Dorin Silviu Petrea
Dorin Silviu Petrea
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.185 Dorin Silviu Petrea - invitație de a iniția reformarea strategiei educaționale;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Dorin Silviu Petrea:

Vă invit să reflectați puțin la următoarele cifre: 17,4% este rata abandonului școlar în România și 40% gradul de analfabetism funcțional, situație care statistic ne clasează pe locul 2 în Uniunea Europeană, imediat după Bulgaria. Nu sunt tocmai motive de mândrie, nu-i așa?

Mi-am dus luni copiii la școală și am înțeles încă o dată că schimbarea educației se impune și că vorbim nu doar de o schimbare de sistem, ci de securitatea României, pentru că așa cum am spus-o și eu, așa cum o spun și alții, cei aflați astăzi pe băncile școlii sunt viitorii lideri ai națiunii. De noi depinde formarea lor ca oameni în mâinile cărora să ne punem cu încredere viața, sau cu teamă.

De 25 de ani vorbim de reforme în domeniul educației. Știm foarte bine că fără alocarea a minim șase procente din produsul intern brut, nu vom reuși să oferim un sistem de învățământ incluziv și de calitate. Fără investiții majore nu vom revitaliza educația și nu avem nicio șansă de modernizare. Iar modernizarea nu ține de forme, ci de fond. Avem nevoie de un acord politic, de un pact pe care nu doar să ni-1 asumăm în scris, ci pe care să-1 respectăm.

Îmi reafirm susținerea unei creșteri procentuale a alocărilor bugetare pentru educație. 0,5 puncte procentuale pe an ar însemna ca în 2020 să atingem obiectivul de 6%. Este responsabilitatea noastră să prioritizăm investițiile în învățământ și să venim cu o strategie care să prevină și să reducă rata abandonului școlar. Iar această decizie pe care trebuie să o luăm nu mai suportă amânare. Avem nevoie de o continuitate în reformele pe care le gândim, iar în acest sens vă invit să vă gândiți la copiii, la nepoții dumneavoastră. Ei sunt victimele schimbărilor și erorilor de sistem. Ei sunt cei care în loc de stabilitate primesc dezechilibru.

Gândiți-vă la ciclul preșcolar, la grădinițe și la posibilitatea ca fiecare copil din România să aibă șansa să învețe într-un sistem performant, cu personal calificat. Știu că acest lucru presupune construirea de noi spații sau alocarea de fonduri pentru un personal calificat, dar vă reamintesc de faptul că viitorul nostru depinde de formarea copiilor noștri. Fiecare copil trebuie să beneficieze de șansa de a învăța, de a se integra într-un colectiv. Veți spune că bugetul nu permite acest lucru, dar eu vă întreb: ne permitem să lăsăm viitorul României în mâna hazardului? Care preț este mai mare?

Am urmărit cu toții în ultimele zile dezbaterile legate de manualele pentru clasa zero și clasa I. Avem nevoie de comisii speciale, comisii avizate care să decidă o arie curriculară. Trebuie să ne uităm la modele de succes, iar în acest sens avem Finlanda. Trebuie să studiem măsurile luate de alte state în domeniul educației și să vedem ce este fezabil pentru sistemul nostru. Dar repet, este nevoie de reforme susținute politic, astfel încât să se asigure continuitatea de care au atât de mare nevoie copiii noștri, care se află într-o mare nebuloasă, neștiind ce examene vor da, ce sistem de selectare va fi și ce discipline vor urma în fiecare ciclu de învățământ.

Procesul decizional nu începe la 18 ani, odată cu dreptul de vot, ci trebuie să ne educăm copiii să-și asume responsabilitatea pentru o disciplină aleasă, pentru o specializare aleasă, iar acest lucru trebuie să înceapă din primii ani de școală. Toate acestea trebuie analizate de persoane avizate, trebuie redactată o strategie pe termen lung, strategie pe care noi, cei care îi reprezentăm în mod direct pe români, cei care am primit votul alegătorilor, să ne-o asumăm politic și să o susținem și să ne implicăm în dezvoltarea educației.

Personal, aleg să mă implic în acest proces și vă invit să vă alăturați acestui demers. Cer în acest sens înființarea unui grup de lucru format din profesioniști, care să elaboreze o strategie pentru sistemul de educație. Voi solicita și organismelor europene să ne susțină în aceste demersuri, pentru că eu cred că cei trei piloni ai dezvoltării unei națiuni sunt educația, cercetarea și sănătatea. Știu că împreună putem să construim o Românie mai sănătoasă, mai bună, mai înțeleaptă. Decizia este în mâinile noastre!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 8 decembrie 2019, 20:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro