Dorin Silviu Petrea
Dorin Silviu Petrea
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
02-12-2019 (comună)
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.156 Dorin Silviu Petrea - despre "Izolarea termică - urgența reglementării, conform standardelor europene";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Dorin Silviu Petrea:

"Izolarea termică - urgența reglementării, conform standardelor europene"

Am ales ca astăzi să vorbesc despre o problemă care mi-a fost semnalată în ultima perioadă de tot mai mulți cetățeni, respectiv izolarea termică a clădirilor. Mai mult decât atât, întrucât acest subiect reprezintă o prioritate și la nivelul Uniunii Europene, aș vrea să găsim împreună o soluție pentru problemele identificate în tot acest proces. Asta cu atât mai mult cu cât standardele noastre în materie de reabilitare nu sunt foarte clare și lasă loc de interpretare, iar cei care sunt prejudiciați sunt chiar beneficiarii finali ai acestor lucrări, fie ei cetățeni, administrații locale și naționale.

Cunoaștem cu toții necesitatea izolării termice a clădirilor în vederea creșterii performanței energetice. Auzim însă și vocile care avertizează că felul în care se realizează această reabilitare poate avea efecte negative. Mai mult, sunt locatari care au observat deja igrasie pe pereți, în ciuda faptului că factura la căldură nu a scăzut, așa cum era preconizat la începutul procedurii de anvelopare a blocului.

Realitatea este că cea mai accesibilă formă de energie nepoluantă este cea economisită. În practică, însă, situația nu este foarte simplă. Purtătorii fosili de energie au devenit prea scumpi, iar arderea acestora contribuie la modificările climatice. Înlocuirea lor cu surse regenerabile este și urgentă, dar și anevoioasă din punct de vedere tehnologic și economic. Iar în acest context, conservarea energiei la clădiri noi și reabilitarea termică la cele existente a devenit o necesitate foarte importantă pentru România.

În țara noastră sunt aproximativ 2,5 milioane de consumatori de energie termică produsă și distribuită în sistem centralizat de RADET, în sistem propriu în centrale termice de bloc sau microcentrale murale de apartament. Anual se pierde o cantitate mare de energie termică în rețelele de distribuție și la consumatori, de unde rezultă o risipă de combustibili în centralele termice și implicit risipă de bani. Potrivit unor statistici realizate de specialiști în domeniu, pentru România, calculul risipei financiare generate de pierderile de energie termică din locuințele care nu au îmbunătățite performanțele energetice se ridică la peste 7 miliarde de euro pentru ultimii 20 de ani.

În materie de legislație și metodologie, România cunoaște nevoia concentrării reglementărilor în vigoare. Avem legi, hotărâri, norme de aplicare, ghiduri, soluții cadru și standarde mult prea numeroase și greu accesibile pentru a fi puse în practică de către cei vizați în mod direct de aceste proiecte. Mai mult, unele chiar se suprapun. La fel de importante sunt și reglementările adoptate la nivelul Uniunii Europene și care trebuie respectate de România. Consider că, în această situație se impune o codificare a tuturor acestora într-un singur document, care ar putea facilita executarea lucrărilor de creștere a performanței energetice a clădirilor.

Întrucât vor fi alocate atât fonduri europene, cât și guvernamentale în scopul reducerii costurilor cu energia, al reducerii emisiilor de carbon și pentru creșterea calității vieții, se impune ca autoritățile, companiile de profil, cetățenii, cu toții să ne unim eforturile în realizarea și îmbunătățirea unui ghid obligatoriu care să cuprindă toate normele ce privesc lucrările de reabilitare termică. Alinierea la standardele europene este imperativă, indiferent de fondurile prin care se efectuează lucrările de izolare termică.

Standardele europene, calitatea și lucrul bine făcut trebuie să ne caracterizeze, iar, în acest sens, trebuie să ne mobilizăm în conceperea unor modificări legislative unitare, care să îmbunătățească procesul de creștere a performanței energetice. Soluția problemelor din domeniu va fi identificată doar dacă vom recurge la verificarea calității produselor folosite în lucrările de reabilitare termică și vom aplica sancțiuni pentru orice produs neconform.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 5 decembrie 2019, 21:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro