Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 septembrie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.79/19-09-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 10-09-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 septembrie 2012

11. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.81/2011 privind trecerea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară din subordinea Ministerului Administrației și Internelor în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, precum și pentru modificarea unor acte normative (PL-x 700/2011). (retrimis comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 700/2011

 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

  ................................................

14. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2011 privind trecerea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară din subordinea Ministerului Administrației și Internelor în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, precum și pentru modificarea unor acte normative. Este PL-x 700/2011.

Acest proiect de lege a fost supus dezbaterii și votului final în sesiunea februarie-iunie 2012. Proiectul de ordonanță de urgență nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru adoptare în ședința de vot final din 27 martie 2012. Și, ca urmare, potrivit art.105 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputaților, se rediscută în această sesiune.

Domnule Neacșu, vă rog.

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte,

La solicitarea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care la punerea de acord a respectivului proiect cu realitatea a descoperit o serie de inadvertențe, v-aș ruga frumos să supuneți la vot retrimiterea la comisie, cu termen de două săptămâni, a acestui proiect, pentru a fi pus de acord pentru ca Agenția Națională de Cadastru să-și poată susține amendamentele care să facă funcțional acest proiect de aprobare a ordonanței.

Având în vedere faptul că este vorba de o ordonanță de urgență, și ea oricum își produce efectele până atunci, nu credem că va ridica nicio problemă.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Mulțumesc.

Domnul Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Stimați colegi,

În principiu, nu mă opun de a fi trimisă, însă aș fi vrut să discut o chestiune de fond și o cunoaștem cu toții. Atunci, dacă nu mă înșel eu, în 2003 sau 2004, a trecut cadastrul de la Ministerul Agriculturii către Ministerul de Interne, și de atunci, practic, pe problema cadastrului funciar și chiar a proprietății imobiliare nu s-a mai prea făcut mare lucru.

Eu spun ceea ce am spus și în guvernul din care făceam parte, când s-a propus trecerea acestei agenții de la un minister la altul. Eu cred că problema aceasta a Agenției de cadastru și a cadastrului ar trebui s-o vedem cu totul și cu totul altfel, și anume: partea de cadastru funciar, care privește agricultura, împreună cu datele care au fost la dispoziția acestui cadastru să fie redate Ministerului Agriculturii și să fie o coordonare foarte precisă pe tot ceea ce înseamnă cadastru și înscrierea în cartea funciară a proprietăților, pentru că, continuăm pe sistemul proprietății funciare să avem extrem de multe probleme și să fie foarte mari probleme, inclusiv în etapa următoare, 2014 - 2020, împiedicând de altfel realizarea unor proiecte de anvergură, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice.

Eu cred că toți, indiferent de culoarea politică, pe o astfel de chestiune, va trebui s-o regândim într-un anumit fel. Vorbesc de acest lucru.

Nu vorbesc de ceea ce ar însemna o analiză mult mai profundă a ceea ce înseamnă cadastrul și gestionarea cadastrului, pentru că sunt țări, precum Spania, în care cadastrul se găsește la Ministerul Finanțelor. Și spun de ce: pentru că în funcție de ceea ce va însemna cadastrul și cadastrul de calitate, se pot stabili în final taxele pe terenuri, alte contribuții, impozitele ș.a.m.d.

Noi nu avem un sistem de bază, care să ne ajute la o evaluare corectă și, sigur, la o taxare corectă a acestor terenuri, dincolo de ceea ce înseamnă valoarea lor intrinsecă, tehnică pentru ceea ce înseamnă agricultură.

Și eu cred, dincolo, repet, nu este o opoziție că este un minister sau altul, dar din momentul în care cadastrul a trecut de la Ministerul Agriculturii, și vorbesc de cadastrul funciar, practic pe domeniul respectiv stăm pe loc și cu probleme extraordinare și consecințe.

De asta cred că amânarea și o discuție mai serioasă pe domeniu ar trebui s-o avem.

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Mulțumesc, domnule ministru.

Domnul Tinel.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Stimați colegi,

Domnul profesor Tabără v-a făcut o prezentare administrativă și implicațiile pe care le implică această prezentare administrativă în ceea ce privește cadastrul funciar.

Eu am să vă spun, să vă reamintesc că în primăvară, când a trebuit să discutăm această ordonanță, v-ați opus. Nu am adoptat-o din motive politice, nu argumentat.

Pentru că ați solicitat retrimiterea la comisie, și pentru că ea ar trebui rezolvată odată pentru totdeauna, aș dori ca reprezentanții ANCPI, pentru că bănuiesc că sunt aici, să ne expună două - trei motive pentru care ei ar dori reîntoarcerea la comisie și rediscutarea, în așa fel încât să găsim o soluție viabilă pentru ANCPI.

ANCPI-ul are o problemă, România are o problemă și domnul profesor Tabără v-a spus că are o problemă de cadastru. Nu rezolvăm problema cadastrului, nu rezolvăm problema proprietății în România. O tot ducem boala asta de la zi la zi, de la sesiune la sesiune și ar trebui finalizată odată, rezolvată odată.

Hotărâți-vă, dacă vreți să rămână acolo unde a fost trecută pe ordonanță sau dacă nu, spuneți-o, domnule, nu vrem, vrem s-o întoarcem la Ministerul Administrației, dar înseamnă că ați găsit și resursa financiară. Atunci Ministerul Finanțelor Publice ar trebui să spună că atunci când a fost avizată domnul Gherghina era secretar de stat și a dat semnătura, deci au fost niște rațiuni pentru care ea a fost avizată în forma în care v-a fost prezentată.

Haideți să nu ne mai ascundem! Nu schimbăm sau nu modificăm modul de organizare al ANCPI după cum se schimbă guvernele, că facem un haos de nedescris în România. Veniți cu un punct de vedere corect, principial, și vă spun că îl susținem și noi. Altfel, el capătă un caracter exclusiv politic.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule Neacșu.

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am ascultat aici o abordare tehnică și una, să-i spunem, tehnico-politică. Dacă pe prima o apreciez, și la mare parte dintre punctele care au fost enunțate de domnul profesor Tabără, mă raliez, pentru că sunt, într-adevăr, juste, sunt normale, sunt logice, nu pot în același timp să nu mă întreb de ce domnul coleg Gheorghe Tinel nu a avut aceeași poziție în momentul în care respectiva Agenție de Cadastru a trebuit să treacă de la Ministerul de Interne la Ministerul Dezvoltării, unde, în opinia mea, nu prea avea ce căuta. Și mi se părea logic ca o atare poziție să fi avut-o atunci.

Dacă acum încercăm cumva să îndreptăm lucrurile astea, nu cred că ar trebui să deranjeze pe nimeni. Mi se pare chiar un lucru cât se poate de util.

Motiv pentru care, ascultând și argumentele expuse de domnul deputat Tabără, revin asupra termenului inițial și v-aș propune să rămâne o lună la comisie, pentru a putea, într-adevăr, să vă aplecați - cei de la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice - și să găsiți o soluție normală.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnul Kelemen.

Domnul Kelemen Atilla-Béla-László:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, cum a spus și colegul, domnul ministru Tabără, guvernele succesive din 1989 toate s-au lovit de această problemă a cadastrului. Nu este o problemă rezolvată, deși Uniunea Europeană ne-a cerut imperativ să rezolvăm problema cadastrului funciar și eu cred cu tărie că acum, într-o țară cu caracter accentuat agrar, cum este România, locul cadastrului funciar este la Ministerul Agriculturii.

Eu cred că această problemă nu trebuie excesiv politizată. A fost destul de mult politizată, că au trecut 23 de ani, dar problema trebuie rezolvată o dată pentru totdeauna.

În clarificarea proprietăților, dar mai mult clarificarea producțiilor agricole pe aceste terenuri aparține agriculturii, și nicidecum nu o să facem să trăiască populația României trecând cadastrul funciar la turism. Din turism nu se poate trăi, deocamdată, în această țară. Trebuie să trăim din agricultură.

Deci, eu cred că locul cadastrului este la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Putem să reîntoarcem încă o săptămână, două săptămâni, un antevorbitor a spus chiar patru săptămâni, o lună, dar trebuie această problemă tranșată și rezolvată, fiindcă am pierdut poate prea mult timp din 1989 cu această problemă artificial creată și niciodată nerezolvată.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnul Tinel.

Se pregătește domnul Tabără.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Am să-i răspund colegului meu, conjudețean și lider al Grupului parlamentar al PSD, și să-i spun că, în 2003, când cadastrul agricol a fost luat de la agricultură, pe motiv că ar trebui constituită o formațiune care să integreze toate cadastrele (al apelor, al pădurilor), acesta a fost raționamentul. Sau cineva avea de gând să modifice legea și a luat cadastrul agricol de la agricultură, unde el funcționa, și a constituit această structură centrală națională.

Între timp, nu s-a produs nimic la Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară. toate proiectele începute, derulate fie pe Banca Mondială, fie pe fonduri naționale, au rămas moarte, nu au fost finalizate din varii motive. Și, dacă vreți, facem o analiză a ANCPI. Noi am făcut în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, și să știți că suntem aceiași în Comisia pentru agricultură care am și aprobat forma, iar Partidul Democrat Liberal, la un moment dat, nu era majoritar, chiar când am aprobat ordonanța de urgență. Iar punctele de vedere ale celor de acolo au fost în concordanță cu ceea ce spuneau specialiștii.

Dar dacă vreți s-o mai lungim, dacă vreți să găsim o altă soluție politică, s-o plimbăm - văd că domnul vicepreședinte Kelemen spunea s-o ducem iar, să spargem ANCPI-ul ăsta, și să ne întoarcem cu partea de cadastru agricol la agricultură - eu nu spun că agronomii, agricultorii nu vor cadastrul lor, bucățica lor să se ocupe ei, dar din punct de vedere al viziunii de ansamblu, eu cred că structura asta trebuie să funcționeze. A avea un cadastru integrat e foarte bine pentru România.

Faptul că nu am reușit să le integrăm și să punem în practică ține de o analiză foarte serioasă acolo, dar nu este momentul să facem noi analiză acum pe text de lege. Eu vă spun că trebuie găsită o soluție.

Lăsați-o, ori o lăsați acolo unde este, ori, pentru Dumnezeu, luați, dați o decizie și spuneți, că mâine se schimbă guvernul ăsta, și vine alt guvern care spune: nu, domnule, ANCPI-ul trebuie să se plimbe, că are nu știu cine viziunea să ducă nu știu unde, la altă structură, că acolo este mai corect.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnule Tinel, vă rog să vă apropiați de final.

Domnul Tinel Gheorghe:

Deci, eu zic că ar trebui să găsim o soluție.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Mulțumesc.

Domnul Tabără, un minut.

Domnul Valeriu Tabără:

Stimați colegi,

Aș vrea doar... mai mult o completare, pentru că s-a discutat foarte mult de modul cum s-ar putea face cadastru, de unde vin sursele financiare și am omis un alt lucru ca model, Italia, dar și un element, început de colaborare la nivelul instituțional, a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin APIA, cu Ministerul Apărării Naționale, și care funcționează excepțional. Și acesta este și motivul pentru care erorile de plăți, pe SAB s-au redus foarte mult în ultimii doi ani.

Eu cred că dacă s-ar umbla un pic la o corelare între ceea ce s-a făcut la APIA cu Ministerul Apărării Naționale, cu această fotogrametrie, care se face, aeriană și prin două - trei treceri pe an, ar fi o chestiune de rezolvat foarte mult.

Dar problema pe care eu o ridic aici, stimați colegi, cred că aici este un element esențial de a găsi sursele financiare și nu de a ne duce cu datele cadastrului național în afara țării. Este o problemă. O spun pentru prima dată. Dar eu cred că aici, fie printr-un împrumut, un aranjament cu Banca Mondială, instituții internaționale sau modul cum APIA a colaborat, de pildă, cu Ministerul Apărării Naționale, fondurile și programul acesta de rezolvare a problemei cadastrului trebuie să rămână în interiorul țării, din multe puncte de vedere.

Este o chestiune care cred că se va analiza, și cu un timp rezonabil, împreună cu colegii care lucrează la Agenție, și care sunt profesioniști, nu punem în discuție o astfel de temă. Problema este a gestionării uneia dintre cele mai importante agenții din această țară, și care ne poate pune, repet, probleme foarte mari. Ne poate pune probleme, inclusiv la proiectele pe care le realizăm acum.

Deci, aici este problema: sursele de bani și respectiv asocierea cu o instituție care să poată gestiona dincolo de ce înseamnă politica. Până la urmă, proprietatea nu are o culoare politică sau sistemul de organizare, în așa fel încât întreaga țară să funcționeze.

Mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Constat că proiectul de lege naște foarte multe pasiuni.

Deci, propun Camerei Deputaților să votăm retrimiterea la comisie pentru un termen de 30 de zile.

vot.

Vă mulțumesc.

Cu 78 voturi pentru, proiectul de lege a fost retrimis la comisie.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 10 august 2022, 13:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro