Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.178/21-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-10-2019
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 13-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2015

17. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 508/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 508/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

17. Următorul punct: Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 508/2015).

Caracter organic.

Comisia de învățământ.

Domnul vicepreședinte Zisopol. Inițiatorii nu au dorit.

Vă rog, prezentați raportul.

A! Numai puțin! Inițiatorii. Doamna Turcan, vă rog.

Vă rog, doamna Turcan.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Această propunere legislativă vizează ca toate cursurile să se țină într-un singur schimb, de dimineață. Vorbim atât pentru învățământul primar, cât și pentru învățământul liceal. Dezavantajele învățământului în două ture sunt numeroase și sunt semnalate atât de către părinți, cât și de către elevi. Astfel, prin învățarea în două ture, în două schimburi este pusă în pericol siguranța elevilor. România deține, din nefericire, cifre record la abandonul școlar, la violența în școală, la agresiunea în perimetrul școlilor. Toți elevii care sunt în situația nefericită de a învăța în schimbul doi ajung să fie victime ale unor cazuri de violență în perimetrul școlii sau chiar în instituțiile școlare.

De asemenea, elevii sunt afectați de lipsa timpului pentru efectuarea de calitate a temelor. Se suprapun într-un mod necorespunzător cu programele părinților, ceea ce afectează relațiile de familie, pregătirea corespunzătoare a temelor, precum și timpul pentru activități extracurriculare.

În același timp, este afectată în mod vizibil alimentația, pentru că elevii care sunt în situația de a învăța în schimbul al doilea sar peste mese importante. Și, în același timp, aspectul poate cel mai important, este încălcată egalitatea de șanse, pentru că unii copii care învață de dimineață beneficiază de anumite condiții, în timp ce copiii care învață în schimbul al doilea au alte condiții, mai neprielnice, inclusiv de la temperatură, inclusiv de la iluminatul în școală.

Așadar, v-am prezentat câteva argumente care să susțină ca România secolului XXI să beneficieze de un învățământ de calitate pentru toți copiii, indiferent de locul unde ei s-au născut, indiferent de locul unde învață, indiferent de familiile din care provin.

Acest proiect de lege este în același timp o declarație de intenție, o declarație de voință și de asumare politică, pentru a asigura infrastructura necesară, pentru că, poate cu bună dreptate, veți spune: nu există infrastructura necesară. Da, dar nu vom ajunge să facem și să punem la punct infrastructura, pentru ca toți elevii să poată învăța într-un singur schimb, dacă nu ne propunem lucrul acesta.

Așa cum l-am auzit pe ministrul educației naționale spunând că se angajează ca, în următorii ani, toate școlile din România - și sunt 4.000 la număr - să beneficieze de avize sanitare, așa este firesc ca aceia care conduc destinele Guvernului, destinele ministerului, să își asume ca infrastructura școlară din România să permită învățământul într-un singur schimb. Ar fi un pas înainte, ar fi un pas înainte pentru învățământ de calitate, pentru egalitate de șanse, pentru eliminarea discrepanțelor sociale uriașe care marchează atât sistemul de educație românesc, cât și întreaga societate românească.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Comisia pentru învățământ?

Domnul vicepreședinte Zisopol.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere în fond Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale, cu modificările și completările ulterioare, în sensul ca elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal să aibă cursuri doar dimineața, în vederea eficientizării performanțelor școlare.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Comisia a propus adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele din anexă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Grupul PNL? Doamna deputat. Și apoi domnul Benga, PSD.

Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc.

Parlamentarii Partidului Național Liberal vor vota acest proiect legislativ, care prevede ca elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal să aibă program doar dimineața, deoarece se știe că performanța elevilor este mult mai bună în cursul dimineții.

Excepție de la această prevedere face învățământul de tip "a doua șansă", învățământul special și alte alternative educaționale. De asemenea, bineînțeles, învățământul seral și cu frecvență redusă, iar prevederile acestui proiect legislativ se vor aplica începând cu anul școlar 2018-2019.

Răspundem în acest fel și solicitării multor părinți care au depus o petiție online pentru ca învățământul să se desfășoare într-un singur schimb.

Și acest proiect legislativ vine în sprijinul familiei, pentru că, fiind la școală doar dimineața, elevii vor putea petrece mai mult timp cu familia, după-amiezile, vor putea să adopte un regim de viață mai sănătos, de asemenea, și un regim alimentar corect, au mai mult posibilitatea de a face un sport și mai ales se duc la școală atunci când pot să dea performanță maximă și nu se duc la școală deja obosiți, în schimbul doi sau trei.

În concluzie, Partidul Național Liberal va vota acest proiect legislativ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Benga. Urmează domnul Gust.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Benga:

Eu mă bucur că această inițiativă legislativă va prinde viață, dar rămân surprins că unii dintre vorbitori, care nu prea au legătură cu învățământul, fac confuzie între schimburi, unde se lucrează în învățământul românesc, cu ture. Deci în învățământul românesc, în faza actuală, se lucrează în schimbul unu, schimbul doi și în școlile acelea pe care le-a închis Guvernul Boc se lucrează și în schimbul trei. Iată că, în faza actuală, Guvernul Ponta, alături de ministrul educației... învățământului, încearcă să rezolve încă o problemă legată de copiii noștri: aceea de a construi școli care să asigure posibilitatea copiilor să învețe de dimineață.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Gust.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florentin Gust Băloșin:

Bună ziua, stimați colegi.

Ca membru al Comisiei de învățământ, și parlamentarii Partidului Social românesc vor susține atât în Camera Deputaților, cât și în Senat, acest proiect de lege, pentru că este un pas înainte, deși este foarte greu de implementat într-un termen foarte apropiat, pentru că presupune foarte multe costuri. Am dezbătut la comisie acest proiect. Dar cred că ar fi un pas pentru ce înseamnă alinierea învățământului românesc la învățământul european.

Din consultările cu majoritatea părinților care au copii în clasele primare, majoritatea părinților doresc ca acest proiect de lege să treacă. Sper ca și Senatul să-l adopte. Și cred că la noi, în Cameră, nu cred că pot fi probleme pe acest proiect de lege.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții din partea grupurilor?

Nemaifiind, mergem la raport.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Articolul unic. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Alineatul 1 al articolului 29. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Alineatul 1 al articolului 30. Observații? Nu sunt. Adoptat.

După articolul 30 se introduce un articol nou, 301. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Articolul II. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Rămâne la votul final, caracter organic.

Suntem la poziția 17.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 9:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro