Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/22-06-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 14-06-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2012

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 541/2011);
- Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 704/2011);
- Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 705/2011) și
- Propunerii legislative privind abrogarea Legii nr. 283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală publicat în Monitorul Oficial al României nr.15 din 07 ianuarie 2011 (Pl-x 462/2011). (rămase pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 462/2011 541/2011 704/2011 705/2011

Doamna Roberta Alma Anastase:

Rămăsesem restanți, să spunem, cu Legea privind funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

Dacă, din partea inițiatorului, dorește să ia cineva cuvântul? Nu.

Raportul comisiei, raportul suplimentar al comisiei.

Vă rog, stați două secunde, domnule Rădulescu.

Domnul Márton Árpád. Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor,

La punctul de pe această ordine de zi, așa cum prevede regulamentul în mod corect, este un raport comun asupra mai multor legi. Una dintre legile care au fost luate în discuție de Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice este o inițiativă de a mea, de abrogare a acestei legi.

Eu..., evident, raportul respinge legea de abrogare, adică proiectul de abrogare, încercând, eventual, să se facă acele corecturi pentru care eu am propus abrogarea legii.

La dezbaterile generale o să intervin și o să spun, mai pe îndelete, care sunt problemele mele cu această lege, dar legea, în varianta adoptată, cu raportul suplimentar al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, are, în continuare, aceleași hibe. Și această lege, așa cum atunci când am intervenit și am încercat să opresc adoptarea acestei legi în forma pe care a adoptat-o odată Camera Deputaților, conține acel A și B și, din nou, nu se va putea aplica. Legea este inaplicabilă în forma în care s-a votat la această comisie. Drept pentru care, eu vă solicit respectuos să retrimiteți la comisie acest proiect de lege și, onor colegii noștri din Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice să mai consulte și persoanele din Comisia juridică și persoanele care se pricep cât de cât la legislația alegerilor, că așa, vă spun încă o dată: cum a rămas, chiar și modificată, această lege, va fi în continuare inaplicabilă și nu se vor alege în 90 de zile organele care se propun aici.

Deci, încă o dată, solicităm retrimiterea la comisie.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Este o intervenție procedurală consistentă, pe care a făcut-o domnul deputat Márton Árpád.

O să vă rog să introduceți cartelele, pentru a putea să ne exprimăm votul.

Domnul deputat Márton Árpád a propus retrimiterea la comisie a Legii camerelor agricole.

Bun. Introduceți cartelele.

Supun la vot propunerea făcută de domnul Márton Árpád, pentru ca acest proiect să se întoarcă la comisie.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

159 de voturi împotrivă și doar 17 voturi pentru.

Drept urmare, acest proiect rămâne în continuare în dezbaterea plenului.

Raportul comisiei.

Domnul deputat Rădulescu.

Domnul Adrian Rădulescu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Bună ziua, doamnelor și domnilor colegi!

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere și avizare în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 pentru înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

În ședința din 13 iunie 2012, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea proiectului de lege la comisie, în vederea unei noi examinări și întocmirii unui nou raport.

Proiectul de lege are ca obiect reglementarea, modificarea și completarea Legii nr.283 privind camerele agricole pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, în scopul corectării neconcordanțelor și a confuziilor generate de textul actualei reglementări, în ceea ce privește dispozițiile privitoare la "organizarea alegerilor pentru camerele agricole zonale, la sistemul electiv, la atribuțiile și funcționarea camerelor agricole, care fac inoperabile măsurile dispuse", astfel cum se afirmă în expunerea de motive.

Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind funcționarea camerelor agricole pentru silvicultură și dezvoltare rurală face parte din categoria legilor ordinare.

La dezbaterea proiectului a participat ca invitat, în conformitate cu prevederile art.54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, domnul Gheorghe Albu, secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

La lucrările comisiei au fost prezenți 28 de deputați.

Raportul a fost adoptat în unanimitate în ședința din 13 iunie 2012.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii, comisia propune admiterea cu modificări și completări a proiectului de lege.

Am de făcut o precizare.

Avem o eroare materială, pe care domnul secretar de stat o va prezenta. Este vorba despre adăugarea cuvântului "pot".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu sunt.

Atunci, intrăm în dezbatere.

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Domnule secretar, mai ales că am și anunțat din timp că voi mai interveni. Vă rog să observați că acolo mai există, e adevărat, suntem mai puțini, dar este loc pentru Grupul parlamentar al UDMR.

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor,

Antevorbitorul meu, în mod corect, a spus că era nevoie de modificarea acestei legi, pentru că sunt niște formulări care nu sunt destul de clare și niște reglementări mai ales în domeniul alegerilor pentru aceste structuri, care sunt inaplicabile. Sunt cu totul de acord cu Domnia Sa și am fi fost de acord cu modificarea acestei legi, în ipostaza în care toate aceste lucruri s-ar fi corectat.

Dar, din păcate, textul legii a rămas în continuare total confuz, această structură a rămas în continuare o struțo-cămilă, care, cică: "Camerele agricole sunt instituții private de interes public nonprofit cu personalitate juridică". Acest ceva, în continuare, are atribuțiuni de administrație executivă, poate avea activitate economică, ia bani de la bugetul de stat, și ceea ce dumneavoastră ați sesizat corect, că vechea lege n-a reglementat destul de clar modalitatea desfășurării alegerilor, eu adaug, nici a candidaturilor, dacă se poate, această lege a încurcat și mai mult acest procedeu. M-ar mira că cineva ar putea să aplice această lege.

Această lege nu reglementează destul de clar cine este candidat, cine nu este candidat, are niște invenții foarte interesate legat de tinerii agricultori care vin cu 25 de semnături de la nu știu cine, pentru că cineva ca să intre, ca să aibă dreptul de a alege, trebuie să fie propus de alți 25 ca să aibă acest drept, dar acei 25 de unde vor avea acest drept nu știu; se mai vorbește că se vor alege oamenii pe listă, nu știm ce fel de listă și cine o depune și ce număr de candidați vor fi pe această listă și cum se aleg, cum se decide cine va intra pe acea listă, câți vor intra și după ce există acea desfășurare foarte interesantă, că există un număr de locuri pentru cei aleși de către agricultori, un alt număr de locuri pentru tineret și așa mai departe, sunt vreo 10 asemenea structuri, eu vă spun că așa cum este această prevedere, care, cică, se va aplica în 90 de zile, nici în 90 de ani nu se va putea aplica această lege, așa cum este.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Pavel Horj:

Mulțumesc, doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș dori să răspund cu respectul cuvenit și colegului de la UDMR, faptul că această alege a fost reîntoarsă în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, ieri s-au dezbătut toate aceste chestiuni care puteau fi îndreptate, cum susține domnul coleg deputat, se pare că toată terminologia care s-a folosit în proiectul de lege este în concordanță cu noile prevederi ale noului Cod civil.

Având în vedere faptul că țăranii români, în acest moment, produc scump și vând ieftin, nu ne mai putem permite să mai amânăm adoptarea acestui proiect de lege. Această lege deschide calea astfel încât țăranii, fermierii să se poată asocia. Cu toții știm că fără acest lucru agricultura românească nu poate fi pusă într-o direcție bună.

Așa fiind, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal, al Partidului Social Democrat vor susține acest proiect de lege, recomandând tuturor să-l voteze pentru că este o așteptare mare în rândul agricultorilor.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Neacșu, pe procedură, vă rog.

  ................................................
 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Intrăm în dezbaterea pe amendamente.

Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 2 până la punctul 15 dacă aveți observații?

Vă rog, domnule Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

Vă rog frumos, fiți atenți, vă citesc un text foarte interesant. E punctul 13, articolul nou. "Alegerea membrilor colegiului județean al camerei agricole se face prin vot într-un singur tur de scrutin pe listele colegiului camerei agricole județene propuse de..." deci încă o dată, "pe listele colegiului camerei agricole..." ce înseamnă asta, vă rog să-mi spuneți. Acum am ieșit din niște alegeri locale, da? Am mai trecut și prin alegeri parlamentare, am intrat în Parlament.

Vă rog să-mi explicați ce înseamnă asta, încă o dată vă citesc, "se face prin vot într-un singur tur de scrutin pe listele colegiului camerei agricole județene". Pe ce listă? Pe urmă, se spune "propuse de". Și vin niște propuneri.

Dumneavoastră înțelegeți ceva din asta? Eu nu înțeleg. Nu știu cum se va aplica. Dacă doriți, să-mi explicați și mie ca să înțeleg. Deci, încă o dată, "listele colegiului camerei agricole județene". Se vor face alegeri.

Domnul Adrian Rădulescu:

O cameră agricolă județeană este un singur colegiu. Pe camera agricolă județeană, acest colegiu este format din 25 de membri. Agricultorii, pe categorii, așa cum o să vă uitați în lege, pentru ca acest colegiu să fie reprezentativ, să reprezinte tot spectrul agriculturii, adică cooperative, patronate, asociații de diferite tipuri, pădurea, medicii veterinari, institutele de învățământ, pe bază de reprezentativitate, fiecare are un număr de voturi pe un număr de candidați care participă la aceste alegeri. Veți vedea că pentru cooperative, deci pentru cele două locuri rezervate tuturor celor care lucrează în cooperative, cooperativa vine cu listă în care propune 2-3-5 agricultori, nu este limitat, și în funcție de numărul de voturi pe care le au agricultorii de pe lista membrilor unei cooperative, primii doi fac parte din colegiul director al camerei agricole județene. Punct.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád. Și formulați și o propunere, domnule Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

N-am ce propunere să fac, doamnă președinte.

Nu știu, cine a fost atent, cred că a devenit și mai confuz. Eu cel puțin așa am devenit, după ce am citit.

Încă o dată, nu știu cine propune, cât propune și cine intră de pe listă, adică câți. Eu am auzit ce ați spus dumneavoastră, lucrurile astea au o terminologie a alegerilor, o terminologie consacrată în România și pentru că acest lucru să fie clar, credeți-mă, dacă vom merge cu acest ceva care este aici, nu se va putea aplica. Deci, ca toată lumea, inclusiv agricultorul, să înțeleagă sau cel care va avea de propus ceva, să știe ce poate să propună, pentru câte locuri, și ce votează agricultorul, trebuie să fie scris aici inteligibil.

Așa cum apare aici, n-are nicio legătură cu legislația alegerilor din România și ce ați spus dumneavoastră poate să mă ducă la ideea de listă majoritară, adică intră cineva cu două propuneri, dacă pentru acea parte a consiliului există două locuri, cine ia cele mai multe voturi, intră cu ambele. Sau s-ar putea să fie proporțional, în funcție de câte locuri ia, pentru că dincolo sunt 9, unii să intre cu 3, alții cu 4, dar dumneavoastră ne-ați spus că cine ia cele mai multe voturi, ăia intră. N-am înțeles. Care intră?

Și încă o dată vă spun: ca, într-adevăr, să fie operantă această lege, credeți-mă, trebuie să o puneți de acord cu legislația în vigoare în România ca toată lumea să știe cine propune, ce propune și cum se aleg oamenii.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Rădulescu, înțeleg că aveți o dezbatere politică, pentru că niciunul dintre dumneavoastră nu formulați ce avem de făcut, suntem la dezbaterea amendamentelor.

Domnul Adrian Rădulescu:

Atât. O singură precizare vreau să fac, dacă vă uitați în lege, Comitetul Național de Inițiativă și comitetul județean care vor organiza alegerile vor stabili absolut toate..., acesta este numai un cadru general.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da. Și eu vă mulțumesc.

Bun. Înțeleg că nu există nicio propunere vizavi de acest amendament. Supunem la vot amendamentul? Am înțeles.

Supunem la vot amendamentul propus de comisie.

Votul este deschis. Vă rog să votați. Deci amendamentul susținut de comisie îl supunem la vot. Bun, înțeleg că trebuie să repetăm votul. Nu a funcționat.

Încă o dată, supun la vot amendamentul. Deci, supun la vot amendamentul susținut de comisie. Deci, așa cum a ieșit el din comisie, da?

Votul este deschis, vă rog să votați. 186 de voturi pentru, 7 împotrivă și 11 abțineri. A fost susținut.

Mergem mai departe, de la punctul 17 la punctul 24, dacă sunt observații? Nu sunt.

La punctul 25? Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Mă refer la varianta propusă de comisie care prea mult n-a schimbat din articolul 29 care se regăsește la punctul 26 cu atribuțiunile acestei struțo-cămilă. Zice la punctul 8: "Avizează scoaterea din circuitul agricol a terenurilor agricole..." de acord, "precum și scoaterea din fondul forestier național a terenurilor cu vegetație forestieră". Nu!

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este amendamentul tău?

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nu. Domnule deputat, dumneavoastră ați promis că nu veți face ca pe vremuri, a făcut-o altă guvernare și veți încerca să respectați legea.

Este un amendament al comisiei, este conform regulamentului, este un amendament al comisiei cu care eu nu sunt de acord și solicit să fie supus votului și argumentez de ce nu sunt de acord. Și poate colegii noștri din Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, care mai sunt și pădurari, se gândesc dacă este corect ca acest punct 8 să ceară avizul acestui ceva și pentru scoaterea din fondul forestier național a terenurilor cu vegetație forestieră. Dacă este corect. Și să rămânem doar la avizarea scoaterii din circuitul agricol a terenurilor agricole.

Avizează tăierile de nuci din afara fondului forestier, e ok, avizează tăierile vegetației forestiere din afara fondului forestier național, este corect.

Dar, vă rog să-mi spuneți, de ce ați crezut în continuare că trebuie să acordați acestui ceva, evident, la nivel județean, avizarea dezvoltărilor care se doresc a fi făcute de consiliile locale, autoritățile publice locale? Unde este acea mult trâmbițată autonomie a autorităților publice locale, când deasupra lor le impuneți un ceva care cică e privat și care avizează orice solicitare și încercare de a dezvolta comunitatea. Și nu numai. Și nu numai în acele situații, în...

Nu, nu știți că n-ați fost atent când am început, domnule ministru. Am arătat și punctul despre care discut, inclusiv din raport, da?

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog mult, nu intrați în dialog cu sala.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Sunt atribuțiile acestui ceva la nivel județean și zonal. Acum nu vorbesc despre faptul că se aleg oamenii la nivel județean și avem zonal dacă dorește, în domeniul județean. Punctual am spus, domnule ministru, sunteți foarte... neconform cu regulamentul. Dumneavoastră, dacă doriți să spuneți ceva, veniți la microfon, ridicați mânuța, că sunteți deputat și dacă vă dă doamna președinte cuvântul, interveniți.

Încă o dată, ca să înțelegeți, așa. Am o hârtie elaborată de onor comisie, am spus poziția 26, este amendamentul comisiei, punctul 8, se regăsește la pagina 54, legat, așa am început, nu ai fost atent, domnule coleg. Deci, încă o dată vă spun că aceste lucruri, aceste lucruri nu sunt corecte. Și vă rog frumos să supuneți votului, este art.19, doamnă președinte. Dar vă spun încă o dată, dați niște atribuțiuni neconstituționale, împotriva autonomiei locale, unor structuri care, pe deasupra nici nu sunt ale statului, ci sunt private.

Vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Deci, solicit să supuneți votului atribuțiile prevăzute la art.19, 20...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Adică punctul 26, ca să fie clar.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Punctul 26.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am înțeles.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Eu am încercat doar pe un singur punct, pe punctul 8, că poate s-or trezi colegii noștri pădurari să vadă dacă este corect. Se pare că nu sunt în sală sau nu s-au trezit. E bine.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Lăsați, că uitați, se afirmă domnul deputat Tinel Gheorghe. Ia vorbiți în numele pădurarilor!

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, doamnă președinte,

Stimați colegi,

Domnul Márton Árpád cunoaște foarte bine regulamentul.

În plen se dezbat amendamentele respinse. Dacă ar fi vrut să afle noutăți despre lege, despre amendamentele admise, le puteam discuta în comisie. Ieri am întors legea la comisie și am discutat la comisie toate aceste lucruri.

Acum, tehnic, pe partea de silvicultură, silvicultorii au admis și au aprobat legea în forma propusă, pentru că noi credem că aceste camere agricole, pe care intenționăm să le punem în practică, să aibă, să capete responsabilitatea măcar a avizării documentațiilor de scoatere din circuitul forestier.

Este vorba de aviz, nu de aprobare. Aprobarea își urmează calea legală, conform Codului silvic. Nu facem niciun rabat de la Codul silvic, de altfel, în comisie se află la modificare și Legea privind Codul silvic, așteptăm avizul și punctul de vedere al Ministerului Mediului și vom corela aceste aspecte, încă o dată vă spun, nu se încalcă prevederile Codului silvic prin ceea ce am propus în momentul de față.

Credem, însă, că este corectă propunerea noastră și crește responsabilitatea și atribuțiile celor care se vor ocupa de camerele agricole din momentul în care ele vor fi înființate, față de ceea ce fac ei acum.

Mai mult, partea silvică este reprezentată în camerele agricole, participă la deliberări, participă la avizele respective, deci nu vedem unde ar fi impedimentul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád, desigur.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Și vă rog, stimați colegi, nu spuneți lucruri care nu se pot susține. În mod evident, regulamentul nostru, așa cum bine ziceți și dumneavoastră, îmi permite să-mi susțin un amendament depus în scris și respins de comisie. Totodată nu-mi permite să intervin pe părțile textului de lege în care n-au fost amendamente, n-au fost amendate sau s-au propus a fi acceptate în varianta propusă de inițiator.

Însă, în cazul în care comisia vine cu un amendament, eu n-am cum să propun amendament la amendament, pentru că nu am de unde să știu ce va propune comisia. Și, în această situație, citiți regulamentul, am dreptul să intervin și să vă combat amendamentul, care, în această situație, se supune votului. Altfel nu se supune votului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Are dreptate procedural domnul Márton Árpád, drept care permiteți-mi să supun la vot punctul 26, așa cum a ieșit el din comisie. Și dacă sunteți de acord cu el, îl validați prin vot.

Votul este deschis, vă rog să votați. Deci, supun la vot amendamentul, așa cum a ieșit din comisie, da? Bun.

183 de voturi pentru, 4 împotrivă, 6 abțineri.

Dacă la poziția 27 mai sunt observații?

De la poziția 28 la poziția 38.

De la poziția 39 la poziția 43?

De la poziția 44 la poziția 49? Nu mai sunt observații, am terminat dezbaterea, urmează votul final pentru acest proiect.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 9 iulie 2020, 16:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro