Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.64/22-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 15-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 aprilie 2015

32. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea art.6 al Legii serviciului de salubrizare a localităților nr.101/2006. (Pl-x 651/2013) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 651/2013

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

62. Propunerea legislativă pentru modificarea art.6 al Legii serviciului de salubrizare a localităților nr.101/2006 - Pl-x 651/2013.

Domnul Cseke Attila-Zoltán. Vă rog, ca inițiator.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Propunerea legislativă are în vedere posibilitatea implementării, de către autoritățile locale - evidențiez, posibilitatea, acolo unde este cazul - a implementării unui sistem de tarifare pe deșeuri, pe modalități de lei/unitate de volum, sau lei/kilogram. Este o aplicare a principiului autonomiei locale, acolo unde autoritățile locale ar putea fi pregătite pentru un asemenea sistem, pe baza acestei propuneri legislative, să introducă această posibilitate.

Se discută foarte mult, în ultima perioadă de selectarea... colectarea selectivă a deșeurilor și vreau să vă dau niște cifre oficiale ale Eurostat, cum stăm și cum stau alții.

În 2010, România a reciclat 1% din deșeurile colectate, în timp ce același procentaj, în Slovacia este de 9%; Cehia - 16%; Polonia și Ungaria - 21%; să nu vorbim de Belgia - 58%; Germania - 62%, sau Austria - 63%.

Din ceea ce vedem din experiența altor state este evident că ascendența acestei colectări selective a deșeurilor s-a făcut în momentul în care sau a cunoscut o pregnanță în momentul în care cetățeanul a fost stimulat și economic în această colectare selectivă și nu a fost lăsat totul la latitudinea spiritului civic al cetățenilor.

Cum se poate face acest lucru? Prin implementarea acelui sistem cunoscut la nivel internațional pay-as-you-throw - plătești cât arunci - și care presupune posibilitatea ca să fii tarifat pe ceea ce ai produs, ceea ce ai aruncat cantitate de volum de deșeuri.

Puteți să puneți întrebarea cum se face acest lucru. Dacă citiți punctul de vedere al Guvernului, nu veți fi lămuriți. Vă lămuresc eu. Am lămurit această problemă și în comisiile de specialitate. Cei care au relații oficiale la Bruxelles pot să confirme: seara, dacă ieșiți în oraș, veți vedea foarte multe pungi puse pe marginea străzilor. Practic este vorba despre pungi de sac prefabricate, care se vând cetățeanului și care îți dau dreptul ca, în acel sac prefabricat, să arunci o cantitate de volum cât încape în acel sac. Atât. Plătești o anumită sumă pentru sacul respectiv, ai dreptul de a arunca deșeul care cuprinde volumul acelui sac. Dacă consumatorul aruncă într-un anumit tip de sac deșeurile reciclabile și într-un alt tip de sac deșeurile nereciclabile, poți să institui un sistem prin care, din punct de vedere economic, să-l susții pe cetățean pentru a face această selectare a deșeurilor și aceasta este procedura simplă care se face în Occident.

Propunerea legislativă acest lucru vă propune și accentuez încă o dată, nu este o impunere de la o anumită dată pentru toate autoritățile locale, ci posibilitatea ca unele autorități locale, care ar putea fi pregătite pentru un asemenea sistem, să și implementeze.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea comisiei... Prezentăm raportul și apoi intervențiile.

Din partea Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic, că e un raport comun al Comisiei pentru mediu și al Comisiei pentru industrii.

Vă rog, domnul președinte, domnul Burlacu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ștefan Burlacu:

Mulțumesc.

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură obișnuită, cu propunerea legislativă privind modificarea art.6 al Legii serviciului de salubrizare a localităților.

Senatul a respins această inițiativă legislativă în ședința din 10 decembrie 2013.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art.6.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil propunerea legislativă, Guvernul nu susține adoptarea acestei propuneri legislative.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil inițiativa legislativă.

În urma examinării propunerii legislative, a punctelor de vedere transmise de Consiliul Legislativ, Guvern și comisia avizatoare, membrii celor două comisii au hotărât cu majoritate de voturi - un vot împotrivă și două abțineri - să propună plenului Camerei Deputaților respingerea propunerii legislative, fiind deja dezbătută ca amendament la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii serviciului de salubrizare a localităților nr.101/2006, adoptat de Camera Deputaților în data de 4 februarie 2014.

De asemenea, chiar dacă principiul "plătește cât arunci" este agreat în unanimitate, acesta nu este însoțit de soluții tehnice adecvate necesare reglementării modului de stabilire a cantităților de deșeuri efectiv aruncate, care să ducă spre relații comerciale echilibrate între operatori și beneficiarii serviciului.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor? Domnul Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Apreciez inițiativa legislativă. Cred însă că ar trebui să mai avem în vedere încă un principiu, și anume acela de a institui o taxă pentru depozitarea deșeurilor la groapa de gunoi.

Deșeurile sunt o resursă, pot fi o resursă care să fie reintrodusă în circuitul economic. Or, a depozita deșeurile la groapa de gunoi reprezintă cea mai proastă soluție.

Așadar, cred că ar trebui să ne gândim și la modificări care să instituie o astfel de taxare pe depozitarea deșeurilor la groapa de gunoi, astfel încât să stimulăm reintroducerea lor, reciclarea lor și reintroducerea lor în circuitul economic, pentru că ele sunt o resursă importantă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Grupul PNL, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor-Gheorghe Manea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate coleg inițiator, o lege europeană și foarte bună.

Foarte bună, dar mai greu de aplicat în România. O Românie săracă, o Românie care de abia își permite să cumpere ceea ce ar trebui să arunce.

Mi-e frică că unii vor plăti cât vor produce gunoi, iar alții nu vor plăti. Iar alții nu vor plăti deloc și vor plăti administrațiile locale pentru ei, culegând gunoiul din parcuri, probabil.

Legea este foarte bună, repet. Este o lege supereuropeană, aplicabilă în Germania, în Elveția sau în Danemarca.

Din păcate, dacă nu vedem tot pachetul și dacă nu avem o legislație coerentă în domeniul reciclării, pentru că dacă nu vorbim de taxa la groapă, domnule ministru, nu spunem că avem taxa la groapă cea mai mică în România din Europa, dacă nu corelăm tot acest cadru legislativ, propunerea dumneavoastră nu valorează nimic.

De aceea, vă propun, stimați colegi, să ne aplecăm mai bine asupra acestei probleme, să avem un cadru legislativ amplu, serios, care să vadă ce face și cu poluatorul, că avem firmele care bagă peturile, cutiile, sticlele în piață, dar care plătesc foarte puțin pentru ele. De aceea cred că trebuie o analiză mult mai serioasă și după aceea să venim cu taxa la groapă, cu plătești cât arunci, după ce avem o reciclare cât mai bună.

V-am spus în intervenția precedentă că România are doar 3% reciclare, fiind pe ultimul loc din Europa, până și Bulgaria fiind deasupra noastră, undeva la 20%.

De aceea, trebuie să ținem cont de toate aceste probleme și să încercăm să avem o legislație coerentă.

Grupul liberal va vota da pentru respingerea proiectului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ciuhodaru, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Eu înțeleg demersurile domnului ministru pentru un astfel de proiect și chiar susțin acest demers.

Faptul că este dificil sau nu este dificil este o discuție absolut tehnică. Până la urmă trebuie pornit de undeva. Pentru că tot așteptăm de-a lungul timpului să se schimbe Legea sportului, să se schimbe Legea sănătății, să se schimbe nu știu care lege.

Din punctul meu de vedere, este un proiect care poate fi aplicat în contextul în care se fac normele corecte și există poate chiar sprijin la nivelul autorităților locale pentru ca acest principiu să mai reducem din poluarea mediului, să colectăm selectiv deșeurile, să fie pus în practică.

Personal, domnule deputat, aveți votul meu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Movilă, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Sărut mâinile! Bună ziua! Hristos a înviat!

Este un proiect de lege bun, într-un principiu foarte corect - cine primește, plătește. În cazul de față, cine produce și cât produce, atât să plătească.

Dacă Guvernul, comunitățile locale au soluții să plătească pentru cei care nu pot plăti, este absolut normal prin deciziile organismelor respective să aloce fonduri pentru a găsi soluții pentru cei care nu pot plăti.

Însă, este absolut normal și corect ca cine plătește, să plătească exact pentru cât consumă sau, în cazul de față, pentru ceea ce produce.

Eu voi vota pentru ca acest proiect de lege să devină lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnul președinte,

Deci voi vota împotriva respingerii, cu precizările corecte de la colegul nostru, domnul deputat Manea.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Cseke, din partea Grupului UDMR, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Stimați colegi,

Eu sunt de acord că nu este ușor. Este în mod evident acest lucru și de aceea am accentuat în prezentarea propunerii legislative faptul că există diferențe în posibilitatea de implementare, că ar exista zone sau autorități locale care ar putea implementa în viitorul apropiat și probabil altele care ar trebui să implementeze puțin mai târziu.

Dar, dacă nu începem să implementăm - ceea ce mai demult numeam programe pilot și dacă nu începem noi, Parlamentul, să impunem legi de genul acesta, cu respectarea principiului autonomiei locale, atunci, din ceea ce am văzut eu în dezbaterile și atitudinea părții executive, indiferent de guvernare, și peste cinci ani și peste zece ani vom discuta exact aceleași aspecte.

Astăzi, vă rog să vă gândiți cum plătiți energia electrică, cum plătiți canalizarea, cum plătiți apa, toate le plătiți după cât ați consumat. Deșeul, astăzi, nu-l plătim cum l-am aruncat, ci-l plătim printr-o altă modalitate, pe persoane. Haideți să găsim o soluție pentru această chestiune și să pornim odată această treabă.

Dacă vreți, eu pot să scriu în următoarea propunere legislativă, dacă aceasta nu întrunește majoritatea, putem să scriem modalitatea tehnică prin care se implementează, dar, nu vă supărați, nu este treaba Parlamentului de a scrie în legi cum se implementează o lege. Conform Constituției, alții sunt cei care pun în executare legile. Deci această motivare este puțin puerilă.

Sunt de acord că aspectele sunt complexe, dar, vă rog frumos să pornim odată de undeva, pentru că altfel suntem pe ultimul loc în privința colectării selective.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții? Nemaifiind alte intervenții, propunerea legislativă rămâne pentru votul final, având un caracter ordinar.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 29 septembrie 2022, 3:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro