Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.191/05-11-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 28-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 octombrie 2015

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind ratificarea celui de-al patrulea Protocol adițional, semnat la Chișinău la 27 august 2015, între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova la Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, astfel cum a fost modificat prin cele trei Protocoale adiționale, precum și pentru ratificarea celui de-al cincilea Protocol adițional semnat la București la 23 septembrie 2015 și la Chișinău la 24 septembrie 2015, între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, la Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, astfel cum a fost modificat prin cele patru Protocoale adiționale (PL-x 635/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 635/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

12. Proiectul de Lege privind ratificarea celui de-al patrulea Protocol adițional, semnat la Chișinău la 27 august 2015, între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova la Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, astfel cum a fost modificat prin cele trei Protocoale adiționale, precum și pentru ratificarea celui de-al cincilea Protocol adițional semnat la București la 23 septembrie 2015 și la Chișinău la 24 septembrie 2015, între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, la Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, astfel cum a fost modificat prin cele patru Protocoale adiționale - PL-x 635/2015; procedură de urgență.

Guvernul?

Doamnă secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prezentul proiect de lege prevede Ratificarea Protocolului 4 și a Protocolului 5 al Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova. Protocolul patru adițional prevede extinderea perioadei de acordare a contribuției financiare nerambursabile până la data de 28 martie 2019 și respectiv extinderea perioadei de valabilitate a Acordului până la data de 28 martie 2021.

Prin semnarea celui de-al cincilea Protocol adițional se prevede introducerea unui nou domeniu de cooperare: reabilitarea, extinderea, modernizarea și renovarea construcțiilor aparținând instituțiilor publice din Republica Moldova.

Vă rugăm a adopta acest proiect de lege.

Vă mulțumim.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Viorel Ștefan, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Prezentați raportul și stabiliți și timpii de dezbatere, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor,

În conformitate cu prevederile art.95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru buget a fost sesizată în procedură de urgență, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege privind ratificarea celui de-al patrulea Protocol adițional, semnat la Chișinău, la 27 august 2015, între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova la Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, astfel cum a fost modificat prin cele trei Protocoale adiționale, precum și pentru ratificarea celui de-al cincilea Protocol adițional semnat la București la 23 septembrie 2015 și la Chișinău la 24 septembrie 2015, între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, la Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, astfel cum a fost modificat prin cele patru Protocoale adiționale.

Conform prevederilor art.75 din Constituție și art.92 din Regulamentul Camerei, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

La dezbaterea proiectului s-au avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ și ale Comisiilor pentru politică externă și juridică.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare ratificarea celui de-al patrulea Protocol la Acordul mai sus-menționat.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulament, Comisia a examinat proiectul, în ședința din 20 octombrie. În urma examinării și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât cu unanimitate de voturi să supună plenului Camerei, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege, în forma prezentată de inițiator, fără amendamente.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Propun pentru dezbatere cinci minute.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Supun votului timpul propus de domnul președinte. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 122 de voturi pentru și două abțineri, timpul propus a fost adoptat.

Dezbateri generale?

Domnul Doboș, Grupul PNL.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Doboș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Mă bucur că ori de câte ori vine vorba despre acordul de sprijin al Republicii Moldova, pe drumul său proeuropean, în Parlamentul României avem de-a face cu unanimități.

Nu pot să nu remarc faptul că oricare a fost puterea politică în România, acest acord și protocoalele aferente au mers înainte. Este dovada faptului că întreaga clasă politică din România a conștientizat locul și rolul pe care îl jucăm noi în raport cu frații noștri români de peste Prut și cât de important este sprijinul nostru pentru menținerea Chișinăului pe calea europeană.

România nu este bogata Europei, dar din puținul nostru cred că putem sprijini dezvoltarea fraților de peste Prut. De data aceasta este vorba de un ajutor financiar nerambursabil, însă cred că la Chișinău se așteaptă și o parte din experiența noastră pe drumul către Uniunea Europeană, din dificultățile pe care noi le-am întâmpinat, pentru ca Republica Moldova să treacă mai ușor peste dificultăți.

Este regretabil că premierul Victor Ponta a încercat să-și aroge toate meritele pentru acest acord. Dacă dumnealui a ajuns să spere că va obține câștiguri politice și din acest lucru, nu pot să cred decât că este tare disperat că-și va pierde funcția.

Stimați colegi, deputații PNL vor susține acest act normativ, precum și alte inițiative care vor aduce România de peste Prut mai aproape de Europa, mai aproape de o economie performantă și de o societate stabilă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Iacoban, Grupul PSD.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Este adevărat că a fost unanimitate în Parlament. Și alte guverne au semnat acorduri, dar numai atât. Singurul Guvern care a acționat concret în sensul unui sprijin financiar pentru Republica Moldova a fost Guvernul Ponta.

Și revenind la proiectul de lege, aș vrea să vă spun că este vorba de Proiectul de Lege privind ratificarea celui de-al patrulea act adițional între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, semnat la 27 august 2015 și ratificarea celui de-al cincilea Protocol adițional între cele două guverne, semnat la 23 septembrie 2015.

Cele două protocoale privesc implementarea Acordului privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 de milioane de euro, care trebuia acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010.

Inițial, domeniile în care trebuia să se intervină au fost infrastructura de transport și unitățile de învățământ. S-a intervenit după aceea cu un alt protocol și s-au adăugat domeniile de asistență umanitară, în cazul situațiilor de urgență, sectorul energetic și schimbările climatice.

Prin semnarea celui de-al patrulea Acord care face obiectul acestui proiect de lege, se are în vedere extinderea perioadei de acordare a contribuției financiare nerambursabile până la data de 28 martie 2019, respectiv extinderea perioadei de valabilitate a Acordului până în data de 28 martie 2021.

Prin semnarea celui de-al cincilea Protocol s-a introdus un nou domeniu de cooperare, și anume: reabilitarea, extinderea, modernizarea și/sau renovarea de construcții aparținând instituțiilor publice din Republica Moldova, la propunerea Autorității de coordonare națională din Republica Moldova.

Sumele pe care le va aloca România se vor asigura prin Legea bugetului de stat și cu respectarea prevederilor Strategiei fiscal-bugetare și a Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.

Având în vedere prezentul proiect de lege, Grupul PSD susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Tomac.

Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Pentru că am participat la decizie în 2010, atunci când a fost semnat acordul între cele două guverne, al României și al Republicii Moldova, privind acordarea unui sprijin nerambursabil de 100 de milioane de euro și pentru că s-au spus foarte multe lucruri care nu au nimic în legătură cu realitatea, simt nevoia de a face următoarele precizări.

Acest acord a fost semnat inițial pentru o perioadă de 5 ani de zile. Scopul acestui acord era să susțină instituțiile de învățământ din Republica Moldova în tot ceea ce privește infrastructura, dar și suport necesar pentru tinerii și elevii din Republica Moldova, în domeniul educației.

Din păcate, situația din 2010 în ceea ce privește inundațiile a făcut astfel încât România să răspundă unei solicitări din partea Guvernului Republicii Moldova și au fost construite aproape 1.000 de case în zonele afectate de inundații din acești bani.

Ceea ce mi se pare mie însă în neregulă ține de faptul că acest acord a fost modificat de mai multe ori și deși inițial banii trebuiau să plece pentru susținerea învățământului în limba română din Republica Moldova, am observat cum în 2013, din cei 100 de milioane de euro, 15 milioane se acordă pentru proiecte ce țin de mediu. Eu nu cred că prioritatea noastră este să ne ocupăm de fauna Republicii Moldova, ci de păstrarea identității românești.

Mai mult decât atât, cred că pentru că a trecut campania electorală de anul trecut și guvernul nu mai este interesat atât de mult de realitățile din Republica Moldova, propune amânarea aceasta până în 2021, lucru pe care nu-l înțeleg. Ori vrem să susținem în mod real Republica Moldova și acordăm un sprijin consistent, ori încercăm să găsim motive pentru a tergiversa și a amâna la nesfârșit acest suport, necesar în clipele de față Republicii Moldova.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Petru Movilă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că clasa politică românească vorbește despre două Moldove: una care se vede la microfonul Parlamentului, și una care se vede în realitate dincolo de Prut, între Prut și Nistru.

Sigur că și eu am participat sau am fost primul parlamentar care în anul 2007 și-a deschis cabinet parlamentar în Republica Moldova, am participat în 2010 la semnarea acestui document important între viceministrul Videanu și premierul Republicii Moldova, Vlad Filat, am fost și în 2012 la inaugurarea gazoductului Iași-Ungheni, împreună cu Guvernul USL de la acel moment, pentru că Republica Moldova nu trebuie să aibă culoare politică în Parlamentul României.

Acordul interguvernamental prevedea câteva lucruri importante, printre care, strategic, asigurarea independenței energetice a Republicii Moldova pe relațiile din zona Galați, din zona Iași, din zona Suceava, interconectare energetică, sprijin pentru gazoduct, sprijin pentru construcția unor instituții în acord cu legislația europeană pentru a susține parcursul european al Republicii Moldova, lucruri foarte importante și care, la acest moment, dacă ar fi fost finalizate conform acordului, sunt convins că în Republica Moldova situația ar fi fost cu totul altfel.

Este un moment greu în Republica Moldova și dacă acordurile încheiate între Guvernul României și Republica Moldova nu vor fi puse rapid în practică va fi foarte greu, s-ar putea să nu mai putem vorbi de aceste acorduri, în condițiile în care este nevoie urgent de peste 70 de milioane de euro ca Republica Moldova să poată plăti salarii și pensii până la sfârșitul acestui an și, de asemenea, în condițiile în care Guvernul României, premierul Ponta și ministrul de finanțe Teodorovici anunță mereu că sunt acumulări suplimentare la buget, eu mă așteptam ca termenul de implementare a acestui acord să fie scăzut și valoarea acordului de asistență financiară acordată de România să fie mai mare.

În principiu, voi vota acest acord, însă este în contradicție cu foarte multe dintre afirmațiile politicienilor români care își fac imagine pe Republica Moldova.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Nemaifiind alte intervenții și neavând amendamente, rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 24 iulie 2019, 9:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro