Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of November 25, 2015
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.212/04-12-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2015 > 25-11-2015 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 25, 2015

19. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea art.33 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României (Pl-x 256/2015). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 256/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

34. Propunerea legislativă pentru completarea art. 33 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, Pl-x 256/2015.

Dacă din partea inițiatorilor dorește să intervină cineva? Nu.

Din partea Comisiei pentru buget, finanțe și bănci? Comisia pentru buget, finanțe și bănci. Cine prezintă raportul?

Da. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Domnule președinte, vă solicit o pauză de 5 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă rog.

   

- După o scurtă pauză -

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Raportul asupra Propunerii legislative pentru completarea art. 33 din Legea nr. 312/2014 privind Statutul Băncii Naționale a României a primit aviz favorabil de la Consiliul Legislativ și punct de vedere negativ de la Guvern și de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, în ședința din data de 12 martie 2015, cu majoritate de voturi.

Totodată, Senatul a respins, în calitatea sa, de primă Cameră sesizată, propunerea legislativă, iar raportul, cu obiectul și conținutul său, recomandă ca propunerea legislativă să fie respinsă astăzi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale dorește să intervină cineva? Nu. Vă rog, doamnă deputat. Am întrebat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

În calitate de inițiator legislativ al acestui proiect de lege, vreau să rog colegii parlamentari să fie atenți câteva minute, pentru că va fi una dintre cele mai importante declarații parlamentare pe care o fac în acest mandat.

Expunerea de motive justifică de ce este nevoie de modificarea Legii pentru funcționarea Băncii Naționale a României.

Noi ne-am stabilit ca obiectiv de aderare anul 2019 în spațiul euro. Pentru îndeplinirea criteriilor s-a discutat mult în spațiul public despre criteriile economice și nu s-a rostit niciun cuvânt despre criteriile juridice pe care România este obligată să le respecte pentru aderarea la spațiul euro.

Criterii juridice înseamnă o politică monetară independentă și profesionalizarea Consiliului de administrație al BNR.

Dragii mei, Comisia Europeană are două rapoarte consecutive de convergență, în 2012 și în 2014, prin care spune, cu subiect și predicat, citez: "în ceea ce privește independența Băncii Centrale, au fost identificate o serie de incompatibilități și imperfecțiuni". Din anul 2012, de la prima sesizare, nu s-a întâmplat absolut nimic. Solicitarea aceluiași raport de convergență, a aceleiași Comisii Europene, este să se modifice art. 33 din Legea de funcționare a BNR, pentru a garanta independența politicii monetare și pentru a garanta profesionalismul membrilor Consiliului de administrație. În ce sens? Astăzi, acest articol permite participarea la ședințele Consiliului de administrație a reprezentanților Guvernului - e vorba de ministrul de finanțe și secretarul de stat de la Ministerul de Finanțe - fără, însă, a avea drept de vot.

Regula europeană, buna practică europeană, Banca Centrală Europeană, criteriile juridice de aderare la zona euro spun explicit că sunt interzise orice formă de imixtiune politică în decizia politicii monetare. Or, asta se întâmplă în România. Mai grav de atât, nu doar că nu am schimbat legea la timp pentru a interzice participarea lor la ședințe, dar Guvernul României și prin votul nostru, al Parlamentului, a decis translatarea ministrului de finanțe și a secretarului de stat direct în bordul de conducere a Consiliului de administrație al BNR, cu drept de vot. Aceste practici sunt interzise în lumea civilizată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

O altă măsură pe care o prevede acest proiect de lege este limitarea numărului de mandate ale membrilor Consiliului de administrație al BNR la două. Banca Centrală Europeană face acest lucru și limitează numărul de ani la 8 pentru mandatul guvernatorilor. Și este normal să fie așa. România este unică în lume, din mai multe puncte de vedere, nu toate fericite. Indiferent de cât de bun ești, dacă stai mai mult timp într-o funcție publică, numit într-o autoritate publică, de către o autoritate publică, nu ales, te osifici, ajungi dominat de propriile idei pe care nu le mai poți schimba.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Imediat. Nu întâmplător, țări pe care le invidiem pentru nivelul lor de dezvoltare, au limitat numărul de mandate la două. Independența BNR nu poate fi pusă sub nicio formă sub intervenția politică. A pune ministrul de finanțe în Consiliul de administrație al BNR este inacceptabil. Cu ce cost? Fiți foarte atenți! Cu costul eliminării celui mai bun expert în politica monetară din bordul BNR. Este vorba despre Cristian Popa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Dați-mi voie, vă rog, încă două minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Păi, doamnă deputat, mâine-dimineață sunt declarații politice. Vă aștept și mâine-dimineață.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Nu e vorba de declarație politică. Este vorba de...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Păi, nu... ați spus că faceți o declarație politică, stimată doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Este vorba de justificarea, ca inițiator al proiectului de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Am explicat, doamnă. Uitați-vă la timp! Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Vă rog mult să acceptați încă o jumătate de minut, pentru a închide.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Parlamentul nu a avut voința și știința de a face o analiză justă a rapoartelor anuale ale BNR. Ele se adoptă fără angajarea unor experți de profil, pe care să-i audieze Parlamentul. Începând cu acest an, cer public să facem o dezbatere cu experți, cu profesori universitari, o audiere publică de profil a raportului anual al BNR, așa cum se întâmplă în Parlamentul European, cu renumitele Public Hearing.

Și vă mulțumesc mult, domnule președinte, pentru că mi-ați permis.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc. Vă aștept și mâine-dimineață, la declarații politice. Vă mulțumesc.

Rămâne la votul final, cu propunere de respingere.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 25 february 2021, 19:14
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro