Constantin Adăscăliței
Constantin Adăscăliței
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.39 Constantin Adăscăliței - declarație politică referitoare la "Informatizarea României. Stop contractelor păguboase!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Constantin Adăscăliței:

"Informatizarea României. Stop contractelor păguboase!"

Epoca internetului, începută în America anilor ’70, este considerată de oamenii de știință un ciclu cel puțin la fel de important ca revoluția industrială din secolul XIX. Cu toate diferențele culturale și sechelele în mentalitate, România nu a fost ocolită de inovațiile tehnologice aduse de rețeaua globală de comunicații și trebuie să recunoaștem că generațiile tinere au arătat disponibilitate și talent nativ pentru a face din acest context o oportunitate, în ciuda celor "old school" sau de modă veche.

Astăzi constatăm fapte și cifre care ni se par cât se poate de firești: școala românească pregătește specialiști IT care sunt doriți în SUA, cele mai mari salarii din România sunt în industriile legate de IT, majoritatea românilor cu acces la internet se informează, își derulează afacerile/profesia, socializează cu ajutorul mediului on-line.

O dovadă că România a fost văzută ca piață cu potențial este faptul că țara noastră beneficiază în prezent de una din cele mai mari viteze ale internetului și transferului de date din lume. Statistic, în România există astăzi 14 milioane de conexiuni la internet și aproape 1 milion de domenii înregistrate .ro.

Inevitabil în acest context, ca în procesul de modernizare a instituțiilor statului, una dintre priorități să nu devină informatizarea acestora. Evident că acest lucru, început timid în urmă cu 15 ani, a constat atât în dotarea acestor instituții cu mijloace informatice, cât și crearea unor procedee care să înmagazineze și să facă mai ușor accesul la date. Chiar dacă generic, atunci când vorbim de informatizare a statului, ne gândim la toate acele servicii publice la care procedurile electronice înlocuiesc cozile interminabile la ghișee (rămășiță din epoci apuse), beneficiile acestui proces evolutiv sunt numeroase și pe toate palierele: în sănătate, în educație, economie/finanțe, securitate și ordine publică, ba chiar și în procesul electoral, unde sistemele informatice depistează votul multiplu.

Din păcate, acest proces, parte a reformei statului, a fost dacă nu sabotat, atunci încetinit timp de un deceniu de contracte păguboase, despre care fie s-a scris în mass-media, fie aflăm acum detalii din rechizitoriile DNA.

În perioada 2001-2012 aceste mașinațiuni au avut drept rezultat păgubirea bugetului de stat și îmbogățirea unor grupări transpartinice, care au mai legat o piatră de moară credibilității clasei politice românești. Amintim câteva dosare cu răsunet care sunt în atenția publicului: Contractul închiriere licențe Microsoft în valoare de 105 milioane dolari, derulat între 2004-2009, Contractul Microsoft în valoare de 96 milioane euro, derulat între 2009-2012, Contractul privind Sistemul Educațional Informatizat în valoare de 124 milioane dolari, derulat între 2001-2009, Contractul integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat în valoare de 534 milioane euro și exemplele pot continua. Expresia cu care operatorii privați din IT care caracterizează aceste contracte este "bani mulți, performanțe slabe", dincolo de orice suspiciune privind derularea legală a acestor acte juridice.

Un lucru este sigur - procesul de informatizare a instituțiilor de stat trebuie continuat, pentru că încă mai avem domenii în care se lucrează ca acum 20 ani. Încă nu am rezolvat problema conectivității, în special în rândul elevilor din mediul rural, de aceea ne vom bucura dacă Guvernul Victor Ponta își va îndeplini acest angajament.

Un aspect aparent nesemnificativ, însă deranjant pentru public și perceput ca o sfidare la adresa cetățeanului - site-urile instituțiilor publice care sunt fie prost gestionate, fie neglijate sau neactualizate cu anii.

În condițiile în care s-au cheltuit bani publici pentru realizarea acestora, cineva va trebui să răspundă pentru lipsa lor de funcționalitate. Metoda prin care s-au sifonat bugete, cu pretextul construirii unui site al instituției, este rușinoasă și trebuie să dispară din administrație. În același registru includem și soft-urile plătite cu bani grei, de care nu aveam nevoie.

Nu în ultimul rând, trebuie să găsim o soluție pentru următorul paradox: ne dorim instituții informatizate, însă sistemul nu poate susține angajarea specialiștilor IT, pentru care o slujbă la stat nu poate concura salariile din mediul privat. În același timp, statul plătește sume uriașe pentru servicii externalizate, care se pot dovedi inutile. Rezultă clar o nevoie de adaptare a sistemului public, după ce mediul privat face asta de 15 ani.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 14:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro