Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of December 2, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.120/09-12-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-04-2020
02-04-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 02-12-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of December 2, 2014

11. Dezbaterea Proiectului de Lege privind exercitarea profesiei de bonă (PL-x 75/2014). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 75/2014

   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Următorul punct de pe ordinea de zi necesită prezența în sală a unui reprezentant al Ministerului de Finanțe care tocmai prezenta un proiect de lege la Senat. A apucat să termine? Înțeleg că nu, de aceea am să vă propun ca proiectul de lege aflat pe punctul 14 să-l lăsăm până când reprezentantul Guvernului ajunge de la Senat și la noi.

15. Și trecem la Proiectul de Lege privind exercitarea profesiei de bonă.

Inițiatorii, dacă doresc să ia cuvântul? Nu doresc.

Nu văd, a, nu v-am văzut, iertați-mă. Sunt cu ochelarii de citit și erați departe, îmi cer scuze, doamnă deputat, vă rog, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Tamara-Dorina Ciofu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Distinși parlamentari,

Astăzi pe ordinea de zi a ședinței de plen se află Legea privind exercitarea meseriei de bonă. Legea, al cărui inițiator împreună cu mulți colegi din toate partidele parlamentare sunt și eu, este așteptată de părinți care vor să-și știe copiii în siguranță, de cei care profesează astăzi în domeniu și simt nevoia unor reglementări care să-i protejeze.

Legea bonelor a primit rapoarte și avize favorabile de la comisiile celor două Camere ale Parlamentului, iar textul a fost dezbătut intens în Comisia pentru muncă și protecție socială a Camerei Deputaților în subcomisia pentru protecția copilului, alături de reprezentanți ai asociațiilor nonguvernamentale pentru drepturile copilului, dar și alături de părinți.

Legea privind exercitarea meseriei de bonă introduce obligația calificărilor necesare pentru îngrijirea și supravegherea copilului, încheierea de contracte de muncă între părinți și bone, sancționarea celor care nu respectă angajamentele din aceste contracte și interdicția de a profesa în domeniu pentru cei condamnați pentru fapte penale.

Stimați colegi,

Legea bonelor este o lege necesară, de mult așteptată în România. Votul dumneavoastră poate oferi o plasă de siguranță părinților care vor să-și știe copiii protejați. Vă rog, așadar, să votați în favoarea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat.

Domnul deputat Iordache din partea Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Aveți microfonul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba de ultimul raport suplimentar al Comisiei pentru muncă și protecție socială. Noi am ținut cont în acest raport de avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic și Social, al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, al Comisiei pentru sănătate și familie, al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport și avizul favorabil al Comisiei pentru egalitate de șanse, cât și punctul de vedere al Guvernului de susținere a inițiativei cu amendamentele prezentate în cadrul comisiei. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Proiectul de lege a fost adoptat de către Senat, iar noi vă propunem adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise și respinse, așa cum sunt prezentate în anexele la prezentul raport.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

La dezbateri generale, dacă dorește cineva să ia cuvântul.

Doamnă deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Claudia Boghicevici:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Mă bucur că în sfârșit, după trei rapoarte, această lege ajunge în Parlament pentru a fi votată. Este un proiect de lege pe care l-am dezbătut și în primul mandat. A fost o inițiativă a colegei noastre Roberta Anastase, la acea vreme. Țin minte că am avut foarte multe întâlniri cu reprezentanți ai ong-urilor, cu mămici, cu oameni direct interesați de acest proiect, pentru că este clar că România are nevoie de alternative de îngrijire pentru familie.

Ne dorim prin acest proiect, pe lângă definirea activității de bone și a babysitterului, înființarea Biroului bonelor și a babysitterului, definitivarea și monitorizarea serviciilor sociale de îngrijire a copilului la domiciliu, dar în special ne dorim asigurarea unei îngrijiri individuale și personalizate a copiilor noștri.

Ne bucurăm că după trei rapoarte, după negocieri intense în Comisia pentru muncă și protecție socială acest proiect ajunge la o formă finală, agreată, sperăm, și de dumneavoastră și sperăm ca în plenul Camerei, mâine, să fie votată în unanimitate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog, doamnă deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Surdu:

Stimați colegi,

În România cunoaștem cu toții că numărul de locuri pentru copiii noștri în creșă și în grădiniță este insuficient. De aceea suntem nevoiți să găsim soluții alternative, iar de cele mai multe ori, aceasta presupune să facem apel la o bonă.

În cele mai multe situații, în familiile unde există o bonă, există și ceea ce numim muncă la negru, aspect care este ilegal și are consecințe negative pentru toate părțile implicate. Bugetul statului suferă prejudicii prin perpetuarea muncii la negru, care înseamnă neplata contribuțiilor, iar persoanele care asigură serviciul de bonă sunt private de numeroase drepturi ce decurg dintr-un contract de muncă legal. Țara noastră nu beneficiază de nicio reglementare care să faciliteze accesul legal persoanelor doritoare să activeze în această profesie.

Mai mult, nu există nici cadrul adecvat în formare profesională, astfel ca aceia care, în definitiv, au acces la îngrijirea copiilor noștri sunt cel mult bine intenționați, dar de multe ori lipsiți total de o minimă pregătire în ceea ce privește îngrijirea sau supravegherea copiilor.

Legea pe care o dezbatem astăzi vine să rezolve toate aceste probleme. Reglementarea reală a acestui segment de activitate înseamnă, în primul rând, crearea premiselor pentru respectarea legii și crearea contextului pentru ca acele familii care au nevoie de bonă să aibă parte de standarde europene în ceea ce privește acest aspect.

Prin reglementarea profesiei de bonă este creat contextul apariției unui număr semnificativ de locuri de muncă, iar beneficiar este atât bugetul de stat, cât și cei care vor deveni angajați în mod legal.

Un alt avantaj imediat ce decurge din adoptarea unei astfel de legi este unul complementar creșterii gradului de supraveghere a copiilor prin eliminarea riscurilor de accidente pentru acei copii supravegheați în mod necorespunzător de către bone, deoarece proiectul de lege definește foarte clar un dosar pe care persoana care vrea să fie angajată ca bonă îl prezintă în fața angajatorului, anume familiei, un dosar foarte riguros care cuprinde o serie de criterii care vizează, pe de o parte, neîncălcarea legii penale.

Printre principalele schimbări preconizate prin adoptarea acestei inițiative legislative regăsim crearea unui domeniu complementar creșelor și grădinițelor, îmbunătățirea și profesionalizarea celor care au în grijă copii, fiscalizarea acestui segment de activitate și astfel intrarea în legalitate, atât a celor care desfășoară astfel de activități, cât și a celor care decid să angajeze.

Pentru toate aceste considerente, Partidul Național Liberal va vota pentru adoptarea acestei propuneri legislative și vă invităm și pe dumneavoastră să o faceți, deoarece o astfel de lege trebuie să întrunească un consens din partea noastră, a politicienilor din toate partidele parlamentare, fiind o măsură care trebuie analizată și văzută doar din perspectiva utilității acesteia și nu dintr-o perspectivă politică partizană.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Doamnă deputat, aveți microfonul, PSD, dezbateri generale. Nu v-am uitat, domnule deputat. (Se adresează domnului Tudor Ciuhodaru, care dorește să ia cuvântul.)

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Vorbesc și în calitate de reprezentant al Grupului PSD, dar și în calitate de semnatar al acestei legi extrem de importante și bine- venite. Pentru că prezentul proiect de lege răspunde unei necesități stringente la nivelul societății românești, și anume reglementarea și intrarea în legalitate a unei profesii foarte căutate, dar și totodată de foarte mare responsabilitate, aceea de bonă.

În calitate de semnatar al prezentei propuneri legislative, susțin normatizarea acestei meserii, având în vedere faptul că, în România, nu există nicio reglementare care să impună persoanelor care doresc să practice această meserie importantă și de maximă responsabilitate, aceea de bonă, să urmeze și să termine anumite cursuri de profil.

Susțin, alături de colegele și colegii mei, semnatari din Grupul parlamentar PSD, precum și din alte grupuri parlamentare, împreună cu membri ai societății civile, acest proiect de lege care urmărește crearea unui domeniu complementar creșelor și grădinițelor prin reglementarea activității de îngrijire și supraveghere a copiilor la domiciliu pe timpul zilei.

Tocmai de aceea vă invit, dragi colege și dragi colegi, să vă pronunțați favorabil demersului nostru legislativ care va avea impact social atât în ceea ce privește crearea locurilor de muncă pentru activitățile de supraveghere și îngrijire a copiilor la domiciliu pe timpul zilei, creșterea calității îngrijirii copiilor prin aceste activități reglementate și monitorizate și reconcilierea vieții de familie cu cea profesională.

Copiii noștri au nevoie de ocrotire și îngrijire de cea mai bună calitate, iar mamele sau tații, atunci când sunt la serviciu, trebuie să stea fără grijă că puiuțul lor, puiuții lor sunt pe mâini bune, atunci când ei sunt la serviciu. Iar eu cred că este și de datoria noastră, a legislativului, să votăm legi care realmente sunt cerute de realitatea socială.

Tocmai de aceea vă invit, dragi colege, dragi colegi, indiferent de grupurile politice din care facem parte, să votăm această inițiativă legislativă. Grupul PSD va vota pentru.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat.

Domnule deputat, aveți microfonul. Grupul PP-DD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este un proiect de lege presărat fără îndoială cu multe bune intenții. Dar au mai fost și altele în Parlamentul României și factorul politic a fost cel care a făcut ca un astfel de demers să nu se realizeze.

Dar, stimați deputați, doamnelor și domnilor, acest proiect nu rezolvă o problemă demografică. Pentru că, ca să ai o bonă, trebuie să ai și de unde s-o plătești. Iar ca s-o plătești, trebuie să ai și un loc de muncă, iar milionul ăla de locuri de muncă se lasă așteptat. Eu sper să aveți aceeași deschidere față de cum sunt crescuți copiii în România și să aprobați și proiectul nostru legislativ aflat pe ordinea de zi a Camerei Deputaților în care se prevede creșterea alocației pentru copii la 200 de lei.

Vă mulțumesc, vom susține acest demers legislativ și sper să faceți la fel atunci când este vorba de copiii României.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă la dezbateri generale a rămas vreun grup care nu a aluat cuvântul și dorește? Înțeleg că nu.

Intrăm la dezbaterea pe articole. Avem amendamente admise și respinse.

Nr.crt. 1, 2 și 3. Comisia propune textul nemodificat. Există intervenții? Nu.

Nr.crt. 4, avem un amendament respins, aflat la amendament 1, lista cu amendamente respinse. Este cineva care îl susține? Nu. Dacă există la textul comisiei, text nou, intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.2, comisia ne propune eliminarea. Există intervenții? Nu. Se elimină.

Iertați-mă, stimați colegi, am impresia că am... nu, e bine. Nr.crt.4.

Nr.crt.5 s-a eliminat.

Nr.crt. 6, text nou propus de comisie, există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.7, text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.8, text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. Adoptat.

La nr.crt. 9 am două amendamente respinse. Acela de la nr.crt.2. Există cineva care vrea să-l susțină? Nu.

Nr.crt.3, amendamente respinse. Există cineva care susține amendamentul respins? Nu.

Deci, la textul nou propus de comisie există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.10, am două amendamente respinse. Avem două amendamente respinse. Conform raportului, amendamente respinse, nr.crt.4, susține cineva? Nu.

Nr.crt.5, îl susține cineva? Nu.

Avem text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.11, text nou propus de comisie. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.12, comisia propune eliminarea. Există intervenții? Nu. Se elimină.

Nr.crt.13, comisia propune eliminarea. Există intervenții? Nu, se elimină.

Nr.crt.14, text nou al comisiei. Există intervenții? Nu. Se adoptă.

Nr.crt.15, comisia propune eliminarea. Există intervenții? Nu. Se elimină.

Nr.crt.16, avem un amendament respins la nr.crt.6 pe Lista amendamentelor respinse. Îl susține cineva? Nu. Atunci am să întreb dacă există cineva care intervine la propunerea de eliminare pe care o face comisia? Nu. S-a eliminat textul.

Nr.crt.17. Textul este propus spre eliminare de către comisie. Există intervenții? Nu. Se elimină.

Nr.crt.18. Text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu, se adoptă.

Nr.crt.19, text nou al comisiei. Există intervenții? Nu, adoptat.

Nr.crt.20, text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.21, text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. S-a adoptat.

Nr.crt.22, există text nou propus de comisie. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.23, text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. Se adoptă.

Nr.crt.24. Text nou propus de comisie. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.25 și ultimul, text nou propus de comisie. Există intervenții? Nu. Se adoptă.

Am adoptat azi raportul pe... am parcurs proiectul de lege pe amendamente, s-a adoptat.

Legea merge la votul final de mâine.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 6 avril 2020, 22:42
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro