Gheorghe Ciobanu
Gheorghe Ciobanu
Sittings of the Chamber of Deputies of December 9, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.128/18-12-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-06-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 09-12-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of December 9, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.28 Gheorghe Ciobanu - declarație politică intitulată "Bugetul pe 2015 trebuie construit în jurul unui deficit bugetar de 1,4%, pentru ca România să se poată dezvolta";

Domnul Gheorghe Ciobanu:

"Bugetul pe 2015 trebuie construit în jurul unui deficit bugetar de 1,4%, pentru ca România să se poată dezvolta"

România a avut în ultimii trei ani de zile o creștere economică semnificativă, într-un context internațional nu neapărat favorabil, în condițiile în care, până în primul trimestru al lui 2014, zona euro s-a aflat continuu în recesiune. Acest avans al economiei naționale s-a realizat în contextul în care țara noastră și-a respectat toate angajamentele asumate cu privire la deficitul bugetar: în 2012 acesta a fost de 3%, în 2013 de 2,5% și, acum, foarte probabil, apropiat de 2%, în condițiile în care, după primele trei trimestre, ne aflăm chiar pe un ușor excedent. Guvernul Ponta a scos România din procedura de infringement pentru deficit excesiv, țara noastră fiind a șaptea din toată Uniunea Europeană care s-a aliniat la prevederile tratatului de guvernanță fiscală, coborând deficitul sub pragul de 3%.

Așa stând lucrurile, este evident că guvernul actual și prim-ministrul Ponta au un track record foarte serios în ceea ce privește respectarea condițiilor impuse de acordul cu Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială și Comisia Europeană. România a fost poate cel mai ascultător elev al FMI și și-a respectat mereu în ultimii trei ani angajamentele asumate, în ciuda faptului că obligațiile de plată ale țării au crescut constant. Am învățat să ne descurcăm cu ceea ce producem, întocmai ca o familie care nu se întinde mai mult decât îi este plapuma.

În acest context, întreaga dezbatere publică privind intenția FMI de a impune României un deficit bugetar de 0,9% pentru 2015 reprezintă o uriașă capcană pentru economia națională. Dacă guvernul ar accepta o asemenea condiționalitate, total nejustificată în contextul actual, economia națională ar putea fi frânată în perspectiva anului viitor. Această reducere a deficitului bugetar înseamnă, în realitate, bani mai puțini pentru sectoare cheie, precum investițiile în infrastructură, cofinanțarea fondurilor europene, sănătate și educație sau apărare în condițiile în care, la granița de nord, există un conflict militar. Luând în considerare obligațiile de plată din datoriile făcute în timpul guvernării Boc, rambursările către FMI din acordul de 20 de miliarde de euro și plățile către bugetarii care au câștigat în instanță împotriva tăierilor de salarii, observăm că Executivul actual ar cheltui semnificativ mai puțin decât ar produce. Or, dezvoltarea economică a unei țări se realizează, oriunde în această lume, prin investiții.

Atitudinea negociatorilor Fondului Monetar surprinde foarte mult în contextul în care, la discuțiile precedente, exista deja asumarea unui deficit de 1,4% pentru 2015. Practic, detaliile acestea erau deja bătute în cuie, iar Cabinetul Ponta a venit cu propunerea care fusese inițial acceptată de FMI. Schimbarea aceasta de optică a delegației venite de la Washington este total nejustificată și neprofesionistă. Este ca și când o bancă ar obliga un client să cheltuiască mai puțin în condițiile în care salariul acestuia ar fi crescut. Nicăieri în lume FMI nu s-a mai comportat astfel încât să forțeze o reducere de asemenea dimensiuni a deficitului într-un context economic altfel prielnic.

În condițiile acestea, semnalul pentru guvern este acela de a merge până la capăt în negociere cu deficitul de 1,4%. Este important să dăm un semnal că Executivul României nu negociază în genunchi, că își respectă angajamentul luat și că e nevoie ca și Fondul Monetar Internațional să înțeleagă că nu pot schimba condițiile impuse țării noastre după cum li se năzare la Washington. Ar fi bine, în acest context mai larg, ca FMI să se abțină de la eventuale jocuri de natură politică, pentru că acestea nu fac bine nici imaginii instituției și nici acordului de asistență economică între instituție și România.

Opoziția care susține acum varianta FMI de deficit de 0,9% se comportă ca un copil râzgâiat care își dorește prin orice mijloace să pună mâna pe borcanul cu bomboane, fără însă să aibă vreun drept în acest sens. Guvernarea Boc a însemnat deficit bugetar de 8,5% în 2009, 6,58% în 2010 și 4,35% în 2011. Vorbim de cifre colosale, de la 3 până la aproape 7 ori mai mari decât își asumă Cabinetul Ponta pentru 2015. Și asta în ani în care a existat o recesiune foarte puternică. Așa stând lucrurile, ca aceiași oameni care s-au împrumutat zeci de miliarde de euro la FMI și au plătit pensii și salarii din împrumuturi să vină și să facă pe lupii moraliști, este deja prea mult. Au pus deja o dată economia românească pe butuci, nu trebuie să li se permită să o facă din nou. Au uitat cum Guvernul Boc cerea în 2012 FMI-ului un deficit mai mare pentru pomeni electorale, deși economia nu își revenise încă. Această atitudine a PNL-PDL face foarte mult rău țării și creează premisele ca România să treacă din nou în zona de recesiune.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 3 june 2020, 22:26
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro