Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.48/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr.35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatului Poporului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 351/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 351/2014

   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

5. Intrăm la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 48/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr.35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatului Poporului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Dau cuvântul Guvernului României, care este inițiatorul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Stancu (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege pe care astăzi îl aveți în dezbatere este un act normativ foarte important pentru echilibrul juridic în țara noastră. Este de fapt o implementare a unei obligații internaționale pe care România o are, obligație asumată prin Legea nr.109/2009 de ratificare a Protocolului adițional aprobat la New York la 18 decembrie 2002, privitor la Convenția împotriva torturii și a oricăror alte pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane, degradante, adoptate toate la New York în 10 decembrie 1984, România asumându-și obligația de a înființa la nivel național un mecanism de prevenire a torturii în locurile de detenție, în vederea consolidării protecției persoanelor private de libertate în acestea.

Pentru respectarea protocolului la care am făcut referire, s-a impus crearea cadrului nomativ intern care să asigure funcționarea mecanismului național de prevenire a torturii. Demararea activității de prevenire a torturii în locurile de detenție a presupus o serie întreagă de măsuri pregătitoare, să asigure constituirea și funcționarea structurilor în cadrul Instituției Avocatului Poporului, instituție care efectuează vizitele anunțate sau inopinate în locurile de detenție pentru îndeplinirea activităților specifice în cadrul Mecanismului.

În cadrul Comisiei juridice de disciplină și imunități au fost formulate câteva amendamente, unele de tehnică legislativă, altele menite să consolideze structura mecanismului mai sus menționat, amendamente cu care am fost pe deplin de acord.

Ca urmare, vă rugăm să aveți în vedere acest foarte important act normativ și, ca urmare, să produceți votul dumneavoastră proiectului pe care l-am inițiat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Avocatul Poporului, domnule Victor Ciorbea, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Ciorbea (avocatul poporului):

Mulțumesc.

Stimate domnule președinte,

Stimate doamne deputat,

Stimați domni deputați,

Vă rog să-mi permiteți ca într-un minut jumătate, maximum două, să fac câteva precizări, pentru a evita intervenții ulterioare, precizări legate de unele aspecte care au fost invocate ieri după-amiază în cadrul Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

În primul rând, cele câteva cuvinte pe care le spun, le spun în calitate de avocat al poporului și în calitate de reprezentant al instituției Avocatului Poporului.

O a doua precizare: necesitatea, utilitatea, oportunitatea acestei ordonanțe de urgență sunt amplu prezentate și în preambulul ordonanței și în nota de fundamentare. Nu cred că e cazul să insist asupra lor. Au fost enunțate și de domnul secretar de stat.

În ce privește scopul acestei ordonanțe de urgență, după cum cunoașteți, ea vizează în esență modificarea Legii de organizare și funcționare a instituției Avocatului Poporului pentru a se crea acest mecanism de prevenire a torturii, crearea acestuia fiind o obligație asumată de statul român încă din 2009, când țara noastră și Parlamentul, mai exact, a ratificat prin Legea nr.109/2009 acel protocol care este anexă la convenția menționată.

Ei bine, menirea acestui mecanism este aceea de a înlătura pe cât cu putință abuzurile și încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor care se află în locurile de detenție, circa 2000 de locuri de detenție existente la nivel național, de la penitenciare până la centre de reeducare sau spitale psihiatrice.

Referitor la urgența acestui act normativ, evident că ea rezultă clar din necesitatea aducerii la îndeplinire a obligațiilor asumate de statul român. Trebuia să se creeze acest organism, acest mecanism încă din intervalul 2009-2012, ultimul termen pentru punerea în aplicare a prevederilor protocolului fiind luna august anul acesta. Prin aceasta ne îndeplinim obligațiile internaționale, evităm menționarea României în diverse documente internaționale întocmite în special de Subcomitetul ONU pentru prevenirea torturii, Comitetul European, MCV și altele, și, mai ales, asigurăm apărarea drepturilor și libertăților celor vizați.

Și în legătură cu cerințele art.115 alin.(6) din Constituție, această ordonanță de urgență le îndeplinește pe deplin. Știm bine că acest articol precizează că ordonanțele de urgență nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, între care figurează și Avocatul Poporului.

Reglementările din ordonanța de urgență nu numai că nu afectează în vreun fel activitatea instituției Avocatului Poporului, ci, dimpotrivă, o complinesc. Extind activitatea prin crearea acestui domeniu nou și, evident, prin asigurarea numărului de posturi necesare funcționării adecvate, îndeplinirii atribuțiilor care revin Avocatului Poporului.

Și ultimele două precizări: vreau să mulțumesc celor care au făcut amendamente în cadrul Comisiei juridice, acele amendamente care au fost admise, sunt absolut necesare pentru buna funcționare a instituției și a acestui mecanism de prevenire a torturii. De asemenea, vă rog să respingeți amendamentele care au fost respinse de către Comisia juridică, întrucât cele două articole la care se face referire și a căror abrogare s-a solicitat, nu fac altceva decât să consacre prevederile Convenției Europene referitoare la drepturile minorităților și cerințele altor acte normative internaționale, europene și interne.

În plus, nu se referă la o singură minoritate, ci la minoritățile naționale în general. Și nu în ultimul rând subliniez că vizează doar două posturi la nivelul instituției Avocatului Poporului. Așa încât vă mulțumesc anticipat pentru vot și pentru susținerea în îndeplinirea și acestor atribuții importante pentru statul român.

Mulțumesc încă o dată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu mulțumesc, domnule avocat al poporului.

Comisia juridică.

Vă rog, domnule deputat, prezentarea raportului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Ionescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.48/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr.35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatului Poporului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatului Poporului, republicată, completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin Legea nr.227/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă. Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil proiectul de lege.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât cu majoritate de voturi, 20 pentru, 6 împotrivă, să propună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și aprobare un raport de aprobare a proiectului de lege.

Proiectul de lege se încadrează în categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea grupurilor parlamentare există intervenții.

Domnule deputat, aveți microfonul.

V-am văzut, domnule Ciuhodaru. O să vi-l dau și dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Theodor-Cătălin Nicolescu:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Inițiativa legislativă pe care o dezbatem este un exemplu clasic de inițiativă care pornește bine și care este parazitată de niște teme care nu-și ar avea locul. Și o să vă dau un simplu exemplu, și am să-i rog pe inițiatori să ne spună ce legătură are cu prevenirea torturii următorul articol care se găsește la marginal 7: "Perioada de îndeplinire a funcției de Avocat al Poporului constituie vechime în magistratură și vechime în specialitate juridică." Eu cred că n-are nici un fel de legătură cu tortura, exceptând situația în care inițiatorii vor să-l tortureze pe Avocatul Poporului.

Față de această împrejurare, Grupul Partidului Național Liberal se va abține de la vot, pentru că, repet, prevenirea torturii e un subiect important, dar temele care parazitează acest proiect de lege nu-și au locul și nu putem să le susținem.

Mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Ciuhodaru. Vă rog, domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu voi vota împotriva acestei ordonanțe de urgență. În primul rând pentru că se modifică printr-o ordonanță de urgență funcționarea unei instituții fundamentale a statului român și este afectată funcționarea instituției fundamentale a statului român.

În al doilea rând, pentru că nu văd gradul urgenței. Din 2009 până în 2014, Parlamentul s-a reunit de o mie de ori. Nu înțeleg cum știm să ne întâlnim să aprobăm tot felul de scrisori de intenție sau în sesiuni extraordinare, dar o lege de asemenea importanță nu este pusă în dezbaterea Parlamentului.

În al treilea rând, pentru că văd că se alocă sume importante pentru tot felul de protocoale, pentru tot felul de activități, în contextul în care nu dăm un leu suplimentar la alocația pentru copii.

Iar în al patrulea rând, pentru că se introduce pe ușa din dos o altă limbă decât româna în relațiile cu instituțiile statului.

Repet: voi vota împotriva acestui proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dănuț Culețu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin această ordonanță de urgență, sigur că da, demersul făcut, de punere de acord cu reglementările europene, este salutar. Dar dincolo de acest demers, după părerea mea, ceea ce se întâmplă prin această ordonanță nu este altceva decât o inițiativă a Guvernului de a-și asigura backupul instituțiilor fundamentale ale statului pentru alegerile prezidențiale care urmează. Și v-aș da un singur exemplu, stimați colegi. Docilitatea și obediența acestei instituții se va asigura prin majorarea organigramei cu 39 de persoane. Cred că este suficient ceea ce am spus și, din acest punct de vedere, Grupul PDL se va abține la vot.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea grupurilor parlamentare mai există vreo intervenție. Înțeleg că nu.

Comisia juridică, vă rog, propuneți timpii de dezbatere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Ionescu:

Ca timp de dezbatere propun două minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Două minute. Cine este de acord?

Supun votului dumneavoastră. Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

106 voturi pentru, 2 abțineri, 3 împotrivă. Au fost adoptați timpii.

Trecem la dezbaterea pe articole a proiectului de lege.

Începem cu nr.crt.1. Titlul legii.

O să-mi permiteți să lucrez pe calupuri de articole nemodificate.

Nr.crt.1, 2, 3 și 4. Sunt nemodificate. Dacă există intervenții. Nu există. Adoptate.

Art.5. Există un text nou propus de comisie. Dacă există intervenții. Nu există. Adoptat.

Art.6. Nemodificat. Intervenții? Nu avem. Adoptat.

Art.7. Text nou al comisiei. Nr.crt.7. Lucrez pe raport.

Nr.crt.7. Dacă există intervenții. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Theodor-Cătălin Nicolescu:

Așa cum am spus și mai devreme, nu văd rostul unui articol care să stabilească vechimea în magistratură a Avocatului Poporului. Prin urmare, propunerea mea este de respingerea marginalului 7.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

N-aveți cum s-o faceți, că n-aveți amendament respins. Dacă n-aveți amendament respins? Unde este, domnilor, ia spuneți-mi mie. Haideți că poate aveți dreptate, știți că sunt un om care vă dau dreptate. Art.7. Nu există.

Procedură. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Solicitarea noastră este de a supune la vot amendamentul comisiei. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Solicitarea este respinsă. Conform regulamentului nu există amendament respins.

Supun votului dumneavoastră textul comisiei, așa cum se face în caz că există puncte de vedere diferite.

Nr.crt.7. Vorbim de art.9, da?

Nr.crt.7. Au existat puncte de vedere diverse.

Supun votului dumneavoastră. Cine este pentru textul comisiei? Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

92 voturi pentru, 36 voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptat.

Nr.crt.8, nr.crt.9, nr.crt.10, nemodificate. Dacă există intervenții. Nu există. Adoptate.

Nr.crt.11. Avem amendament respins. Dau cuvântul domnului deputat să-l susțină.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Solicităm abrogarea acestui text cuprins în ordonanța de urgență, pentru un motiv foarte simplu. Acum câteva luni de zile, în cadrul Comisiei juridice, s-a dezbătut un proiect de lege care cuprindea același text. Guvernul României, condus de domnul Ponta, s-a opus cu vehemență acestui text. Ulterior, prin ordonanță de urgență, vine și adoptă același text. Prin urmare, nu înțelegem care sunt rațiunile pentru care o dată Guvernul se opune, ulterior vine și spune că este de acord cu un asemenea text.

De aceea, vă solicităm abrogarea acestui text și amendamentul este în acest sens.

Vă mulțumesc. Și vă rugăm să-l supuneți la vot.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Sigur că da. Deci, avem un amendament care propune eliminarea textului 21 de la art.15, lucru care se găsește la amendamente respinse nr.1.

Am să supun propunerea de respingere votului dumneavoastră.

Cine este pentru? Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

91 de voturi împotrivă, 5 abțineri, 39 de voturi pentru. S-a respins amendamentul.

Am să supun votului dumneavoastră nr.crt.11 din raport, așa cum a reieșit din textul comisiei.

Cine este pentru?

Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

94 de voturi pentru, 37 împotrivă și 3 abțineri. Articolul a fost adoptat conform textului propus de comisie.

Nr.crt.12, nr.crt.13. Nemodificate. Dacă există intervenții. Nu există. Adoptate.

Nr.crt.14. Text modificat al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.15. Text modificat al comisiei. Intervenții?

Vă rog, aveți microfonul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc.

Pentru aceleași argumente avem același tip de amendament și vă solicităm supunerea la vot. Este vorba tot despre un amendament de abrogare a unui text de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu s-a făcut o greșeală din partea Comisiei juridice, nu am înregistrat un asemenea amendament la amendamente respinse. Deci nu pot să-l supun votului dumneavoastră.

La art.29. Da. Iertați-mă. Aveți dreptate. Îmi cer scuze. Există.

Supun votului dumneavoastră amendamentul propus și respins de către comisie.

Cine este pentru? Vă rog votați.

Video in format Flash/IOS

92 de voturi împotrivă, 6 abțineri, 41 de voturi pentru. Amendamentul a fost respins.

Supun votului dumneavoastră formularea de la nr.crt.15 din raport. Cea a comisiei.

Cine este pentru? Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

95 de voturi pentru, 6 abțineri, 39 împotrivă. Amendamentul a fost adoptat.

Nr.crt.16, 17, 18, 19, 20. Nemodificate. Dacă există intervenții. Nu. Adoptate.

Nr.crt.21, 22. Nemodificate. Dacă există intervenții. Nu. Adoptate.

Nr.crt.23, 24. Nemodificate. Dacă există intervenții. Nu. Adoptate.

Nr.crt.25. Formulare nouă introdusă de comisie. Dacă există intervenții. Nu. Adoptat.

Nr.crt.26, în noua formulare a comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.27 și 28. Nemodificate. Există intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt.29, nr.crt.30. Intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt.31, nr.crt.32, nr.crt.33. Nemodificate. Dacă există intervenții. Nu. Adoptate.

Nr.crt.34, nr.crt.35, nr.crt.36, nr.crt.37. Nemodificate. Dacă există intervenții. Nu. Adoptate.

Nr.crt.38, nr.crt.39, 40, 41, 42. Nemodificate. Există intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt.43, 44. Nemodificate. Există intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt.45, text nou din partea comisiei. Dacă există intervenții.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Pe procedură, domnule președinte.

Vă solicităm să supuneți la vot acest amendament al comisiei.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Nr.crt.45. Text nou al comisiei. Avem intervenție. Vă rog să-l votați.

Supunem la vot.

Video in format Flash/IOS

100 de voturi pentru, 3 abțineri, 37 voturi împotrivă. Adoptat.

Nr.crt.46, nr.crt.47, nr.crt.48. Nemodificate. Dacă există intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt.49, nemodificat. Dacă există intervenții. Nu. Adoptat.

Proiectul de lege a fost adoptat pe articole și intră la ședința de voturi finale de astăzi, ora 12,30.

Domnul deputat Tinel are cuvântul pe procedură.

Domnule Tinel, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Pentru stenogramă spun acest lucru și pentru dumneavoastră, pentru o aplicare și interpretare corectă a regulamentului.

La poziția 7 art.9, colegul nostru, deputatul Nicolescu, a avut o obiecție și intervenția s-a bazat pe art.110 alin.(4) care spune că: "Textele articolelor la care nu se formulează amendamente, cu obiecții și observații, se consideră adoptate. Textele articolelor la care s-au formulat amendamente sau asupra cărora s-au făcut obiecții și observații se adoptă cu votul majorității deputaților prezenți".

A existat o obiecție, trebuia supusă votului. Credem că din neștiință, domnule președinte de ședință, ați pasat sau ați trecut peste acest text de regulament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule Tinel.

Am să vin în pauză să-mi faceți un instructaj despre cum se conduce Camera. Sunteți mai experimentat ca mine.

Vă rog, domnule deputat Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte,

Cred că și eu, și colegii noștri nu stăm foarte prost cu memoria. Domnul Nicolescu a solicitat cu totul altceva. N-a avut o obiecțiune. El a specificat faptul că este un amendament respins acolo, și dumneavoastră tocmai ați constatat că nu era. Acum, dacă n-am reușit să prezentăm lucrurile la vreme sau să urmărim proiectul legislativ, ce facem? După ce l-am votat ne întoarcem?

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule deputat, vă mulțumesc.

În mod cert nu am de gând să mă întorc. I-am mulțumit domnului deputat. Dacă am greșit, în pauză să-mi arate unde am greșit și eu am să învăț în continuare, că sunt deschis.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 7 decembrie 2019, 10:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro