Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 septembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.142/09-09-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 03-09-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 septembrie 2015

3. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind Codul fiscal. (PL-x 371/2015) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 371/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

2. Intrăm în reexaminarea Legii Codul fiscal, la cererea Președintelui României.

Domnule ministru Teodorovici, aveți cuvântul.

După care se pregătește președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, domnul deputat Ștefan Viorel.

Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Orlando Teodorovici (ministrul finanțelor publice):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ca urmare a reexaminării Legii privind Codul fiscal în comisiile de specialitate ale Parlamentului, au fost aduse o serie de amendamente care precizează în principal: reducerea cotei impozitului pe dividende de la 16% la 5% pentru persoanele juridice și fizice române, precum și pentru persoanele juridice și fizice nerezidente începând cu data de 1 ianuarie 2017; plafonarea contribuțiilor de sănătate la cinci venituri medii brute pe economie începând cu data de 1 ianuarie 2017; începând cu 1 ianuarie 2016, construcțiile agricole sunt excluse din baza impozitabilă pentru determinarea impozitului pe construcții; eliminarea impozitului pe construcții începând cu 1 ianuarie 2017; reducerea cotei de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016 și de la 20% la 19% începând cu 1 ianuarie 2017; supraacciza la carburanți va fi eliminată începând cu 1 ianuarie 2017.

De asemenea, au fost aduse și o serie de amendamente pentru corelarea textului Codului fiscal, după cum urmează: corelarea cu jurisprudența Curții Europene de Justiție în cauze care s-au pronunțat după aprobarea Codului fiscal în Camera Deputaților; corelări cu prevederi ale directivelor europene; corelări ale prevederilor Codului fiscal cu legislația specifică anumitor domenii, de asemenea, aprobată după adoptarea Codului fiscal de Camera Deputaților; îndreptarea unor erori de natură tehnică sau gramaticală, corelarea cu alte prevederi din Codul fiscal.

Totodată s-a avut în vedere și necesitatea punerii în aplicare a unor prevederi ale unor decizii ale Curții Constituționale a României.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

În conformitate cu prevederile art. 137 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată cu Legea privind Codul fiscal, cu cererea privind reexaminarea, ca urmare a solicitării Președintelui României.

Legea are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului legal pentru impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii care constituie venituri la bugetul general consolidat, stabilește contribuabilii care au obligația să plătească aceste impozite, taxe și contribuțiile sociale, precum și modul de calcul și de plată a acestora.

Această lege adoptată de Parlamentul României a fost transmisă spre promulgare Președintelui pe data de 1 iulie 2015.

În temeiul art. 77 alin. (2) din Constituția României, republicată, la data de 20 iulie 2015, Președintele României a formulat o cerere de reexaminare, întrucât Codul fiscal poate fi pus în aplicare numai după o riguroasă și temeinică analiză a implicațiilor întregului set de măsuri fiscale și bugetare asupra construcției bugetului general consolidat, atât pentru anul 2016, cât și pentru anii următori, și numai cu respectarea obligațiilor asumate de România și a legislației interne referitoare la disciplina financiar-bugetară.

Senatul, în ședința din 1 septembrie 2015, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Legea privind Codul fiscal, reexaminată ca urmare a cererii Președintelui.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În conformitate cu prevederile art. 137 din Regulamentul Camerei, republicat, membrii comisiei au reexaminat legea în ședința din data de 2 septembrie. La dezbateri au fost prezenți, în calitate de invitați, domnul ministru de finanțe, domnul secretar de stat Dan Manolescu.

În urma reexaminării, deputații prezenți la dezbateri au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților un raport de admitere a cererii de reexaminare cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1 la raport și amendamentele respinse prezentate în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, legea face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale? Nu sunt.

Intrăm pe amendamente atunci.

Domnul deputat Nicolăescu, liderul Grupului parlamentar al PNL. Am și întrebat dacă sunt dezbateri generale.

Aveți cuvântul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea de la început să spun că Partidul Național Liberal a fost, este și va fi preocupat de a avea în România o fiscalitate echilibrată, o fiscalitate care să ajute mediul de afaceri să devină mai performant și, în același timp, prin politici fiscale rezonabile și foarte chibzuite, să poată să realizeze o creștere economică durabilă și mai ales să îmbunătățească nivelul de viață al tuturor cetățenilor.

În acest scop este deja bine știut faptul că, prin programul de guvernare pe care l-a dat publicității, PNL-ul însuși are un amplu program de reducere fiscală prin programul său de guvernare.

Sigur că ceea ce ne propune guvernarea PSD, guvernarea socialistă, este aparent o mare reducere de fiscalitate. Și spun aparent. Pentru că haideți să vedem ce se întâmplă prin propunerea din Codul fiscal. Se propune să se readucă TVA-ul la cota de 20% - cel puțin aceasta a fost propunerea inițială. Prin discuții s-a ajuns să se readucă TVA-ul la cota pe care noi toți o știm, de 19%. Cu alte cuvinte, nu este reducere de fiscalitate, ci este readucerea cotei la nivelul inițial.

Singura reducere de fiscalitate pe care o propune cu adevărat Partidul Social Democrat și guvernul socialist este reducerea cotei pe dividende de la 16 procente la 5 procente. Eliminarea supraaccizei, eliminarea taxei pe stâlp, celebra taxă pe stâlp, sunt de asemenea lucruri pe care Guvernul Ponta le-a introdus și acum renunță la ele. Spun toate aceste lucruri pentru a vedea care este realitatea, care este adevărul.

PNL-ul a avut o cu totul altă abordare. Noi am considerat și considerăm că - sigur, după discuții multe cu mediul de afaceri - că cel mai important lucru în fiscalitate ar fi trebuit să fie reducerea contribuțiilor sociale.

Prin reducerea contribuțiilor sociale, agenții economici români și-ar fi sporit competitivitatea, aspect deosebit de important în relațiile care poziționează firmele românești cu firmele externe, cu firmele europene în special. Sigur, nu s-a dorit acest lucru. Pentru PNL rămâne în continuare un obiectiv care trebuie atins atunci când PNL-ul va veni la guvernare.

Mai fac o precizare. Din discuțiile cu mediul de afaceri, acesta ne-a cerut trei lucruri: stabilitate, predictibilitate - care sper să se realizeze prin acest Cod fiscal - și, evident, echitate.

Stabilitate sper să se realizeze prin acordul politic care s-a încheiat între partidele politice parlamentare. Predictibilitate, prin termenele pe care ni le-am propus, de reducere a unor cote de impozite și taxe. Echitate încă nu există și de aceea va rămâne un obiectiv pentru guvernarea liberală.

Aș putea de asemenea să mai spun încă un lucru: este de la sine înțeles că nu poți să faci o reducere fiscală masivă, așa cum a încercat Guvernul Ponta, fără să afecteze echilibrele macroeconomice ale țării.

Cred că, în acest moment, prin acordul politic toți am înțeles...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți un minut.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Vă mulțumesc.

Toți am înțeles că suntem responsabili de soarta României.

În consecință, o altă eșalonare a unor reduceri de impozite și taxe ne va garanta că România nu va fi afectată, dar în același timp că mediul de afaceri va găsi, în politicile fiscale pe care le propunem, atractivitate și mai ales posibilitatea de dezvoltare în viitor.

În consecință, Partidul Național Liberal va vota pentru Codul fiscal în forma care este prezentată Camerei Deputaților, astăzi.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Viorel Ștefan, Grupul parlamentar al PSD.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Prin adoptarea acestui Cod fiscal, guvernarea noastră de fapt se apropie de realizarea tuturor obiectivelor care au fost prezentate în programul electoral și în programul de guvernare al USL-ului.

Sigur, USL-ul a fost o construcție, un proiect politic unde și doctrina liberală și-a găsit loc. Sigur, dacă mergem pe ideea că relaxarea fiscală este apanajul dreptei și nu-i interesează și pe social-democrați acest aspect, eu cred că noi greșim. Greșim din mai multe puncte de vedere. Unu. Avem experiența ultimilor 20 de ani, când mediul de afaceri, așa cum spunea și domnul Nicolăescu, ne-a cerut stabilitate și predictibilitate. Dacă noi nu ieșim din paradigma aceasta, că atunci când guvernează dreapta facem relaxare fiscală, când guvernează stânga adoptăm altă politică fiscală, cu siguranță nu ne vom atinge acest angajament în relația cu mediul de afaceri, să avem stabilitate fiscală.

În general, legiferarea este un lucru foarte serios, cu care nu este bine să ne jucăm. Dacă discutăm însă în mod specific despre legiferare în domeniul fiscal, atunci cred că cheia de boltă trebuie să o căutăm în jurul cuvântului consens.

De aceea eu vă reamintesc că la începutul dezbaterilor pe marginea Codului fiscal în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, toți reprezentanții grupurilor politice și-au propus să atingem acest obiectiv: să realizăm un Cod fiscal prin consens. Numai consensul poate să fie garanția stabilității și predictibilității.

Poate ce s-a întâmplat în această vară a fost bine, că așa este prudent, să măsori de zece ori și să tai o singură dată. Aceasta nu înseamnă că nu am măsurat și înaintea votului de la sfârșitul sesiunii de primăvară, când, ca urmare a amendamentului promovat insistent de colegii liberali și care s-a transformat în condiție esențială pentru a vota prima formă a Codului, s-a introdus cota de 19% la TVA.

A... a doua zi am avut o revelație, că e riscant. Noi nu ne-am supărat că aveți revelații, ne-am bucurat, pentru că împreună, iată, am reușit împreună să reevaluăm situația și să propunem astăzi plenului o formulă echilibrată.

Și mai este un lucru care trebuie știut: împreună, în partea introductivă a acestui proiect de lege, noi am introdus o altă regulă care să garanteze predictibilitate și stabilitate: am spus acolo că orice măsură de relaxare fiscală poate fi luată inclusiv în interiorul unui exercițiu bugetar. Am pus stavilă, am pus barieră însă la tentația guvernelor, a coalițiilor care vor guverna țara în perioada următoare să înăsprească fiscalitatea peste noapte.

Ce vreau să spun? Deci dacă ceea ce astăzi împreună am convenit, că nu este prudent să adoptăm acum 19%, 5% la dividende, eliminarea taxei pe construcțiile speciale și a supraacizei, atunci când execuția bugetară ne va arăta că există un suport și nu există niciun risc în adoptarea acestor măsuri, ele pot fi adoptate chiar și până la sfârșitul acestui an, chiar și după 1 ianuarie 2016.

Deci este foarte posibil ca acele patru măsuri asupra cărora s-a realizat consens că trebuie amânate pentru 2017, dacă execuția bugetară este în regulă, dacă avem suport financiar, dacă nu există niciun risc, le putem implementa gradual.

Eu cred că ce am câștigat în această vară...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți 30 de secunde...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

... nu trebuie să pierdem, nu trebuie să neglijăm, să rămânem în această paradigmă, fiscalitatea nu trebuie să mai fie motiv de dispută politică. Nu mai încercați să obțineți puncte politice din dispute pe fiscalitate, pentru că facem rău României dacă procedăm așa, facem rău mediului de afaceri. Haideți să ne oprim aici și să convenim prin consens că aceasta este direcția și împreună să facem eforturile pentru...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

... a ne atinge obiectivele.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să intrăm pe amendamentele admise.

Mergem în calupuri de câte zece, da?

(Domnul deputat Erdei Dolóczki István solicită cuvântul.)

Am întrebat. Vă rog frumos, aveți cuvântul, Grupul parlamentar al UDMR.

Domnule deputat, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Erdei Dolóczki István:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Îmi cer scuze pentru neatenție, pentru că nu v-am atenționat din timp, nu m-am prezentat.

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Domnule secretar de stat,

Domnilor colegi,

Doamnelor și domnilor colegi,

Acum două luni și câteva zile, sub această cupolă, am votat un Cod, Codul fiscal, în unanimitate sau aproape în unanimitate, crezând că votăm o lege bună, nu chiar perfectă, dar care nu va fi schimbată, într-un termen lung sau măcar într-un termen mediu.

În conformitate cu un principiu de bază al legii, cuprins în articolul 4, adică predictibilitatea, eram îndreptățiți atunci, în iunie, chiar să sperăm în această stabilitate.

Dar, după votul final, unele voci și-au exprimat temerile cum că intrarea în vigoare a noului Cod fiscal ar crea o serie de riscuri interne și externe, ar introduce instabilități și, prin aplicarea ei, am renunța la predictibilitate și responsabilitate.

"În urma aplicării Codului fiscal votat în iunie, România ar risca atingerea obiectivului bugetar pe termen mediu la care s-a angajat, ba mai mult, implementarea prevederilor noului Cod fiscal este de natură să antreneze o deviație permanentă și de proporții". Este poziția Consiliului Fiscal, citat din materialul lor.

Stimați colegi,

Am luat act de aceste observații și sper că acum s-a născut o variantă a Legii Codului fiscal care este mult mai prudențială și care, sperăm, elimină toate deficiențele semnalate în scrisoarea Administrației Prezidențiale, prin care domnul președinte Klaus Iohannis a solicitat reexaminarea legii înainte de a fi promulgată.

În esență, legea amendată, reexaminată ține cont de așteptările UDMR: asigură relaxarea fiscală mult așteptată de mediul economic, fără ca prevederile ei să ducă la o politică de fiscalitate prociclică; reduce taxa pe valoarea adăugată la 20% în 2016 și la 19% începând cu anul 2017; elimină impozitul pe construcțiile speciale, cunoscut sub numele de taxă pe stâlp, ce-i drept, din 1 ianuarie 2017; elimină supraaccizarea combustibililor, tot începând din 2017; reduce impozitul pe dividende la 5%, tot de la 1 ianuarie 2017, pentru anul 2016, acesta rămânând la nivelul de 16%; aduce îmbunătățiri semnificative în reducerea poverii fiscale suportate de familiile mari și, la propunerea UDMR, în familiile cu mai mulți copii, ambii părinți pot beneficia de deducere personală la plata impozitului pe venit; tot la propunerea UDMR, pensionarii pot dispune asupra a 2% din impozitul aplicat pe pensii pentru finanțarea activităților organizațiilor neguvernamentale, la alegerea lor, precum și pensiunile din zona montană vor beneficia de scutire de impozit pe clădiri și terenuri, pe perioada de inactivitate, în mod similar celor de pe litoral.

Cu toate acestea, UDMR consideră că varianta votată în iunie a fost o variantă bună, sustenabilă, dar pentru a asigura o prudențialitate și o responsabilitate mărită, pentru a crea o rezervă-tampon în partea de venituri a bugetului și pentru a elimina orice temere privind punerea în aplicare a Codului fiscal, UDMR este de acord și susține amendamentele aduse Legii, și pe cele de fond și pe cele de formă.

Avem nevoie de acest Cod fiscal pentru a putea rezolva în mod liniștitor grila de salarizare în domeniul bugetar.

UDMR va vota pentru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți un minut...

Video in format Flash/IOS

Domnul Erdei Dolóczki István:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, Excelența Voastră.

Intrăm pe amendamente.

Calupuri de câte zece. Dacă sunteți de acord? Mulțumesc foarte mult.

1 - 10. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

11 - 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

21 - 30. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

31 - 35. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Mulțumesc foarte mult.

Proiectul de lege merge la votul final.

Păi... domnule deputat, nu putem să discutăm respinse, trebuie să urmăriți dumneavoastră, de aceea v-am și întrebat.

Vă rog frumos. Există o eroare materială? Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte.

La amendamentele respinse există o eroare materială. Ieri, în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, am făcut propunerea modificării art. 454 alin. (1). În mod eronat, s-a reținut ca modificarea să se facă în sensul reducerii de la 0,08. Eu am solicitat în numele PSRO reducerea la 0,1%, s-a reținut reducerea la 1%, ceea ce este o mare diferență.

Deci, repet, articolul 454 la amendamentele...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

454?

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

454, alin. (1). Solicităm modificarea de la 0,08% la 0,1% pentru clădirile în proprietatea persoanelor fizice, cu caracter rezidențial.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

454, îmi cer scuze, nici nu este în discuție la amendamente admise sau respinse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

La respinse, la respinse este.

În raportul comisiei este făcută această eroare materială.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

În raportul comisiei, la amendamente respinse, care sunt la mine aici... 457...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

La 457. Sunt patru amendamente, la unul dintre ele, nu rețin la care, s-a făcut această eroare materială. În raport, numai în raportul comisiei.

Vă rog să fie îndreptată această eroare materială.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu am înțeles până la urmă.

Deci dumneavoastră ați spus...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

Deci potrivit noului Cod fiscal, la art. 457 alin. (1) se propune ca pentru proprietățile proprietate a persoanelor fizice să se aplice o cotă de impozitare cuprinsă între 0,08%...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

... și 0,2%. Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

Eu am propus să se aplice o cotă de impozitare cuprinsă între 0,08...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și 0,1...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

Și 0,01... și 0,1, așa cum era prevăzut în...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, nicio problemă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Petrescu:

În mod eronat s-a reținut... ca modificarea...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles, domnule...

Domnule deputat,

Deci la dumneavoastră s-a făcut eroarea materială, în amendamentul pe care l-ați spus.

Mulțumesc foarte mult.

Rog stafful tehnic să rezolve, este pentru stenogramă, atât.

Mulțumesc foarte mult.

Merge la votul final

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 noiembrie 2019, 16:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro