Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 decembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.235/30-12-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 22-12-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 decembrie 2015

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aderarea României la Convenția internațională de la Nairobi privind îndepărtarea epavelor, adoptată la Nairobi la 18 mai 2007 (PL-x 858/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 858/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

21. Proiectul de Lege pentru aderarea României la Convenția internațională de la Nairobi privind îndepărtarea epavelor, adoptată la Nairobi la 18 mai 2007, PL-x 858/2015.

Inițiatorul.

Vă rog, domnule secretar de stat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion-Aurel Stanciu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Am onoarea să vă adresez rugămintea de a vota proiectul de lege, deoarece acesta are un impact pozitiv asupra mediului prin modalitatea de intervenție în situații de pericol privind epavele și recuperarea costurilor aferente.

În temeiul acestei convenții aflate în vigoare, statul român va trebui să asigure prin Autoritatea Navală Română că navele cu un tonaj brut mai mare sau egal de 300, indiferent de pavilion, care se află sau intră în zona de jurisdicție a României, în care se aplică prezenta convenție, respectă cerințele acesteia.

De asemenea, trebuie să se asigure că sunt respectate condițiile de emitere și de valabilitate a certificatului de asigurare a navelor înmatriculate sub pavilion român sau existența unei alte garanții financiare.

Susținem forma adoptată de Comisia pentru transporturi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl rog pe domnul deputat Șova, din partea Comisiei pentru transporturi și infrastructură, prezentați raportul, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Șova:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru aderarea României la Convenția Internațională de la Nairobi privind îndepărtarea epavelor, adoptată la Nairobi la 18 mai 2007.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia pentru transporturi și infrastructură a fost sesizată spre dezbatere și avizare în fond cu Proiectul de Lege pentru aderarea României la Convenția internațională de la Nairobi privind îndepărtarea epavelor, adoptată la Nairobi la 18 mai 2007, transmis cu adresa PL-x nr. 858/2015 din 2 decembrie 2015.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, avizul favorabil al Comisiei pentru politică externă.

Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia pentru transporturi și infrastructură a examinat proiectul de lege în ședința din 17 decembrie 2015.

La lucrările comisiei au fost prezenți 22 de deputați din totalul de 23 de membri ai comisiei.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aderarea României la Convenția internațională de la Nairobi privind îndepărtarea epavelor.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au hotărât cu majoritate de voturi adoptarea proiectului de lege sus-menționat, în forma inițiatorului.

În raport de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Mircea Toader, Grupul PNL, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Am vrut să iau cuvântul nu neapărat... că e normal să susținem aderarea la asemenea convenție, faptul că România are două obligații: una că are o zonă maritimă unde are și un risc pentru ca eventualele epave care ajung în această zonă să creeze probleme în navigație, precum și pe Dunărea maritimă, și alta, pe care o spun cu regret, noi nu mai avem nave. Nu mai avem nave sub pavilion românesc, avem nave cu proprietari români - că asta și vreau să vă spun, avem nave cu proprietari români -, capacitățile proprietarilor români reprezintă cam 28%-30% din flota României care era înainte, dar legislația noastră cea bună și frumoasă, care nu ne permite să menținem niște facilități pe care le au toate navele în sistem de pavilion de complezență, obligă proprietarii români să pună pavilion de Panama, de Cipru, de Georgia. Georgia să știți că are peste 6.000 de nave.

Numai că și această convenție poate să se creeze o problemă, deoarece statul respectiv are niște obligații, pentru a urmări până la urmă și a înregistra, și a semnaliza aceste epave, dar proprietarul, care nu are legătură cu pavilionul, proprietarul este obligat să găsească soluții pentru a scoate epava, pe de o parte, pe de altă parte, de a asigura într-o formă sau alta eliberarea zonei maritime de navigație și totodată de a se asigura - deci aici e un plus față de ce era sistemul de P&I sau alt sistem de asigurare a navelor - pentru pierdere totală, o asigurare în plus pentru condiția de epavă.

Ceea ce n-am putut - și chiar am vrut să introduc un amendament, dar nu pot, fiindcă trebuie să revină cu toate țările care sunt semnatare până acum, sunt 126, România este membră a Organizației Maritime Internaționale - este că responsabilitatea proprietarului este exclusă în caz de război, ostilități și război civil, insurecție și fenomene naturale. Dar ce facem cu actele teroriste, care în 2007 nu erau așa de pregnante? Și probabil că... sper să nu ajungem într-o situație de acest gen, să fie un astfel de "accident" de navigație, în urma unui act terorist, și în aceste cazuri proprietarul nu este exonerat de răspundere.

Deci, cu alte cuvinte, România are asemenea drepturi și poate, într-un timp de..., vom reuși să facem și o lege a pavilionului, ca navele românești să aibă și pavilion național.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ovidiu Iane, vă rog, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, ratificarea acestei convenții este importantă, avem, inclusiv România are, mai are încă epave pe zona costieră.

Ce vreau să vă spun însă este că, pe lângă această convenție care privește valorificarea și evacuarea acestor epave eșuate, la această convenție s-a mai pus în vedere respectarea unor alte două convenții care erau adoptate inițial, dar care până acum, mai mult sau mai puțin, nu au fost respectate. Și mă refer la Convenția din 1996, Convenția internațională privind răspunderea și acordarea despăgubirii pentru prejudicii legate de transportul pe mare al substanțelor nocive și periculoase și mai este vorba despre Convenția internațională din 2001 privind răspunderea civilă pentru prejudicii provocate de poluarea cu hidrocarburi de consum de la navele maritime și, respectiv, de la epavele eșuate.

Deci e adevărat - acum aș vrea să mai fac și o paranteză, dacă ne aducem bine aminte de un alt caz, nu intră sub incidența acestei convenții, pentru că nu se referă la zona maritimă -, nava de transport "Rostock", ucraineană, eșuată, se pare, în mod voit, nu s-a aflat niciodată, care a stat mai bine de zece ani în zona Partizani, pe Brațul Sulina și a blocat traficul acolo, dacă vă aduceți aminte, pentru cei care au fost, și care cu greutate a fost, ulterior, de câțiva ani, a fost recuperată o parte din epava respectivă. Culmea este că nava era încărcată cu fier, deci se pare că, cumva, s-a vrut delimitarea sau, mai bine zis, restricționarea traficului pe Brațul Sulina, pentru ca să poată să se facă prin Canalul Bîstroe traficul maritim către Ucraina.

Deci, în concluzie, Grupul PSD va vota această inițiativă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Neacșu, vă rog.

Se impun niște precizări, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Am trecut și eu pe lângă "Rostock" la perioada în care era înfipt în mal la Partizani, dar nu acesta era subiectul.

Vreau să vă spun că apreciez cu titlu personal în mod deosebit faptul că stimabilul meu coleg, domnul Mircea Toader ne-a recunoscut că nu mai avem nave. L-aș fi apreciat și mai mult dacă ne-ar fi spus și din pricina cui nu mai avem nave.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Mircea Toader.

Precis ne spuneți cine a vândut navele.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vă dau un drept la replică. Deci, în primul rând, apropo de "Rostock", n-are nicio legătură cu caz voit, a fost un blocaj al cârmei, a durat blocajul navigației vreo patru luni de zile.

Dar nu avem nave fiindcă nimeni nu a înțeles că navigația aceasta maritimă are un ciclu: nicio navă maritimă nu trăiește mai mult de 12 ani... (Vociferări.)

Deci... lăsați-mă să termin.

În rest vă spun că aceste nave maritime care au dispărut - vă dau niște nume, dacă vreți - că se numește Cosena, că se numește Bosânceanu - sunt proprietarii navelor, care sunt români, români, români. E adevărat, n-avem pavilion, se numește de Panama, v-am spus, sunt români. Restul, sigur... Uite, e un coleg de-al meu aici care știe că flota fluvială am salvat-o, nu a plecat nicăieri, dar nici nu are unde să plece, a rămas sub pavilion românesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

N-au trecut prin Bermude, dar au dispărut.

Mulțumesc.

Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 21 aprilie 2021, 20:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro