Adrian-Miroslav Merka
Adrian-Miroslav Merka
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/04-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 04-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Adrian-Miroslav Merka

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.22 Adrian-Miroslav Merka - declarație politică referitoare la susținerea învățământului în limba minorităților naționale;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

România este recunoscută în Europa și în lume drept unul dintre statele cu o legislație extrem de permisivă și încurajatoare în ceea ce privește păstrarea drepturilor lingvistice și culturale ale minorităților naționale, precum și a tradițiilor acestora.

Întotdeauna am considerat că susținerea învățământului în limba minorităților naționale și a școlilor de profil sunt pași esențiali pentru ca membrii acestor comunități să poată să transmită urmașilor moștenirea culturală și lingvistică specifică. Din păcate, există situații în care numărul mic de elevi dintr-o școală cu predare în limba minorităților atrage după sine un coeficient redus în finanțarea acestor instituții și, evident, o scădere a interesului dascălilor de a preda în aceste sisteme.

De aceea, cred că actuala Lege a educației naționale ar trebui acordată la realitățile din zonele în care trăiesc comunități ale minorităților naționale și să fie modificată în consecință. Astfel, la schema de finanțare a unităților de învățământ preuniversitar cu predare în limba minorităților naționale va trebui să se ia în calcul un coeficient mărit pe baza factorilor de corecție, luând în considerare predarea limbii minorităților naționale, precum și factorul relaționat cu izolarea lingvistică, geografică și numărul redus de elevi. De asemenea, în comunitățile unde există cerere pentru învățământ în limba minorităților naționale clasele de studiu pot fi mai mici decât cele prevăzute de lege, decizia aparținând Inspectoratelor școlare județene, la cererea părinților sau al Consiliului profesoral.

Introducerea acestor modificări sunt un pas obligatoriu pentru protejarea și conservarea învățământului în limba minorităților naționale, ca un pas important în păstrarea tradițiilor și a moștenirii culturale și tocmai de aceea voi solicita sprijinul tuturor colegilor parlamentari, indiferent de partidul din care provin, pentru susținerea unei inițiative legislative pe care am depus-o pe această temă .

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 noiembrie 2019, 9:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro