Marius Rogin
Marius Rogin
Sittings of the Chamber of Deputies of February 28, 2012
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.14/09-03-2012

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2012 > 28-02-2012 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 28, 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.29 Marius Rogin - declarație politică având ca temă "Noul pact fiscal";

 

Domnul Marius Rogin:

"Noul pact fiscal"

Președintele Traian Băsescu a declarat recent că ar dori ca România să se numere printre primele state care aderă oficial la noul pact fiscal european.

Pactul fiscal este perceput, în Europa, ca un dictat al Berlinului, așa că, desigur, europenii ar fi curioși să afle ce câștigă Germania de pe urma pachetului de măsuri convenit la sfârșitul lui ianuarie. Din punctul de vedere al președintelui băncii federale germane pactul fiscal nu este neapărat un zar bun, dat fiind că păstrează spații necontrolate de manevră pentru actorii implicați. De fapt, beneficiile vin spre cei care, în acest moment, au fiscalitatea cea mai ridicată din Europa; și, în acest context, s-ar putea vorbi mai degrabă despre Franța, ca inițiator al pactului fiscal. Franța, care a cântărit situația prin prisma unei logici simple: noi îi ajutăm acum să își revină iar ei, apoi, prin facilitățile naționale, ne vor lua, la un moment dat, fața pe piețe. Așadar, cel mai probabil, Germania va câștiga în altă parte de pe urma serviciului făcut acum, aici, Franței; în plus, beneficiază de un instrument suplimentar de control al fluxului banilor - și, eventual, de un plus de disciplină financiară în statele cu care s-a angajat să construiască proiectul european. 

Exportul parlamentarismului britanic nu a funcționat în toate comunitățile cu aspirații democratice. Dovadă stau unele parlamente naționale. Nici despre cele ale României post-comuniste nu putem spune numai lucruri frumoase. Se pune, atunci, întrebarea dacă modelul economic german, fie el liberalism ascetic nord-european, de sorginte protestantă, fie conservatorism catolic, pios și docil, dar, în ambele cazuri, orientat spre antreprenoriat, poate fi importat de societăți cu un alt fundament cultural - pe fondul eternului auto-reproș că "nu avem nemții noștri".

Pe de altă parte, însă, Jens Berger, unul dintre economiștii germani critici și o voce interesantă din afara mainstream-ului, se îndoiește că Germania ar mai putea să rămână pe pozițiile sale de lider economic și campion într-ale exportului, dacă și piețele externe, către care își orientează predominant producția, devin nu falite, cum se întâmplă deja în unele părți, ci tocmai germane.

Nimeni nu mai crede în Grecia, Grecia nu mai crede în bune intenții și, în special, în Germania, reprezentații de abia mai cred în reprezentanți; până la urmă, nici măcar încrederea în propriile forțe nu mai este chiar o certitudine pentru multe dintre națiunile angrenate în proiectul european. Nu poți construi pe suspiciuni perpetue, nu poți ieși din impas când aștepți de la celălalt doar ce e mai rău.

Pe acest fundal, oricâte minute de prelungire ar fi dictate în partida aceasta a summiturilor europene, percepute ca "ultima speranță", provizoratul oricum păcătos este împovărat de impresia că toată lumea așteaptă autogolul de aur.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 24 january 2020, 5:00
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro