Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 iunie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/07-07-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 30-06-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 iunie 2015

17. Dezbaterea Proiectului de Lege privind economia socială (PL-x 335/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 335/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

22. Proiectul de Lege privind economia socială. 49...

Citește, te rog eu frumos. Amendamente admise, 49, caracter ordinar.

Inițiatorul are cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Teodor Codrin Scutaru (secretar de stat, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice):

Mulțumim, domnule președinte.

Mă numesc Codrin Scutaru și sunt secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.

Prin Proiectul de Lege privind economia socială se reglementează următoarele aspecte: se definește domeniul economiei sociale, se stabilesc măsurile de promovare și de sprijinire a economiei sociale, condițiile de atestare de către autoritățile publice a întreprinderilor sociale și a întreprinderilor sociale de inserție.

Economia socială reprezintă ansamblul activităților organizate independent de sectorul public, al căror scop este să servească interesul general, interesele unei colectivități și/sau interesele persoanelor nepatrimoniale prin creșterea gradului de ocupare a persoanelor aparținând grupurilor vulnerabile și/sau producerea/furnizarea de bunuri, prestarea de servicii, execuția de lucrări.

Economia socială are la bază inițiativa privată, voluntară și solidară cu un grad ridicat de autonomie și responsabilitate, precum și distribuirea limitată a profitului către asociați. Se definesc întreprinderile sociale, se stabilesc principiile care stau la baza economiei sociale, respectiv prioritatea acordată individului și obiectivelor sociale față de creșterea profitului, controlul democratic al membrilor, exercitat asupra activităților desfășurate, caracterul voluntar și liber al asocierii în formele de organizare specifice domeniului economiei sociale, personalitate juridică distinctă, autonomie de gestiune și independență față de autorități, alocarea celei mai mari părți a profitului excedentului financiar pentru atingerea obiectivelor de interes general al unei colectivități sau interesul personal nepatrimonial al membrilor.

Se definește termenul de întreprindere socială de inserție ca fiind întreprinderea socială care are permanent cel puțin 30% din personalul angajat aparținând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajați să reprezinte cel puțin 30% din totalul timpului de lucru al angajaților. Are ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor și șomajului, prin inserția socio-profesională a persoanelor defavorizate. Sunt prevăzute măsuri de acompaniament și, nu în ultimul rând, se înființează un registru unic de evidență a întreprinderilor de economie socială, cu informații cu privind întreprinderile sociale și întreprinderile sociale de inserție.

În baza celor expuse anterior, propunem adoptarea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți cuvântul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Avem în dezbatere un proiect de lege extrem de important în spațiul economico-social al României cu care au fost sesizate Comisiile pentru muncă și protecție socială, Comisia pentru industrie și servicii, precum și Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare.

Avem aviz favorabil de la Comisia juridică de disciplină și imunități, Comisia pentru administrație publică. De asemenea, proiectul a fost adoptat de Senat. Proiectul stabilește cadrul principal, instituțional și funcțional corespunzător economiei sociale, îndeosebi întreprinderilor sociale, în toate formele posibile, ca instrument principal ce desfășoară activități în domeniul economiei sociale, în acord cu obiectivele Uniunii Europene, pe baza documentelor programatice adoptate la nivelul instituțiilor europene.

De asemenea, la elaborarea și promovarea prezentului demers legislativ s-a ținut cont și de Rezoluția Parlamentului European din 19 februarie 2009, referitoare la economia socială, prin care se reiterează rolul și locul întreprinderii sociale în diversitatea formelor de organizare, ca factor important al dinamizării economiei sociale.

În urma dezbaterilor, membrii comisiilor propun plenului adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale.

Doamna deputat Boghicevici, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Claudia Boghicevici:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Acest proiect de lege definește economia socială, face distincție între întreprinderile sociale, întreprinderile sociale de inserție, stabilește criteriile și obligațiile pentru acordarea atestatului de întreprindere socială, marca de inserție și facilitățile ce pot fi acordate.

Vă aduc aminte că se împlinesc aproape patru ani de zile de când am pus în discuție acest proiect de lege. Am fost și eu inițiator pe un proiect asemănător care mi-a fost respins și, din păcate, nu cred că suntem nici unul dintre noi mândri de forma finală a acestui proiect.

Este important însă că se aduc clarificările necesare, astfel încât cei care au scris proiecte, au înființat structuri de economie socială au în sfârșit baza legală pentru o funcționare corectă.

Este foarte important că se stabilește modul în care se numesc membrii Comisiei naționale pentru economie socială și se stabilesc facilități pentru cei care doresc să înființeze asemenea structuri.

Vă spun sincer că mi-aș fi dorit ca aceste facilități să fie mult mai atractive, în special în ceea ce privește implicarea de la nivel național, pentru că majoritatea facilităților cad în sarcina autorităților locale. Noi vom susține acest proiect astăzi și sperăm că acest pilon important al economiei, economia socială, va duce la crearea de locuri de muncă în special pentru persoanele aflate în grupurile vulnerabile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Alte intervenții?

Doamna deputat Nichita. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina Nichita:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

De ce avem nevoie de o Lege a economiei sociale? Beneficiile sunt multiple. Așa cum s-a amintit aici, proiectul de lege definește pentru prima dată economia socială și reglementează modalitatea de atestare a întreprinderilor sociale.

Beneficiile sunt: accesarea flexibilă a fondurilor structurale, creșterea numărului de locuri de muncă, oferă incluziune socială, asigură o garanție suplimentară de eliminare a inegalităților sociale și este o modalitate de luptă împotriva sărăciei.

Pentru a înțelege greutatea acestui proiect, menționez că actorii economiei sociale sunt: asociațiile și fundațiile de orice fel, casele de ajutor reciproc ale salariaților și pensionarilor, cooperativele de credit și societățile cooperatiste meșteșugărești, de consum, agricole, de valorificare, de locuințe, de transporturi, forestiere, pescărești.

De asemenea, subliniez importanța economiei sociale în ansamblul economiei naționale. În anul 2012, 115.000 de angajați a avut România în economie socială, 2.708.765.000 lei - remunerații plătite. Impozitele provenite din economia socială, ajung la bugetul de stat, tot în 2012, aproape 400 de milioane.

În același timp, la jumătatea anului trecut, prin decizia luată de Guvernul Ponta, cu referire la deschiderea axei prioritare 6-1, schema de ajutor de stat - Dezvoltarea economiei sociale, au fost finanțate 275 de proiecte, înființate 1.392 de structuri de economie socială și create aproximativ 7.000 de locuri de muncă pentru persoanele din categorii vulnerabile.

Economia socială stă la baza dezvoltării multor state, la care noi doar tindem să ne aliniem. Acest fapt a fost pe deplin înțeles de Cabinetul Victor Ponta.

Doamna ministru Rovana Plumb, într-o cooperare armonioasă cu comisiile abilitate din Camera Deputaților - mă refer aici la Comisia pentru muncă și protecție socială - în colaborare cu organizațiile societății civile, s-au străduit să ofere economiei sociale locul pe care aceasta trebuie să-l ocupe în cadrul economiei naționale.

Le sunt recunoscătoare colegilor, Partidul Social Democrat votează pentru și, vă rog, haideți să dăm un vot economiei sociale și o șansă categoriilor vulnerabile.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Molnar, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Molnar Zsolt:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Economia socială este un concept nou și interesant, în special pentru România.

Este un concept care este foarte bine definit și răspândit în Europa de Vest și noi, în România, avem semnale de la societatea civilă, de foarte mulți ani, că trebuie să facem un pas în această direcție, pentru că în țările din Vest economia socială, în înțelesul pe care îl are, aduce o valoare adăugată în societate și se pot rezolva foarte multe probleme locale care, prin intervenția statului, poate s-ar rezolva puțin mai greu. Însă ceea ce văd în această lege și ceea ce s-a și spus în spațiul public, de foarte multe ori, este că noi adoptăm acest termen de economie socială într-o formă oarecum restrictivă.

În Vest economia socială nu se referă doar la categoriile sociale care sunt în dificultate, ci reprezintă mult mai multe elemente, se pot găsi mult mai multe configurații care să intre în economia socială.

De aceea, noi considerăm că această lege aduce un punct esențial din punctul de vedere al atestării și al introducerii noțiunii de economie socială în România, însă facilitățile acordate sunt majoritatea pentru acele forme de economie socială de inserție care aplică acest termen restrictiv. UDMR va susține acest proiect de lege, însă pentru a avea o economie socială de tipul celei din vest și pentru a reuși să aducem aceeași valoare adăugată pe care o au colegii noștri, trebuie să găsim și soluții de finanțare pentru aceste întreprinderi de economie socială și este foarte important ca Guvernul, din momentul în care se gândește la bugetul de anul viitor, să găsească facilități pentru a ajuta aceste forme de economie socială.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Pe procedură. Domnul deputat Cernea, pe procedură.

Să-mi spuneți și mie articolul pentru care vreți să interveniți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Articolul 14, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, articolul 14 vă conferă dumneavoastră dreptul de a vorbi la procedurile de drept comun. Vă rog frumos să mă ascultați, v-a spus și domnul Vlase, v-a spus și domnul Iordache, toți cei care conduc ședința de plen. Eu vă ascult, dar este...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Să-mi spun și eu punctul de vedere, totuși.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu aici, în Comisia pentru regulament. Am mai avut discuția asta cu dumneavoastră. Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu în comisia asta...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, domnule deputat, să citiți foarte bine. Președintele Camerei Deputaților dă cuvântul unui deputat care se referă strict la problema pe care o are. În Regulamentul Camerei Deputaților, la art.14, vă dă 20 de secunde. Celelalte două...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Se pot cumula...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

...se pot cumula, dacă aveți acordul celorlalți colegi care sunt în sală. Asta este la procedura de drept comun. Scrisă și la drept comun.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Pot să-mi spun totuși punctul de vedere?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Membrii Comisiei pentru regulament, la procedura de urgență, au stabilit că doar liderii grupurilor politice parlamentare pot interveni. Vă rog frumos, aveți un...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu este așa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți un coleg, în partea dreaptă, care, dacă nu înțelege regulamentul, poate să se ducă la comisie să-l înțeleagă. El a votat împreună cu colegii săi, cinci oameni au votat acest regulament. Am spus de fiecare dată că este o discriminare între procedura de fond și procedura de urgență. Nu...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Articolul general este articolul 14, care acordă drepturile pentru neafiliați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să vă uitați la procedura...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu poate rămâne...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

... de luare de cuvânt la fiecare text de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Este un abuz și nu pot lucrurile să rămână așa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord cu dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Am și eu drepturi, suntem egali și dumneavoastră, și eu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord cu dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Am dreptul să iau cuvântul, atunci când doresc, la un proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, sunt de acord cu dumneavoastră, cu respectarea regulamentului. Ceea ce v-am rugat de două luni de zile, de o lună și jumătate, este să faceți o inițiativă de proiect de hotărâre de modificare a regulamentului sau să le cereți celor din Comisia de regulament să modifice, să pună în corelare articolul 14, că acolo v-ați oprit dumneavoastră cu cititul. Articolul de la procedura de drept comun, care este la pagina 25, și procedura de urgență, secțiunea a IV-a, pagina 115, începând cu art.115... să vedeți că există o eroare între art.14, articolul... vă dau imediat... art.101 și articolul pe care l-au făcut colegii dumneavoastră și ai mei, la procedura de urgență, art.118: "În faza dezbaterilor generale," - și acesta este articolul pe care trebuie să-l înțelegeți, că eu mă raportez la el -, "fiecare grup parlamentar poate interveni o singură dată, iar durata luării de cuvânt este de maximum 5 minute."

Dacă legiuitorul, adică Camera Deputaților, prin propunerea Comisiei pentru regulament, avea intenția de a da cuvântul și deputatului neafiliat, care are 20 de secunde, făcea trimitere directă, cum este și în alte articole, la art.14.

Și atunci, eu vă spuneam, domnule deputat, aveți 5, 4 secunde, 25 de secunde la dispoziția dumneavoastră.

Pe cale de consecință, eu nu pot să aplic decât art.118, pentru că aceasta este procedură de urgență. Ce să fac eu? Cum să încalc eu regulamentul?

Vă dau... aveți dreptate că trebuie să luați cuvântul, rugați-i pe colegi să schimbe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Bun. Dacă-mi permiteți, totuși, pe procedură, să-mi spun și eu opinia, pentru că nu numai că nu mi-ați dat cuvântul la dezbateri generale...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu la mine trebuie s-o spuneți, domnule deputat, în comisia...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu mi-ați dat cuvântul nici la ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, nu mie trebuie să-mi spuneți, ci Comisiei pentru regulament. Nu colegii dumneavoastră trebuie să asculte argumentele pertinente pe care le aveți, dar nu putem să rezolvăm problema.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Putem s-o rezolvăm. Putem s-o rezolvăm, dacă-mi permiteți, pentru că art.14 are forța unui articol general, care statuează drepturile. Or, în aceste drepturi este prevăzut faptul că am dreptul să vorbesc și eu și orice alt deputat neafiliat în limita de 20 de secunde, dar care se pot cumula la dezbateri generale. Fără... nu este nicio precizare făcută că la procedura de urgență deputații neafiliați nu au dreptul, nu este nicăieri în regulament acest lucru. Or, cred că articolul care primează este acesta, articolul general. Articolul 118, pe care l-ați invocat, are într-adevăr o ambiguitate, pentru că se referă doar la grupurile parlamentare, dar cred că articolul care are forță mai mare este cel cu caracter general.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu există. Domnule deputat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Articolul 14 care s-a dat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

În Legea nr. 20/2000, pentru construirea fiecărui proiect de lege și a unui proiect de hotărâre, vă explică foarte clar: nu există un articol mai puternic decât altul în cadrul unui text de lege, decât dacă unul se votează organic și celălalt are caracter ordinar. Sunt decizii ale Curții Constituționale, vă rog frumos, să nu mai inventăm după 25 de ani Constituția.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu poate exista o...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult. Am tot respectul pentru dumneavoastră. V-am dat cuvântul de zeci de ori. Vă arăt în stenograme, când ați acceptat, zile, și ați știut ce ați vorbit la votul final. Nu pot să vă dau cuvântul, pentru că textul făcut de comisie spune că doar grupurile parlamentare, fiecare grup parlamentar. Diferența - la procedura de drept comun aveți dreptul la 20 de secunde, și grupurile parlamentare au dreptul la doi vorbitori, fiecare câte cinci minute. Aici grupurilor politice parlamentare li se limitează vorbitul la un singur membru al grupului parlamentar, și la trei minute. Deputații independenți nu mai au dreptul la cuvânt. Ce să fac eu? Eu aplic regulamentul.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Este un abuz ceea ce faceți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord cu dumneavoastră, dar nu este abuzul nostru, este al regulamentului. Dacă legea face un abuz, o schimbăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, domnul Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu e vorba de colegul nostru Remus Cernea, e vorba de toți ceilalți colegi care sunt neafiliați. Textul de lege, la art.118, nu interzice, domnule președinte și dumneavoastră știți că e un principiu de drept care spune că dacă nu este interzis, este permis.

La art.116, anterior, tot la procedura de urgență, li se dă voie tuturor deputaților să facă amendamente. Păi, în condițiile în care faci amendament și nu-l susții, pe art.118, cum poți... să-ți dea voie să faci amendament și să nu-l susții?! Deci este clar că, dacă la art.116, la procedura de urgență, toți deputații din Parlamentul României au voie să facă amendamente, este clar că au și dreptul să și le susțină. Cum puteți să-i spuneți: "domnule, faci amendament, dar nu vii la pupitru să ți-l susții?!" Și atunci se completează art. 14 cu alin. (1) care spune că are dreptul la 20 de secunde intervenție de la tribuna Parlamentului și, după părerea mea, 20 de secunde nu cred că grevează atât de mult activitatea Parlamentului României, încât să nu-l lăsați să-și spună punctul de vedere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Lecția II de regulament. Amendamentele se depun în comisie, dragi colegi, și se susțin de către parlamentari, pe baza unei propuneri făcute de către președintele de comisie, în intervalul de timp care nu este egal sau identic cu intervalul de timp pentru dezbateri generale.

Pe cale de consecință, dezbaterile generale sunt pentru grupurile parlamentare, și procedura de drept comun, pentru deputații independenți sau neafiliați, care au 20 de secunde.

În procedura de urgență, doar grupurile parlamentare au trei minute. Când vin amendamentele, fiecare parlamentar, indiferent că este neafiliat, independent sau într-un grup parlamentar, poate să susțină. M-ați înțeles? Dumneavoastră, ca membru al Comisiei pentru regulament, neștiind și confundând dezbaterile generale cu susținerea amendamentelor, încep să mă gândesc dacă nu e prea târziu să vă explic acest lucru.

Mergem mai departe.

La dezbateri generale, dacă mai sunt luări de cuvânt?

Pe procedură, domnule Marian Neacșu.

Eu cred că am fost suficient de clar. Da, bine, pentru dumneavoastră nu pot să fiu clar niciodată.

    ................................................
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Dacă nu mai sunt luări de cuvânt la dezbateri generale, mergem pe amendamentele admise. Calupuri de 20.

De la 1 la 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 21 la 40. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 41 la 49. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Ne vedem la ora 14,00.

Membrii Biroului permanent și ai Comitetului liderilor, ne vedem la ora 13,50 la ședința de Birou permanent.

   

- După pauză -

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnelor și domnilor deputați,

Reluăm ședința de astăzi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 8 decembrie 2019, 21:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro