Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Sittings of the Chamber of Deputies of April 24, 2012
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.35/04-05-2012

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2012 > 24-04-2012 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 24, 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.6 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Programul de privatizare a marilor companii de stat";

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Programul de privatizare a marilor companii de stat"

Aduc astăzi în discuție un subiect mult discutat în ultima perioadă: privatizările marilor companii de stat. După cum știm cu toții, Oltchim, Transelectrica, SNCFR, CupruMin sunt companii care au nevoie de investiții majore în retehnologizare, în vederea dezvoltării activității în mod eficient și profitabil, scop pentru care o parte din acțiunile acestor companii sunt scoase la vânzare pe bursă.

Noutatea pe care o mai aduc aceste privatizări este că, odată cu realizarea lor, Bursa va deveni, la fel ca în alte țări, un mecanism funcțional de finanțare a economiei. Aceasta va depăși stadiul de piață secundară pentru acțiuni existente.

Listarea la Bursă va rezolva, întâi de toate, una dintre problemele pe care mediul economic intern și internațional, presa, chiar și opoziția, le-a semnalat de atâtea ori în ultimii ani, cu privire la companiile românești cu capital majoritar de stat: lipsa de transparență. Odată cu privatizarea unor pachete de acțiuni, companiile vor fi nevoite să asigure transparența în fața tuturor acționarilor, prin: rapoarte periodice de activitate, comparații cu perioadele de referință anterioare, prezentarea evoluției indicatorilor specifici, rapoarte privind achiziții publice și multe altele. Totodată, executivul companiilor va trebui să justifice fiecare acțiune managerială importantă.

Un alt avantaj pe care îl va crea listarea la bursă a companiilor cu capital majoritar de stat va fi atragerea unor surse de finanțare vitale pentru România, în acest moment de fragilitate economică națională. În acest sens, îmi exprim convingerea privind încheierea cu succes a tuturor ofertelor de vânzare avute în vedere de Guvern. În acest fel, cred că vom reuși să transmitem în exterior un semnal de încredere privind economia României.

De asemenea, interesul deja manifestat de anumiți investitori străini pentru companii strategice listate la bursă va oferi României posibilitatea de a arăta că este o destinație financiar-economică atractivă pentru toate tipurile de investitori, din domenii și cu interese investiționale diverse.

Nu în ultimul rând, dorința Guvernului de a impune standarde înalte pentru managementul de top al companiilor, prin introducerea managementului privat, vine în sprijinul demersurilor de privatizare. Este o măsură care girează în fața oricărui investitor imparțialitatea politică ulterioară a companiilor. Orice partener de afaceri va ști cu siguranță că discuțiile, angajamentele și înțelegerile purtate cu managementul respectivelor companii vor fi independente de factorul politic care, de multe ori, reprezintă un element de volatilitate și impredictibilitate, factori perturbatori în afaceri. Prin urmare, noii acționari și noii manageri vor avea datoria să își ghideze acțiunile doar în funcție de pragmatismul economic, aspectul politic nemaintrând în calcul. În acest mod, rezultatele economice vor fi, cu siguranță, tot mai bune - fapt absolut vital în contextul competiției tot mai acerbe cu giganții internaționali.

În încheiere, aș vrea să îmi exprim convingerea că privatizarea la Bursa de Valori, completată de introducerea managementului privat în companiile de stat, are la bază urmărirea interesului economic național. Actuala coaliție de guvernare are curajul să-și asume sarcina deloc ușoară de a aplica soluții realiste, în vederea rentabilizării activității companiilor naționale mai puțin profitabile la momentul de față. Dată fiind lipsa lichidităților pe plan local, nu ne putem permite să blocăm activitatea marilor companii și, în final, să le lăsăm să sucumbe. Privatizarea unor pachete de acțiuni ale companiilor de stat este o soluție viabilă, care aduce lichidități prin care pot fi acoperite nevoile investiționale ale acestora. Sper că putem fi cu toții într-atât de onești, încât să recunoaștem această nevoie de privatizare a companiilor de stat și să lăsăm la o parte demagogiile de tipul "ne vindem țara", după cum insistă să afirme probabil tot aceia care i-au refuzat României, atâția ani la rând, dreptul la dezvoltare.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 22 january 2020, 2:01
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro