Ileana Cristina Dumitrache
Ileana Cristina Dumitrache
Sittings of the Chamber of Deputies of February 28, 2012
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.14/09-03-2012

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2012 > 28-02-2012 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 28, 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.61 Ileana Cristina Dumitrache - declarație politică cu privire la "Decretul-lege nr.201/2011 referitor la impozitarea bunurilor patrimoniale din afara țării, emis pe teritoriul Italiei";

 

Doamna Ileana Cristina Dumitrache:

"Decretul - lege nr.201/2011 referitor la impozitarea bunurilor patrimoniale din afara țării, emis pe teritoriul Italiei"

La sfârșitul anului 2011 a fost emis în Italia Decretul - lege nr. 201 din 6/12/2011, publicat în "Gazetta Ufficiale" nr. 300 din 27/12/2012, care se referă la impozitarea bunurilor patrimoniale din afara țării, impozitare introdusă de așa-numita "manevră Monti". Impozitele asupra bunurilor patrimoniale din afara țării se aplică terenurilor și clădirilor, investițiilor de capital, precum și activităților financiar-bancare desfășurate în afara țării. Pentru cetățenii italieni nu reprezintă decât o completare a normelor în vigoare, însă pentru cetățenii cu rezidență în Italia, inclusiv cetățenii români, această lege reprezintă o noutate care va genera cu siguranță numeroase dificultăți, datorită ambiguității anumitor pasaje din procesul de implementare.

Până în acest moment cetățeanul român care dispunea doar de certificatul eliberat de angajator (CUD), fără a avea și alte venituri, nu trebuia să depună declarația de venit (UNICO), iar în prezent, datorită noilor reglementări, trebuie să completeze nu mai puțin de 4 formulare: UNICO (declarația de venit), RW (formularul în care trebuie indicate imobilele și conturile din România), RM (formularul în care se va calcula impozitul aferent bunurilor din România) și formularul F24 (care să cuprindă suma totală ce trebuie plătită prin bancă). Pe lângă aspectul birocratic sesizabil cu ușurință, foarte mulți dintre cetățenii români vor fi probabil puși în situația de a apela la ajutorul unor contabili pentru a putea evita erorile de calcul, transcriere sau întârzieri, și asta în condițiile în care în final suma de achitat către statul italian nu va depăși probabil în unele cazuri mai mult de 20 de euro.

Iată câteva dintre aspectele dificil de parcurs și înțeles din cuprinsul acestui act normativ:

- Conform recentelor modificări legislative, impozitul pe imobile (clădiri, apartamente etc.) datorat statului italian este în cuantum de 0,76% din cota deținută de proprietate. Astfel, în cazul unui unic proprietar impozitul va fi de 0,76% din valoarea totală a imobilului. Atunci când avem situația unei coproprietăți (proprietate împărțită între soț, soție, rude, asociați), valoarea impozitului va reprezenta 0,76% din cota deținută (se calculează de exemplu 0,76% din 50% din valoarea declarată la cumpărare a imobilului în cazul unui bun în proprietate comună soț - soție).

- Conturile bancare deținute de cetățenii români cu rezidență în Italia, precum și alte activități financiare desfășurate de aceștia în afara Italiei vor fi supuse unui impozit de 0,1% pentru anul 2011 cu plata în 2012, la fel și pentru anul 2012 cu plata în 2013. Impozitul va crește la 0,15% în anul 2013, cu achitare în 2014. Acest impozit se aplică la toate operațiunile financiare efectuate, precum și la soldul conturilor din România la data de 31.12.2012.

- După ce s-a plătitimpozitul în România, pentru a evita dubla impozitare, se calculează suma care urmează să fie achitată către statul italian. Mai concret, în eventualitatea în care suma rezultată de plată în Italia este mai mică decât cea achitata deja în România, atunci nu se va mai plăti nimic către statul Italian. Dacă suma de plată în Italia este mai mare decât cea plătită în România, atunci se va achita diferența dintre cele două sume. Acest procedeu este valabil atât pentru bunurile imobiliare, cât și pentru cele financiar-bancare.

- Cetățenii români rezidenți în Italia, care dețin conturi în România, trebuie să ceară băncii sau băncilor unde au aceste conturi un extras de cont la data de 31.12.2011. Acest extras este necesar pentru declarația din 2012. Pe viitor se va cere un extras de cont la data de 31 decembrie a fiecărui an pentru întocmirea formalităților fiscale.

Referitor la valoarea imobilelor deținute de cetățenii români rezidenți în Italia, pe teritoriul României, legea în discuție indică faptul că valoarea imobilului este dată de valoarea sa la cumpărare sau valoarea de piață, însă nu este reglementat în textul legii cine definește valoarea de piață sau dacă este necesară o expertiză a bunului deținut sau care este valoarea de referință în cazul unei moșteniri.

În prezent numărul oficial al românilor stabiliți în Italia se ridică la 1 milion (dintre care 100.000 sunt cupluri mixte). Românii asigură anual aproximativ 1,2 procente din PIB-ul italian, 72% dintre românii aflați în Italia au studii superioare, iar pentru 90% dintre aceștia venitul mediu lunar nu depășește 1000 euro. Salariile lor sunt inferioare mediei percepute de imigranți în Italia, iar femeile (care reprezintă 53,4% din cetățenii noștri aflați în Peninsulă) câștigă cu aproape 40% mai puțin decât bărbații. În condițiile în care cei mai mulți dintre ei întrețin familii întregi aflate în România, un astfel de proiect legislativ nu reprezintă decât o nouă povară.

Așa cum se prezintă acum proiectul legislativ, pe lângă multe aspecte neclare și interpretabile din textul legii, cetățeanul român este pus în situația de a suporta costuri mai mari (rezultate din: deplasările în țară necesare pentru obținerea documentelor sau orele pierdute dintr-o zi de muncă, expertiza unor contabili) decât impozitul în sine.

Consider așadar că este necesar ca statul român să intervină pentru clarificarea acestei legi. Luând în considerare situația financiară precară a multor români aflați în Italia, legea trebuie să cuprindă reglementări clare, prin care să fie supuși acestor impozitări suplimentare doar cei cu averi considerabile. Autoritățile românești au responsabilitatea să intervină pe orice căi pentru protejarea interesului cetățeanului român.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 24 january 2020, 3:45
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro