Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 15 aprilie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.50/25-04-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 15-04-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 aprilie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.64 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Ucraina nu trebuie să fie un câmp de luptă între Rusia și UE";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Ucraina nu trebuie să fie un câmp de luptă între Rusia și UE"

Mulți s-au ferit la început să numească situația din Ucraina drept "criză". După incidentele armate soldate cu victime, fuga președintelui Viktor Ianukovici și culminând cu anexarea Crimeii la Rusia, a fost adus în discuție riscul unui război în Europa. Situația din Ucraina s-a transformat dintr-un strigăt de revoluție într-o confruntare politică inedită ca amploare. Actualul context internațional reprezintă cel mai mare pericol de securitate pentru regiune de după 1989, o situație critică în care trebuie aplicate soluții pașnice de rezolvare a crizei.

Din nefericire, Rusia acționează ca un dușman al Alianței Nord-Atlantice și al UE. Atitudinea Rusiei este una de forță la care trebuie răspuns cu multă fermitate din partea liderilor europeni și americani, dar și cu diplomație și invitare la dialog. Situația este cu atât mai delictă cu cât acțiunile separatiste de la începutul lunii, din estul Ucrainei - Harkov, Donetsk și Luhansk -, unde protestatari pro-ruși au ocupat clădiri publice, induc teama unei posibile repetări a "scenariului Crimeea." Rusia, ca partener UE, trebuie să înțeleagă faptul că asocierea cu Ucraina nu este împotriva Rusiei, ci spre folosul poporului ucrainean. Ucraina nu trebuie să fie un câmp de bătălie între Rusia și UE. Uniunea Europeană înseamnă pace, stabilitate și prosperitate, iar Ucraina va dispune de tot sprijinul de la Bruxelles, politic și economic, pentru a ieși din situația economică dificilă în care se află.

Semnarea la Bruxelles a componentei politice a Acordului de asociere este o demonstrație de susținere din partea UE, în contextul crizei din Crimeea, un pas înainte ce va fi urmat de semnarea părții economice a documentului, după stabilizarea politică internă și desemnarea noului președinte de la Kiev, în cadrul alegerilor prezidențiale fixate pe 25 mai, în aceeași perioadă în care la nivel european se vor desfășura alegerile pentru Parlamentul European, organul reprezentativ al celor 450 de milioane de cetățeni ai UE.

Drumul european al Ucrainei trebuie consolidat pentru stabilitatea și integritatea acestui stat. Ucraina are nevoie de susținerea comună a tuturor statelor europene și de angajamente ferme de sprijin. Încălcarea clară a suveranității și a integrității teritoriale a Ucrainei de către Rusia necesită sancțiuni economice și politice din partea UE și SUA. Prin semnarea Acordului de Asociere se consolidează poziția noilor autorități de la Kiev față de Moscova, asupra cărora Rusia exercită o presiune în creștere. Acesta servește ca bază pentru reforme, în contextul efortului internațional de a ajuta Ucraina să evite falimentul. Totodată, este un demers solid prin care Europa ajută Ucraina să-și consolideze suveranitatea teritorială și independența. Nu în ultimul rând, este răspunsul la protestele de la Kiev și din marele orașe care au avut ca efect demiterea președintelui Ianukovici și la dorința ucrainenilor de apropiere față de UE.

De cealaltă parte, în ceea ce privește problema minorităților, guvernul ucrainean are obligația să asigure, în structura lui, "reprezentarea tuturor regiunilor și opțiunilor", factor esențial ca procesul de separare în interiorul Ucrainei să fie împiedicat. Guvernul lui Iațeniuk are datoria să lupte împotriva extremismului, care a cunoscut o animare îngrijorătoare în ultima perioadă.

Și pentru că am făcut referire la lupta împotriva extremismului, ridic problema privind importanța Acordului de asociere al Moldovei cu UE. Existența vocilor extremiste, separatiste de la Tiraspol care solicită Dumei de Stat a Rusiei examinarea posibilității anexării Transnistriei nu fac altceva decât să agite apele și sunt total contraproductive în contextul conflictului Crimeii. Dincolo de nostalgiile imperiale ale lui Putin, amintite inclusiv de presa străină, în momentul de față Europa are datoria de a înlătura îngrijorările privind o posibilă invadare a regiunii transnistrene a Moldovei, în condițiile în care granița ucraineană a fost înțesată de forțe rusești. În acest sens, sprijinul acordat de România Guvernului de la Chișinău trebuie reafirmat cu fiecare ocazie, pentru ca Moldova să semneze Acordul de asociere cu Uniunea Europeană în iulie, mai devreme decât era prevăzut.

La o sută de ani de la declanșarea Primului Război Mondial, nu este permis ca Europa să se găsească în situația lipsei de dialog dintre liderii europeni și a acțiunilor militare oarbe. Uniunea Europeană reprezintă simbolul unității, al colaborării interstatale și interinstituționale, pentru care respectarea diversității este o condiție sine qua non. State precum Ucraina, Moldova sau Georgia trebuie ajutate să urmeze această cale, iar Rusia trebuie să înțeleagă că scopul UE vizează bunăstarea populației de pe bătrânul continent. Uniunea Europeană nu limitează relațiile de colaborare dintre state, ci facilitează și înlesnește reducerea diferenței dintre nivelurile de dezvoltare ale diferitelor regiuni și state membre, pentru a consolida coeziunea economică și socială.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 noiembrie 2019, 1:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro