Petre Petrescu
Petre Petrescu
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.25 Petre Petrescu - declarație politică: - "Abandonul școlar";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Petre Petrescu:

"Abandonul școlar"

Potrivit datelor statistice, România este campioană la abandonul școlar. Un copil din cinci abandonează școala în anii de liceu. Ca procent, rata abandonului școlar în România este de 19% față de media europeană de 13%, în cazul elevilor cu vârste între 15 și 18 ani. Fie că pur și simplu nu mai au chef de învățat, fie că trebuie să muncească pentru a-și întreține familia, tinerii încep să abandoneze școala din ce în ce mai des.

Rapoartele statistice arată că cea mai mare problemă este la țară, în rândul băieților. Problemele în familie și sărăcia sunt printre cele mai frecvente cauze ale abandonului școlar în mediul rural. Sărăcia acționează în diferite moduri în favoarea abandonului școlar. Fie copiii nu se pot prezenta la școală din cauza faptului că nu au haine, rechizite sau pentru că nu își pot plăti transportul, fie sunt nevoiți să muncească pentru a contribui la întreținerea familiei, ceea ce nu le mai permite să aloce timp școlii. În cazul familiilor cu mulți copii, adeseori frații mai mari sunt nevoiți să aibă grijă de cei mai mici sau să se ocupe de gospodărie, în timp ce părinții muncesc. Fetele sunt cele care renunță mai des la școală din acest motiv.

Alături de sărăcie, în topul motivelor care îi fac pe cei mici să nu se mai întoarcă în bănci sunt tradiția, în cazul copiilor de etnie romă, influența părinților care, la rândul lor, nu au trecut pe la școală, sau plecarea acestora în străinătate și, nu în ultimul rând, oferta școlară nestimulantă - materii greoaie, manuale neatractive etc.

Reducerea semnificativă a numărului de tineri care părăsesc timpuriu școala este o investiție esențială nu numai în viitorul fiecăruia dintre tineri, ci și pentru prosperitatea întregii țări. Pentru economie și societate, în ansamblu, ratele înalte de părăsire timpurie a școlii au efecte pe termen lung asupra evoluției societății și asupra creșterii economice. Persoanele care au părăsit timpuriu școala au tendința de a participa mai puțin la procesul democratic și sunt cetățeni mai puțin activi. Circa 6% dintre români sunt analfabeți, mai mulți decât în Bulgaria - 2% sau Ungaria - 1%. Alte statistici arată că nu mai puțin de 40% dintre români citesc prost sau nu știu să citească. Bugetul alocat de România educației este cel mai mic din Uniune. Guvernul României trebuie să își facă o strategie clară în ceea ce privește reducerea abandonului școlar. Acest obiectiv trebuie considerat o prioritate, deoarece abandonul școlar poate crea probleme în mai multe sectoare ale economiei țării.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 noiembrie 2019, 16:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro