Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2015
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.147/16-09-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
04-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2015 > 09-09-2015 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2015

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, semnat la București, la 28 mai 2015 (PL-x 530/2015). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 530/2015

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Revenim la punctul 6 vechi, punctul 7 actual - Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, semnat la București, la 28 mai 2015.

Procedură de urgență.

Guvernul.

Din partea Guvernului este cineva?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Ghizdeanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare ratificarea Acordului între România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea mecanismului de transmitere de informații în acest domeniu, respectiv FATCA, acordul fiind semnat la București, la data de 28 mai 2015.

În concordanță cu raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor Publice, adresează rugămintea pentru un vot favorabil pe varianta transmisă de către Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Comisia. Domnul președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei, comisia noastră a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, semnat la București, la 28 mai 2015.

Conform prevederilor art. 75 din Constituție și a art. 92 din Regulamentul Camerei, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

La dezbaterea în comisie s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Fac mențiunea că, urmare a solicitării inițiatorului, prin Adresa nr. 41374 din 4 septembrie 2015, s-a înlocuit varianta inițială a traducerii din limba engleză în limba română a Anexei nr. 2 din prezentul acord.

Anexăm în original varianta corectă a Anexei nr. 2 în limba română, a acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, semnat la București, la 28 mai 2015.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului spre dezbatere și adoptare prezentul proiect de lege, în forma prezentată de Guvern.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale. Doamna Paul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Partidul Național Liberal va vota favorabil acest proiect de lege pentru ratificarea Acordului FATCA, dar trebuie să lămurim și câteva chestiuni.

În primul rând, obiectivul este de a preveni evaziunea fiscală derivată din activitățile transfrontaliere, adică rezidenții români cu conturi în Statele Unite sau rezidenți americani cu conturi în România.

Cum se face oare că din incompetența acestui guvern, obiectivul diminuării evaziunii fiscale nu se regăsește sub nicio formă în proiectul de buget și în nota de fundamentare? Deci acolo nu mai vor să diminueze evaziunea fiscală și nu se regăsește niciun plus la buget din acest obiectiv enunțat doar, declarativ asumat.

Al doilea lucru pe care trebuie să îl lămurim - acest Acord FATCA stabilește un set de reguli, de instituții, de protocoale care ne vor responsabiliza pentru transmiterea automată de informații legate de conturile deținute în Statele Unite sau în România de cetățenii celor două țări. Refuzul de a comunica aceste informații despre cetățenii americani de către instituțiile financiare nerezidente în SUA, adică în România, se sancționează prin aplicarea unui impozit cu reținere la sursă de 30% asupra plăților de natura dobânzilor, sau dividendelor, sau chiriilor, sau primelor, sau anuităților, compensărilor, remunerațiilor, onorariilor sau altor câștiguri anuale sau periodice fixe sau determinabile obținute de către aceste instituții financiare din România.

Așadar, această cotă de 30% este aplicabilă instituțiilor financiare din România, în cazul în care refuză să dezvăluie identitatea și să comunice informații despre clienții lor - cetățeni sau rezidenți americani.

Este destul de important acest acord și păcat că dezbaterea publică nu s-a centrat pe obligațiile deținătorilor de conturi în Statele Unite și în România.

Totodată subliniez că Statele Unite consideră ca fiind în vigoare deja acest acord, iar neratificarea sa riscă să ne excludă din categoria țărilor partenere în bătălia împotriva evaziunii fiscale.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Aurelia Cristea:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Importanța acestui acord a fost deja expusă prin raportul favorabil al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci. Aș vrea însă să redau, pentru corectitudinea informațiilor, din materialul expunerii de motive, depus de Guvern, că la baza încheierii acestui acord tocmai aceasta este motivația: pentru combaterea evaziunii fiscale.

În ultimii ani, problemele puse de frauda fiscală și de evaziunea fiscală la nivel transfrontalier s-au agravat considerabil, devenind un subiect de îngrijorare major la nivel mondial. Veniturile neraportate și neimpozitate reduc considerabil veniturile fiscale naționale. Prin urmare, este nevoie urgent de o creștere a eficienței și a eficacității colectării impozitelor. Schimbul automat de informații constituie un instrument important în această privință.

Reamintesc aici că România a fost semnatară anul trecut a convenției, a acordului privind schimbul de informații financiare și fiscale, la inițiativa ministrului german de finanțe, alături de alte 51 de state, iar în Codul de procedură fiscală acest schimb de informații a fost inclus tocmai pentru a combate evaziunea fiscală transfrontalieră și a fost aprobat atât de Comisia pentru buget, finanțe și bănci, cât și, sigur, de plenul Parlamentului.

Ce înseamnă acest cod intern al veniturilor din Statele Unite, care, sigur, are o serie de reglementări cunoscute sub denumirea de FATCA? El reprezintă un set de prevederi legislative din domeniul fiscal, introduse în legislația americană încă din anul 2010 și care se aplică începând cu 1 iulie 2014, România fiind considerată până la semnarea acestui acord ca făcând parte din acord și nebeneficiind de toate prevederile acestui acord.

Sigur că în acest moment importanța acordului a fost recunoscută și a acestui schimb automat de informații a fost recunoscută și de Grupul celor 20 și de Grupul celor 8 la toate dezbaterile care au avut loc, astfel că prezentul acord pe care astăzi îl ratificăm va duce la simplificarea implementării sistemului de transmitere a informațiilor financiare și la reducerea poverii administrative a instituțiilor financiare din România, angajate să efectueze acest schimb de informații.

De asemenea, va crește certitudinea juridică pentru instituțiile financiare din România, iar prin semnarea acestui acord, acestea vor fi considerate, în Statele Unite ale Americii, instituții financiare conforme.

În urma ratificării acestui acord, nu se va aplica impozit cu reținere la sursă, în Statele Unite ale Americii, pe veniturile instituțiilor financiare din România, iar instituțiile financiare nu vor fi obligate să rețină impozit pentru plățile pe care le efectuează către clienții cetățeni sau rezidenți americani în cazul în care condițiile specifice prevăzute de acord sunt îndeplinite.

Așadar, Guvernul este cel mai preocupat de combaterea evaziunii fiscale și în acest moment a demonstrat-o și prin colectarea foarte bună a veniturilor.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții? Nu sunt.

Nefiind amendamente, legea merge la votul final.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 7 décembre 2019, 23:19
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro