Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.178/21-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 13-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2015

33. Dezbaterea Proiectului de Lege privind modificarea Legii nr.217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie (PL-x 453/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 453/2015

   

După pauză

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Reluăm ședința noastră, stimați colegi.

33. Proiectul de Lege privind modificarea Legii nr.217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie, PL-x 453/2015.

Inițiatorul, domnul...

Vă rog, domnul Cseke Attila.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Propunerea legislativă pe care o avem în dezbatere are la bază sau a pornit de la un raport al Inspecției Judiciare a Consiliului Superior al Magistraturii din 2014 și un studiu făcut de câteva ONG-uri cu privire la modalitățile de aplicare a legislației privind ordinul de protecție care se emite de instanțe pentru combaterea violenței în familie.

În urma dezbaterilor parlamentare care au avut loc, aveți raportul de admitere cu amendamente, textul pe care vi-l propun eu, care are o eroare materială, dar cei de la Comisia juridică vă vor spune acest lucru.

Ce este important de reținut aici?

A fost o aplicare neunitară până acum în legislație, astfel încât aceste ordine de protecție, care, evident, trebuie transmise foarte urgent organelor de poliție pentru a fi puse în aplicare a făcut ca, în unele cazuri, judecătoriile să transmită către organele de poliție aceste ordine chiar și în 60 de zile. Evident că într-un asemenea termen nu se mai cunoaște utilitatea ordinului de protecție. Formula găsită împreună cu Comisia juridică este aceea de a prevedea un termen maxim de cinci ore de comunicare a acestui ordin de protecție.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Îl invit pe domnul deputat Varga, de la Brăila, să prezinte raportul comun al Comisiei juridice și al Comisiei pentru egalitatea de șanse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deci avem un raport comun al celor două comisii, Comisia pentru egalitatea de șanse și Comisia juridică, care au fost sesizate cu acest proiect de lege pentru modificarea Legii nr.217.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat această inițiativă.

Consiliul Legislativ a dat un aviz favorabil.

Guvernul și Comisia pentru muncă și protecție socială, de asemenea Comisia pentru sănătate și familie au avizat favorabil acest proiect.

Membrii Comisiei pentru egalitate de șanse de asemenea au examinat inițiativa și au hotărât, cu majoritate de voturi, ca și Comisia juridică, aprobarea proiectului de lege.

În urma dezbaterii, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților raportul de adoptare a acestui proiect cu amendamentul admis în Anexă.

Vreau să fac o precizare. La marginal 4 al art. 31 se înlocuiește sintagma "s-a emis cererea de emitere a ordinului de protecție" cu sintagma "s-a dispus ordin de protecție". Aceasta este pentru stafful tehnic. Motivul este că aceeași sintagmă din art.30 alin.(1) din legea aflată în vigoare a fost copiată și în art.31 alin.(1).

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

O invit în continuare pe doamna Cristina Pocora să prezinte punctul de vedere la dezbateri generale. De la Ialomița, bineînțeles.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Stimați colegi,

Avem în față un proiect de lege de care este mare nevoie.

În anul 2012, printr-o lege adoptată de noi, am instituit ordinul de protecție, iar astăzi practica ne arată că trebuie să întărim unele prevederi instituite în 2012, pentru ca ele să protejeze în mod real victima actelor de violență domestică.

Astfel, într-o analiză făcută în 2013 de ONG-urile de profil, se observă că, în perioada mai 2012-ianuarie 2013, au fost emise 406 ordine de protecție de către instanțele din toată țara. Durata medie națională de soluționare a cererilor este de 33 de zile.

Concluzia: durata emiterii ordinelor nu respectă principiul urgenței, așa cum este ea instituită prin lege.

Dacă emiterea unui ordin de protecție poate dura până la 197 de zile - Judecătoria Slatina este un astfel de exemplu - putem spune clar că mai degrabă sunt protejate drepturile și libertățile agresorului decât siguranța individuală acordată victimei, așa cum este sensul ordinului de protecție, cum l-am instituit noi prin lege.

Un al doilea studiu realizat de Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva femeii, în 2014, ne arată din păcate că situația nu este mai bună decât cea din anul precedent, dimpotrivă. Ordinul de protecție nu este cunoscut de toți cei responsabili pentru protecția victimelor, nu are încă proceduri pentru punerea în aplicare de către Poliție, durata medie națională a judecării pentru ordinul de protecție a crescut alarmant de la 33 la 37 de zile, de multe ori ordinul de protecție își încetează acțiunea până ajunge să fie pus în aplicare, iar numărul zilelor de spitalizare necesar sesizării din oficiu pentru vătămare corporală a crescut de la 60 la 90 de zile.

Toate acestea reduc și mai mult posibilitatea îndepărtării agresorului, asigurarea protecției pentru femeia victimă și încrederea în lege și în instituții care reglementează acest domeniu.

În concluzie, pentru a proteja victimele violenței în familie, pentru a face mecanismul să funcționeze eficient, Grupul Partidului Național Liberal va vota această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale? Nu sunt.

Mulțumesc.

Trecem la dezbaterea anexei.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt.

La articolul unic, observații? Nu sunt.

Art.23 alin.(1), dacă sunt observații? Nu sunt.

Art.31 alin.(1) așa cum a fost prezentat de domnul Varga, dacă sunt observații? Nu.

Vă mulțumesc.

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 22:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro