muncă, este inadmisibil.

Domnul Ioan Oltean:

Da, la sfârșit ați atins procedura necesară, domnule deputat.

Înțeleg că nu mai sunt intervenții.

Domnul Dușa, tot pe procedură.

Domnul Mircea Dușa:

Deci, dezbaterea generală nu trebuie dusă în derizoriu. Primarii au culori politice diferite, directorii de la direcțiile de muncă au o singură culoare: portocalie.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumim pentru informație.

Stimați colegi,

Intrăm în dezbaterea pe amendamente.

Vă rog să urmăriți raportul comisiei sesizate în fond.

Dacă la poziția 1 există vreo intervenție?

La pozițiile 2, 3?

Rog secretarii să nu poarte dialog cu parlamentarii, ci să urmărească reacția sălii.

Pozițiile 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, nu avem intervenții.

La poziția 25, domnul deputat Mate, vă rog, iertați-mă! Vă rog mai multă vigilență din partea secretarilor opoziției.

Domnul Máté András-Levente:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu am o singură întrebare, mai ales colegilor de la comisie: la punctul 25 se introduce, ca și sancțiune, neîndeplinirea de către consiliile locale a obligațiilor prevăzute la art.8 alin.(6).

Eu vreau să știu, un organ deliberativ cum va fi sancționat, mai ales pentru că și în consiliile locale sunt care votează pro și care votează contra, sau prin lege obligăm, deja, consiliul local - care este totuși un organ deliberativ - să adopte o anumită hotărâre. Cum se va aplica și cine va fi sancționat? Cel care votează pentru, sau cel care votează contra? Și cum se aplică?

Domnul Ioan Oltean:

Domnule coleg,

Să înțeleg că propuneți eliminarea acestui punct, dar vă rog, este art.8 sau ...

Domnul Mate Andras-Levente:

Domnule președinte,

Este lit. c), ca și sancțiune. Nu am avut amendament, pentru că nu fac parte din comisie, dar vreau să întreb: cum se va aplica această dispoziție?

Domnul Ioan Oltean:

Da, domnul deputat Kerekes, vă rog.

Domnul Kerekes Károly:

În afară de motivația adusă de domnul coleg Máté, mai aduc o altă motivație: această obligație, de care se vorbește, și dacă se sancționează contravențional, care în realitate nu se poate niciun consiliu să fie sancționat contravențional, deci la acel alin.(6), despre care este vorba, în legea inițială sună în felul următor: "Consiliile locale, în funcție de condițiile specifice, pot aproba...", deci, repet "pot aproba și alte criterii proprii de evaluare a veniturilor potențiale".

Deci, aici este vorba de o dispoziție..., nu este vorba de o dispoziție imperativă, este lăsată la aprecierea Consiliului să facă sau să nu facă acest demers.

Deci, de aceea nu are loc această propunere din partea comisiei. Și cum a propus domnul deputat Máté, acest amendament nu trebuie acceptat.

Dincolo de acest lucru, ne-am consultat cu Direcția legislativă, acel punct c) al articolului respectiv se regăsește și într-un alt articol, art.20 alin.(1) lit.b). Deci, am avea de-a face cu un paralelism legislativ și, atunci, lit.c) trebuie eliminată, abrogată complet.

Domnul Ioan Oltean:

Comisia este de acord cu eliminarea.

Supun votului dumneavoastră această propunere de eliminare a lit.c).

Vă rog să votați, stimați colegi. Lui Mircea Toader nu-i vedem degetul.

Cu 97 de voturi pentru, 76 împotrivă și 5 abțineri, propunerea de eliminare a lit.c) a fost aprobată.

Urmează poziția 26.

Domnul Paul Victor Dobre.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Victor Paul Dobre:

Pe procedură, vreau să menționez că este unul dintre cele mai interesante materiale pe care le-am primit. De exemplu, și domnul președinte al ședinței știu că este un foarte bun jurist, scrie undeva: adaptarea textului de lege la normele de aplicare. Este o capodoperă juridică. De regulă, normele de aplicare se fac pentru a aplica legea.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Nu mai avem alte observații.

Poziția 26.

Poziția 27? Nu sunt observații.

Poziția 28.

Poziția 29.

Din partea comisiei? Vă rog, doamna vicepreședinte.

Doamna Claudia Boghicevici:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

La poziția 29, aș avea o observație. Alin.(3) trebuie să rămână nemodificat, la fel cum este prezentat în proiectul de modificare.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Alin.(3). (Consultări.)

Ați auzit propunerea doamnei vicepreședinte. Este vorba de o eroare materială. A fost reținută în stenogramă. Veți opera modificarea, atunci când se va redacta textul.

Poziția 30.

Poziția 31.

Pozițiile 32, 33, 34, 35, 36.

Nu mai avem amendamente nici admise, nici respinse, nesupuse atenției dumneavoastră.

În consecință, proiectul de lege rămâne pentru votul final din seara aceasta.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 13 noiembrie 2019, 3:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro