Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 14-02-2012

Ședința Camerei Deputaților din 14 februarie 2012

23. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.217/2003 privind prevenirea și combaterea violenței în familie (PL-x 662/2010). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 662/2010

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Punctul 20. Următorul proiect de Lege este cel ce se referă la modificarea și completarea Legii nr.217/2003 privind prevenirea și combaterea violenței în familie.

din partea comisiei sesizate în fond, nu avem pe nimeni din partea Ministerului Sănătății? Domnule secretar Irimie? Domnule ministru? Vă rog să poftiți să ne vorbiți despre dragostea față de familie și despre codul după care se combate violența în familie.

A, domnul Ivășchescu, atunci dumneavoastră vorbiți-ne.

Domnule ministru Irimie, vă cer scuze. Haideți, cei de la Muncă vorbiți-ne.

Domnul Nicolae Ivășchescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Inițiativa legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.217/2003 privind prevenirea și combaterea violenței în familie. Având în vedere că în raportul comisiei au fost cuprinse propunerile și observațiile Guvernului, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale susține aprobarea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond? Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru egalitatea de șanse, domnul secretar Gabriel Andronache.

Vă rog, domnule coleg.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au fost sesizate spre dezbatere, în fond, cu proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.217/2003.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională, în conformitate cu dispozițiile art.75 alin.(1) din Constituție, și în conformitate cu Regulamentul Camerei Deputaților.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observații și propuneri, inițiativa legislativă. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.217/2003 în sensul că inițiatorii propun, în esență, includerea în textul Legii nr.217/2003 a unor mijloace specifice de drept civil, cum ar fi ordinul de protecție, sau a ordinului de restricție ca mijloc de drept penal și eficientizarea activității autorităților pentru susținerea și consilierea victimelor pentru a uza de mijloacele legale în vederea sancționării cazurilor de violență.

Guvernul României susține această inițiativă legislativă.

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au luat în dezbatere această reglementare, iar în urma dezbaterii au hotărât cu unanimitate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților raportul de adoptare a proiectului de lege, cu amendamentele care sunt admise și se regăsesc în anexa la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, fiind de asemenea în procedură de urgență, vă propun 5 minute pentru dezbateri generale și câte un minut pentru dezbaterea pe articole.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule coleg.

Supun votului dumneavoastră timpul propus pentru dezbatere. 5 minute. Vă rog să votați.

Avem 62 de voturi pentru și o abținere. Propunerea a fost adoptată.

Dacă din partea grupurilor parlamentare..., suntem în prezența unui proiect de lege inițiat de către Grupul parlamentar al PDL și Grupul minorităților naționale.

Să vedem cine este îndrăgostit. da, doamna deputat Raluca Turcan. Vă rog să exprimați poziția față de acest proiect de lege.

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte de ședință.

Vreau să vă spun că dragostea n-are nimic de-a face cu acest proiect de lege, pentru că, dimpotrivă, el vizează sancționarea și prevenirea unui fenomen extrem de grav, și anume violența domestică.

Momentul de astăzi este unul foarte important și vreau să-l menționez pentru că finalizarea acestui proiect a durat foarte mult, a străbătut o perioadă lungă de timp, cu argumente pro și contra, și am ajuns într-un final la un cadru legislativ care să prevină și să sancționeze mult mai dur ceea ce spuneam mai devreme că înseamnă violența domestică, fenomen care a căpătat o amploare extrem de mare.

În România există, în momentul de față, între 75 și 85 la sută femei abuzate în spațiul domestic. România se află, din nefericire, pe primele locuri printre țările din Uniunea Europeană și țările civilizate în ceea ce privește violența în familie. Acest fenomen trebuie sancționat cât se poate de dur, pentru că el se desfășoară, se derulează într-un cadru care ar trebui să fie sigur, într-un cadru în care ar trebui să te simți împlinit, în siguranță și protejat - și anume în familie.

De aceea, dacă există variante să sancționăm mult mai dur, să prevenim acest abuz în privința unor membri ai familiilor sau persoane apropiate, cred că suntem datori să facem tot ce ne stă în putință să venim în sprijinul acelor persoane care sunt nu numai agresate, dar și umilite.

Mulțumesc tuturor instituțiilor publice care au venit în sprijinul acestui proiect de lege și vreau să vă spun că până în momentul de față, într-o campanie derulată cu societatea civilă s-au strâns peste 75 de mii de semnături pentru a susține acest proiect și pentru ca oamenii politici să își strângă energiile și forțele și să lupte împotriva acestui fenomen care se cheamă violență domestică.

Aș mai spune că acest proiect se va vedea împlinit în momentul în care vom reuși și în Comisia juridică, de disciplină și imunități din Camera Deputaților să aducem o modificare la Legea de aplicare a Codului penal și să dublăm pedeapsa pentru cei care săvârșesc violență domestică.

Există, în momentul de față, o propunere de modificare a Legii de aplicare a Codului penal care, împreună cu acest proiect de modificare a Legii privind violența domestică, pot să ofere un cadru mai sigur, mai complet pentru toate victimele violenței domestice.

Vă mulțumesc mult.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Doamna secretar de stat Lidia Barac dorește să intervină. Vă rog, doamnă ministru.

Doamna Lidia Barac:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Violența în familie este într-adevăr o problemă care interesează, preocupă societatea românească, dar și legislația europeană este cantonată spre a-și găsi un drum pentru identificarea celor mai bune soluții legislative pentru o protecție unitară în spațiul Uniunii Europene.

Proiectul de lege în discuție este rezultatul unei inițiative parlamentare cu privire la care Guvernul României a avut un punct de vedere, cu atât mai mult cu cât aceste inițiative parlamentare nu au fost unitare, au fost mai multe inițiative parlamentare, motiv pentru care doresc o amendare a raportului întocmit de către Comisia juridică, de disciplină și imunități în legătură cu acest proiect, pentru următoarele motive. Inițial Guvernul României a avut un punct de vedere față de aceste inițiative multiple de modificare a legii și a exprimat un punct de vedere absolut în acord cu tehnica legislativă.

Proiectul însă a fost amendat, lucrat împreună în Comisia juridică, de disciplină și imunități a Camerei Deputaților, în forma în care este atașată raportului acestei comisii, cu concursul Guvernului României, eu am reprezentat Guvernul în această dezbatere, și ar fi trist să se considere cumva, așa cum rezultă din consemnarea punctului de vedere al Guvernului în ultimul raport, raportul în discuție al comisiei, care va fi supus aprobării dumneavoastră, că Guvernul a avut poziții - eu știu? - de obstrucție a proiectului sau poziții împotriva soluțiilor legislative. Le-am identificat împreună și am amendat acest punct de vedere al Guvernului.

Prin urmare, este un raport care trebuie să arate că inițiativa legislativă în forma rezultată este susținută integral de Guvernul României.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, doamnă ministru.

Da, domnul secretar al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, domnul deputat Gabriel Andronache, vă rog.

Domnul Gabriel Andronache:

Domnule președinte, din motive de celeritate nu am dat citire întregului raport, dar în raport se regăsește o astfel de mențiune.

Vă rog să-mi permiteți să o citesc, pentru a elimina orice dubiu în privința aceasta. O să citesc, v-am spus, ceea ce scrie în raport. Guvernul României a transmis Comisiei juridice, de disciplină și imunități prin adresa nr.51/4755/2011 un nou punct de vedere, referitor la cele 3 proiecte de lege. Conform punctului de vedere transmis, Guvernul susține adoptarea PL-x 662/2010, în dezbatere acum, în forma prezentată, propunând un nou proiect de lege, și nu susține adoptarea PL-x 845/2010 și PL-x 846/2010.

Prin urmare, ceea ce a subliniat doamna secretar de stat se regăsește în raport, nemaifiind necesară vreo altă amendare, din punctul nostru de vedere.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Cu aceste precizări, stimați colegi, putem să trecem la dezbaterea pe articole a proiectului de lege. Avem un raport destul de substanțial.

O să vă rog să urmăriți cu atenție amendamentele, și acolo unde socotiți că se impune o intervenție, să o faceți fără reținere.

Dacă la poziția din raport 1, este vreo intervenție?

Poziția 2.

Pozițiile 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 și 11. Nu sunt intervenții.

Poziția 12.

Poziția 13.

Poziția 14.

Pozițiile 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48.

Pozițiile 49, 50, 51, 52, 53, 54,

Pozițiile 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62.

Anexă. Dacă cineva dorește să intervină la prevederile din anexă. Nu avem nicio intervenție. Raportul comisiei a fost adoptat.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Da. Domnul deputat Márton Árpád, solicită cuvântul.

Vă rog, domnule coleg.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Am o problemă de procedură și una de tehnică legislativă.

Am înțeles din raport și susținere că această lege este o contopire, de fapt, a trei legi, celelalte două urmând să fie respinse. Conform Regulamentului nostru aici ar fi trebuit să avem și respingerea clară a celor două legi care lipsesc de pe ordinea de zi. Fără ca să respingem aceste legi, acelea vor fi în continuare legi în dezbatere. Deci această problemă procedural trebuie să fie rezolvată.

Din punct de vedere al tehnicii legislative, așa cum... de către inițiator a fost susținută ideea, într-adevăr, acele penalități care au o latură penală trebuie să fie modificările propuse prin această lege, să fie incluse în legea de punere în aplicare a noului Cod penal.

Dacă acele prevederi vor fi de altă natură decât cele propuse în legea pe care o adoptăm astăzi, având în vedere că legea cealaltă va interveni, în mod evident va fi adoptată după ce intră în vigoare acest proiect de lege, atunci va intra în vigoare conform acelor prevederi, deci prevederile din această lege vor deveni abrogate. Deci, trebuie să existe o corelare între această lege și legea de punere în aplicare a Legii codului penal, pe de o parte.

Pe de altă parte, pedepsele propuse aici trebuie să fie corelate cu politica penală propusă de noul Cod penal.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul secretar Andronache.

Domnul Gabriel Andronache:

Într-adevăr, problema ridicată de domnul deputat Márton trebuie lămurită. Și am să vă spun că pentru acest proiect de lege a fost întocmit un raport de adoptare, iar pentru celelalte două rapoarte menționate în acest raport al Comisiei juridice, de disciplină și imunități s-au întocmit două rapoarte separate, cu propuneri de respingere.

Deci, soluția procedurală este împlinită.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Sigur, nu era greșit dacă aveam în acest raport precizarea la care a făcut referire domnul deputat Márton Árpád. Aceasta este prevederea regulamentară care trebuia respectată, dar suntem în prezența unor rapoarte distincte și suntem acoperiți.