Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/15-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 06-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2015

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură (PL-x 367/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 367/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2015 privind aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea alin. (2)... art. 2, scuzați-mă, din Legea nr. 36/1991.

59 de amendamente admise, 3 respinse, procedură de urgență, caracter ordinar.

Guvernul României.

Bună dimineața! Numele, prenumele, funcția.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Turtoi (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Bună dimineața!

George Turtoi, secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Prin acest act normativ, de fapt, se creează cadrul legal pentru aprobarea schemelor de plăți care se acordă în agricultură în perioada 2015-2020. Acest cadru va determina, în mod eficient, implementarea tehnică și financiară a tuturor fondurilor comunitare acordate României, prin noua politică agricolă comună din pilonul I și din PNDR - partea de agricultură ecologică și agromediu.

În perioada 2015-2020, România va beneficia de circa 10,8 miliarde de euro, în acest sens impunându-se luarea tuturor măsurilor pentru accesarea și derularea fondurilor în vederea asigurării unui grad de absorbție cât mai ridicat.

Începând cu anul 2015, schemele de plată sunt mult mai diverse și includ, pe lângă schema de plată pe suprafață unică și ajutorul național tranzitoriu, care se mențin, și o plată redistributivă, o plată pentru aplicarea politicii practicilor agricole benefice pentru climă și mediu, o plată pentru tineri fermieri, schema de sprijin cuplat și o schemă simplificată pentru micii fermieri.

Având în vedere cele menționate mai sus, proiectul de ordonanță de urgență creează cadrul juridic și pentru alte acte normative care reglementează condițiile implementării schemei de plăți menționate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Raportul comisiei. Din partea Comisiei pentru agricultură.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Proiectul de ordonanță are ca obiect de reglementare instituirea schemelor de plată care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020, care vor fi mult mai diverse și care pe lângă schema de plată unică pe suprafață și ajutorul național tranzitoriu care se mențin, vor include o plată redistributivă, o plată pentru aplicarea practicilor agricole benefice pentru climă și mediu, o plată pentru tinerii fermieri, schemă de sprijin cuplat și o schemă simplificată pentru micii fermieri în vederea implementării corespunzătoare acquisului comunitar și a angajamentelor ce revin României.

Membrii Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a examinat inițiativa legislativă în ședința din 5 mai. La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 35 de deputați din 36.

În urma examinării proiectului de lege s-a hotărât, cu majoritate de voturi, 15 voturi pentru și 7 abțineri, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Dezbateri generale. Nu avem. Intrăm pe amendamentele admise.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

N-aș fi dorit să iau cuvântul la o astfel de importantă ... un act normativ care, din nou, demonstrează inconsecvența Guvernului prin politici clare de a rezolva o problemă a societății, și anume cadastrarea trenurilor agricole în România.

Cred că există, în 25 de ani, fiecare program de guvernare în primele cinci puncte a cuprins cadastrarea și astăzi, din nou, întrucât Guvernul, prin Ministerul Agriculturii, a blocat în teritoriu fermierii printr-o ordonanță dată pe repede înainte, și de aceea atrag atenția, totuși, că ea a intrat de urgență în Parlamentul României, așa cum ne înjură toți oamenii și cetățenii României că în Parlament... și toate prostiile care pleacă, pleacă doar din Parlament. Și trebuie să se înțeleagă că o lege bună poate fi stricată prin norme metodologice de către partea tehnică din minister.

Sunt foarte multe lucruri, domnule președinte, aici, dar am să mă refer la două chestiuni pozitive ale ordonanței, și mulțumesc aici colegilor din Comisia pentru agricultură, întrucât Agenția de Plăți și Ministerul Agriculturii, în speță, nu și-au făcut treaba, nu au notificat fermierii să vină să depună cereri unice de plată și astăzi ne aflăm în faza de a bloca întreg sistemul agricol. De ce? Pentru că ordonanța ... inițiatorul a prevăzut 15 mai termen-limită de depunere a cererilor, după care urmează 25 de zile cu penalitate de 1%.

Și mulțumesc încă o dată colegilor care au făcut amendamente: domnul Harbuz, domnul Steriu, și au fost susținuți de întreaga comisie și am prorogat termenul la 15 iunie, termen-limită prevăzut în Regulament 1306, Regulamentul European.

Probleme majore. Aș dori să mă refer aici strict la un articol care a fost votat și inițiatorul, l-aș întreba, domnule președinte, ce a gândit atunci când a spus utilizator legal. Să înțeleg că există și utilizatori abuzivi? Și în definiția actului normativ vine și spune: utilizatorul legal este doar cel care utilizează terenul. Sprijin pe suprafață, fermierii primesc doar pentru două condiții cumulative: să lucreze terenul și să facă dovada dreptului de folosință a terenului.

O altă problemă pe care n-o clarifică acest act normativ, și va crea în continuare probleme, este faptul că micii proprietari de terenuri, și aici din ’90 încoace tot am discutat de punere în posesie. Da, stimați colegi, toți țăranii au titluri de proprietate sau marea majoritate, dar și acum, după 25 de ani, sunt proprietari doar pe hârtie, ei nu sunt proprietari în fapt, nu știu unde-și lucrează terenurile. De ce? Pentru că tocmai șefii de asociații și marii lucrători de terenuri au dorit să dețină această ceață în acest sector, astfel încât să beneficieze de uzufructul terenurilor pe care le lucrează abuziv.

Și în acest sprijin au venit și administrațiile publice locale, care, și aici din nou aș întreba Guvernul de ce au existat atâtea termene de prorogare la Legea nr. 165 pentru inventarierea terenurilor agricole în România și nici astăzi nu s-au finalizat. Or, prin această ordonanță acoperim din nou această problemă și dăm mână liberă primarilor care, din nou... și fac apel către toți primarii din țară să caște ochii atunci când semnează o adeverință prin care se adeverește că utilizatorii abuzivi de terenuri vor primi subvenții de la statul român.

Cred că dacă Grupul social-democrat nu va susține amendamentul respins la comisie, Grupul Partidului Național Liberal se va abține de la acest vot.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte luări de cuvânt?

Domnul deputat Harbuz. Dacă suntem la dezbateri generale...

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Harbuz:

Da, mulțumesc, domnule președinte.

La dezbateri generale, de fapt, voi anunța ce va... amendamentul pe care-l va face colegul meu, domnul deputat Marian Avram, ceea ce nu poate decât să încurajeze PNL-ul pentru a susține acest act normativ de o importanță deosebită pentru agricultori.

Sunt convins că PNL-ul nu se va abține și va vota pentru această lege, pentru că și dumneavoastră vă doriți foarte mult ca agricultorii să-și primească subvențiile.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte luări de cuvânt?

Mergem pe amendamentele admise. Sunt 59. Vă propun calupuri de câte cinci. Dacă sunt obiecții, comentarii? Nu.

De la 1 la 5. Obiecții, comentarii? Aprobate.

Aici, vă rog frumos.

Sunt trei amendamente respinse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Avram:

Domnule președinte,

Aș dori la numărul unu la amendamente respinse...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Avram:

...să susțin un amendament la Capitolul I art. 2 alin. (1) lit. r), precum și în tot textul legii sintagma "utilizarea legală a terenului" se înlocuiește cu "utilizarea terenului".

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

99 de voturi pentru, 3 abțineri, 47 împotrivă. Aprobat.

Vreți să-l susțin eu, art. 2, domnule președinte? Vrei să-l susțin eu? Păi, și atunci? Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Stimați colegi,

Mulțumesc, domnule președinte.

La art. 2 alin. (1) după lit. q) se introduce o nouă literă, lit. r), cu următorul cuprins: "utilizarea legală a terenului" înseamnă utilizarea pe bază de documente legale pentru activități agricole a suprafeței de teren agricol din cadrul exploatației aflate la dispoziția fermierului pe tot parcursul anului de cerere.

De ce spun că este important să trecem "utilizarea legală a terenului...", pentru că, v-am spus, există în practică și utilizarea abuzivă a terenului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Numai o secundă, vă rog.

Dragi colegi,

Deci, de la 1 la 5 n-a fost decât un singur amendament admis. A fost votat, a intrat.

Noi suntem de la poziția 6 la poziția 10.

Și la poziția 6, la amendamente admise Grupul parlamentar PNL are un amendament respins la poziția 2, amendamente respinse, pe care domnul deputat l-a susținut și pe care... care modifică art. 2 lit. r).

Pe procedură. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Deși acum am primit, domnule președinte, acest raport, am înțeles că la amendamente respinse nr. 2...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Colegii de la liberali au un amendament respins, lit. r), da, care începe așa: "utilizarea legală a terenului înseamnă..." și curge textul.

Textul admis și votat în comisie și apare ca admis în raportul comisiei sună în felul următor: "utilizarea legală a terenului" și curge mai departe. Care e diferența între cele două amendamente? Că literă cu literă e același lucru. Deci, aceeași, este adoptat și în comisie acum. Sau e greșit raportul, sau din grabă din nou greșim, greșim, greșim.

Deci în raportul la admise apare același ca și în raportul la respinse. Ce votăm?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, dumneavoastră aveți dreptate cu o singură obiecție. Comisia a venit, în inteligența și în responsabilitatea sa, cu următorul amendament pe care l-am votat. Peste tot unde este "utilizarea legală" și am votat cu 99 de voturi pentru, se înlocuiește cu "utilizarea" și atunci în tot textul nu mai avem "utilizarea legală" avem "utilizare".

Ascultați-mă! Asta am votat la început, ăsta a fost primul.

Nu mă lăsați să explic, nu? Dacă... vă rog frumos, domnul președinte vrea pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Dacă-mi permiteți, domnule președinte.

Există un amendament respins pe care astăzi l-ați adoptat în plen, care presupune să înlocuim în întreg textul formularea "utilizator legal" doar cu "utilizator", să scoatem termenul "legal".

Vă avertizez că acest termen de "utilizator legal" a venit de la Guvernul României, a fost prins în ordonanță, iar discuțiile sunt în felul următor: nu există să vii să ceri....

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte...

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

... plată pe suprafață dacă n-ai legalitatea...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, dumneavoastră fiind un parlamentar foarte vechi trebuie să știți că președintele comisiei are dreptul să intervină oricând, nu pe procedură.

Doi. Același lucru explicam și eu, președintele de ședință, adică președintele care conduce, are dreptul să explice aceste chestiuni și o dată ce-a fost votat nu mai avem ce să comentăm.

Camera Deputaților și-a exprimat, prin vot, schimbarea "utilizare legală" cu "utilizare".

Dacă aveți ceva de spus, vă invit la microfon, conform Regulamentului, dacă nu...

Bun. La art. 2 lit. r) Grupul parlamentar al PNL, prin domnul deputat Tinel Gheorghe, dorește păstrarea conceptului vechi de "utilizarea legală a terenului".

Amendamentul este la respinse, poziția 2.

Să înceapă votul.

Stop! Stop! Numai o secundă.

Domnule Arpád, pe procedură? Păi, dacă... vă rog eu frumos. Haideți să ne păstrăm o dată...

Refacem votul. Ori intrăm pe vot, ori intrăm pe procedură?

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Bun. 50 de voturi pentru, 3 abțineri, 91 împotrivă. A fost respins.

Supun votului poziția 6 din amendamente admise.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc. Aprobat. 87 de voturi pentru, 3 abțineri, 49 de voturi împotrivă.

De la 7 la 10, obiecții, comentarii? Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

O să-mi permit o întrebare către minister.

Mulțumesc, domnule președinte.

Să înțeleg că, de data aceasta, Guvernul și-a dorit și Ministerul Agriculturii și-a dorit și a trecut ca inițiator "utilizatori legali" în articol, dar în plenul Camerei am reușit să scoatem o idee bună a ministerului, de data aceasta, pentru că noi în comisie am votat în majoritate...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, la ce vă referiți? Explicarea votului nu există decât la votul final, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Aș dori să reformulez, dar dacă la definiție ați aplicat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ce să reformulați?

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Amendamentul, art. 7.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu se pot face amendamente în plen, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Atunci o să răspundă ministerul pentru ce-a făcut.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, declarațiile politice sunt marțea-dimineața, la ora 8,00.

Domnul Vlase vă așteaptă cu mare plăcere... săptămâna aceasta. Săptămâna viitoare, domnul Motreanu.

Dacă de la 7 la 10 mai sunt obiecții, comentarii, amendamente? Nu. Aprobate.

11-15. Nu. Aprobate.

16-20. Nu. Aprobate.

21-25. Nu. Aprobate.

26-30. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

31-35. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

36-40. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

41-45. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

46-50. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

51-55. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

56-59. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Proiectul de lege va merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 24 februarie 2020, 22:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro