Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/04-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 22-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 aprilie 2015

11. Dezbaterea Proiectului de Lege privind ratificarea celui de-al treilea Protocol adițional dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, semnat la Chișinău la 10 decembrie 2013, la Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010 (PL-x 266/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 266/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

16. Proiectul de Lege privind ratificarea celui de-al treilea Protocol adițional dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, semnat la Chișinău la 10 decembrie 2013, la Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010.

Din partea Guvernului României.

Doamnă secretar de stat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Anne-Rose-Marie Jugănaru (secretar de stat, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În data de 27 aprilie 2010, a fost semnat Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea proiectului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 de milioane de euro.

Prin Memorandumul nr.4025/2012, Guvernul României a aprobat negocierea celui de al treilea Protocol adițional la Acord, în vederea introducerii, ca nou domeniu de cooperare în cadrul Acordului, a protecției mediului și schimbărilor climatice, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor fiind desemnat autoritate națională din partea României pentru gestionarea proiectelor din acest domeniu.

Cel de al treilea protocol la care facem referire a fost semnat în 10 decembrie 2013, iar suma alocată pentru proiectele de mediu va fi de 15 milioane de euro.

Prin ratificarea acestui protocol, se va stabili baza legală de finanțare a proiectelor din domeniul mediului.

Vă solicităm să aprobați prezentul proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat Birchall, din partea Comisiei pentru buget, finanțe și bănci. Aveți cuvântul, doamnă președinte.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Vă mulțumesc mult, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege privind ratificarea celui de al treilea Protocol adițional dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, semnat la Chișinău la 10 decembrie 2013.

Conform prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, cu modificările la zi, Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

La dezbaterea proiectului de lege s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare semnarea celui de al treilea Protocol adițional la Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea Programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 de milioane de euro, în care a fost introdus un nou domeniu de cooperare în baza acordului, respectiv protecția mediului și schimbările climatice, fiind prevăzută în acest scop alocarea în acest domeniu a sumei de 15 milioane de euro din suma totală de 100 de milioane de euro.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, membrii comisiei au examinat proiectul de lege în ședința din data de 31 martie 2015.

La dezbaterea acestui proiect au participat și reprezentanții Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, acest proiect de lege în forma prezentată de Guvern.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale.

Doamna deputat, domnul deputat. Doamna Intotero, după care domnul Movilă.

Video in format Flash/IOS

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

România sprijină în mod constant și susținut, atât prin eforturi diplomatice, cât și prin asistență concretă, parcursul european al Republicii Moldova.

În contextul acestui sprijin permanent, se înscrie și ratificarea celui de al treilea Act adițional al acestui Protocol dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, semnat la Chișinău, la 10 decembrie 2013, prin care se prevede că 15 din cele 100 de milioane de euro ajutor financiar nerambursabil să fie alocate unor proiecte din domeniul protecției mediului și al schimbărilor climatice.

Desigur, prioritățile Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova rămân proiecte de interes comun în domeniul energetic, cum sunt gazoductul Iași-Ungheni, liniile electrice aeriene prioritare, respectiv celelalte proiecte din domeniul transporturilor și al infrastructurii.

De asemenea, etapele pregătitoare pentru integrarea europeană a Republicii Moldova se referă la domenii esențiale, cum ar fi armonizarea legislativă, consolidarea statului de drept prin reforma justiției și a procuraturii, afaceri interne, agricultură, politici sanitar-veterinare și siguranța alimentară. Dar, în profilul european al Republicii Moldova trebuie să se regăsească și preocupări legate de protejarea și conservarea mediului, a pădurilor, de reducerea poluării. Și, așa cum cunoaștem din propria experiență de integrare europeană, nimic nu poate fi neglijat sau omis.

Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat susține acest proiect.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Movilă nu mai ia cuvântul? A, vreți să luați dumneavoastră? Vă rog frumos.

Domnule deputat Nazare, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Alexandru Nazare:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin ratificarea acestui protocol, se va stabili baza legală de finanțare a proiectelor în domeniul protecției mediului și al schimbărilor climatice din acest acord de 100 de milioane de euro de finanțare pentru Republica Moldova.

Noi susținem atât modificarea privind includerea capitolului de energii, cât și această modificare, care privește în special proiectele pe mediu.

Ce însă ne este destul de neclar este faptul că nu știm exact ce se întâmplă cu acești bani; nu știm despre ce proiecte este vorba, cum nu știm exact nici ce s-a întâmplat cu banii de dinainte.

Eu vă mărturisesc că aveam alte speranțe în momentul în care am lucrat la acest Acord cu Republica Moldova, când eram secretar de stat în Ministerul de Finanțe, în 2010, și credeam că lucrurile vor evolua mult mai repede și vor avea niște rezultate tangibile. Dar, constatăm acum, cinci ani mai târziu, că nu știm exact câți bani s-au cheltuit, pentru ce s-au cheltuit, ce intenționăm să facem în continuare și care este faza următoare, după ce se epuizează această primă sută de milioane. Adică înțelegem că trebuie să trecem... și recomandăm domnului prim-ministru Ponta să treacă de etapa asta festivistică, în care își anunță sprijinul pentru Republica Moldova peste tot și le dă ce are stricat prin casă, cum le-a dat respectivele mașini, care s-au stricat imediat, instituțiilor din Republica Moldova, și să trecem la niște lucruri concrete. A-i ajuta nu înseamnă să le dăm ce nu folosim sau ce avem stricat prin casă. A-i ajuta înseamnă să le acordăm cu adevărat asistența tehnică pentru a-și dezvolta proiecte proprii.

Aceeași poveste s-a întâmplat și cu acel celebru gazoduct Iași-Ungheni. Știți că Moldova plătește 255 de dolari pe o mie metri cubi de gaz... România plătește 255 de dolari, în timp ce Moldova plătește 332 de dolari, iar diferența aceasta de 67 de dolari pentru o mie metri cubi de gaze este împovărătoare pentru Republica Moldova și știm foarte bine că acest premier a promis de vreo patru ori că inaugurează celebrul gazoduct și nici acum nu este funcțional.

Deci, dacă ar putea să ne spună reprezentanții Guvernului cam ce proiecte sunt în desfășurare acum, câți bani s-au cheltuit și ce intenționează să facă în continuare.

Noi, bineînțeles, PNL-ul susține modificarea la acest acord pe subiectul de mediu.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Domnul Movilă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că este un lucru bun faptul că prin acte adiționale, ca urmare a dialogului dintre România și Moldova, identificăm noi probleme la care România dorește să-și aducă susținerea pentru rezolvarea lor. Însă trebuie să recunoaștem faptul că România nu a respectat în totalitate acest memorandum încheiat în 2010, la semnarea căruia am participat. Sunt proiecte care nu sunt în termenul convenit, ceea ce, în contextul politic de la Chișinău, când avem un guvern minoritar - PLDM-PD susținut de Partidul comuniștilor - deciziile politice favorabile României acolo sunt din ce în ce mai puține și, de asemenea, orice greșeală, orice nerespectare a unor acorduri, promisiuni pe care România le face vor fi sancționate ca atare.

Sunt câteva proiecte importante de infrastructură care au fost convenite, pentru care România și-a luat angajamentul că le va susține. Poate cel mai important, până la acest moment, este gazoductul Iași-Ungheni, însă problema importantă este ca România, în continuare, să susțină Republica Moldova pentru a realiza o rețea de distribuție internă a gazului metan pentru populație. Este conectarea electrică; vorbim despre proiecte incluse în strategia europeană a rețelelor de transport, de Autostrada Ungheni-Iași-Tg.-Mureș, ca parte a coridorului de transport Odesa-Chișinău-Iași. Și, din acest punct de vedere, stimați colegi parlamentari și mai ales domnule ministru Rus, vă informez că moldovenii au început construcția drumului expres Chișinău-Iași, însă noi nu suntem în stare ca Autostrada Ungheni-Iași-Tg.Mureș să fie pe lista de priorități, conform angajamentului Guvernului României în 2012, când acest proiect de infrastructură a fost introdus în rețeaua TNT centrală.

Vorbim despre un proiect foarte important de infrastructură, la fel, introdus în rețeaua TNT centrală în 2012, calea ferată Ungheni-Iași-Timișoara; și vorbim despre o anumită funcționalitate a tradicției istorice, în sensul că, până la Ungheni, de la Chișinău la Ungheni, avem cale ferată pe ecartament larg, iar de la Ungheni, în interiorul României, avem ecartament îngust. Și această cale ferată Ungheni-Iași ar permite un schimb facil, rapid și, mai ales, mai ieftin de mărfuri. De asemenea, avem proiecte care se referă la amenajarea corespunzătoare a Prutului pe fonduri de bună vecinătate.

Concluzia stimați colegi - chiar dacă după doi ani de zile acest act adițional vine în Parlamentul României - este că trebuie susținut și-l voi vota fără nicio rezervă. Dar, trag semnalul de alarmă că, dacă Guvernul României, indiferent care este acela - și, acum, sigur, vorbim de Guvernul Ponta -, nu-și va ține promisiunile la punct și virgulă, toate nerealizările noastre vor fi subiect de propagandă rusească în Republica Moldova, în defavoarea apropierii Moldovei de România și Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Alte luări de cuvânt nu mai sunt.

Nu are raportul amendamente. Merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 17 septembrie 2019, 1:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro